Jag gjorde en själv-diagnos på hojen.
Jag förstår inte riktigt om de felkoder jag ser är aktuella,
eller om den har lagrat och visar alla felkoder den haft.
Hur gör man för att se aktuella felkoder, nån som vet?
Det här är de felkoder som finns registrerade:
11: No normal signals are received from the cylinder identification sensor.
Hm, vad menas? Hojen går bra förutom vid nämnda problem. Vet den inte vilka cylindrar den har?
Gammal eller ny felkod?
17:EXUP servo motor potention circuit-open or short circuit detected.
Jag ser att EXUPen påverkas när tändningen slås på, plus att den ändrar läge vid gaspådrag och avslag.
22: Intake temperature sensor-open or short circuit detected.
Temperatur-givare för insugsluft? Vet ej om det kan orsaka mitt problem.
30: The motorcycle has overturned.
Ja, jag körde omkull sist jag var i Anderstorp.
Har startat hojen utan problem sen dess.
48: Sub-throttle servo motor is stuck.
Kanske kan vara nåt - nån som vet?
Svarar mig själv allteftersom felsökning pågår.
Nån annan kanske kan ha nytta av det jag kommer fram till.
Jag förstod hur man diagnostiserar felkoderna, med hjälp av servicemanualen.
Så jag testade det på de felkoder hojen lagrat.
11: Finns ingen diagnos-test för. Men hojen går ju, har svårt att tro att den påverkar.
17: Diagnos-testet gav mig värdena 42 och 156. Det är de grader EXUPen har när den öppnar och stänger.
Så där verkar det inte vara nåt fel vad jag förstår. Jag hör hur den går till ändlägena vid testet.
22: Visar insugsluftens temperatur. Den visade 18 grader med kall motor, och ökade efter en provstart när
motorn var varm. Så den verkar också fungera.
30: Visade på 0,6, vilket var ett bra värde för upprätt hoj enligt manualen.
48: Visade på värdet 33 först, diagnostestet gav värdena 14 och 105.
33 och 105 inom specen, enligt ett amerikanskt R1-forum. 14 ett steg för för högt, ska vara 12 +/- 1.
Så jag har svårt att tro att sub TPS är sönder. Vid diagnostestet hör jag tydligt att den går till sina
ytterlägen.
Så vad jag gjorde var att jag raderade felkoderna och varmkörde hojen för att se om felkoderna skulle registreras igen. Det gjorde de inte, så jag tror (hoppas...) att felkoderna är gamla, och att tidigare ägare inte raderat dem.
Vad jag märkte vid varmkörning var att problemet jag beskrivit bara visade sig när motortempen var lite lägre, mellan 70 till strax under 80 grader. Över 80 grader gick det att hålla ett konstant lågt varvtal. Vilket kan förklara att det bara är ibland jag märkt problemet. Och jag vill minnas att RG frågade mig när hojen mappades vilken temperatur den brukade ligga på vid körning. Jag gissade 84-85 grader - har aldrig tid att titta på tempmätaren vid körning på bana... På väg in i depå brukar den ligga runt 90 grader eller däröver.
Jag börjar misstänka att den är lite snålt inställd när motortempen är låg, eller då det är kallt ute.
Så jag får väl varmköra ordentligt innan varje pass. På bana går hojarna ofta varmare än vid landsvägskörning.
Jag är osäker på det där med felkoderna, om de ska registreras bara vid varmkörning, eller om man måste köra hojen. Så jag ska kolla igen om de registrerats efter nästa körning.
Läste även på det amerikanska R1-forumet att åtminstone tidigare R1

r med insprut kan ha de här problemen när det sitter en PowerCommander på. Hur mycket sanning det ligger i den infon vet jag inte. Men några forumdeltagare hade pratat med vad de uppgav var pålitliga källor, som nämnt en viss inkompatibilitet.
Fortsättning följer efter nästa bandag.