Ojämn gång vid försök till jämna varvtal Yamaha R1 -05

raggeerz

Medlem
Gick med
29 Apr 2005
Hoj
Honda CBR 1000 RR ABS -10, Yamaha R1 -09, Husaberg FE 450 -04
Jag har en R1 -05 som enbart går bana och ibland race.
Den är utrustad med PowerCommander5 mappad av RG Enginering.
Vid gaspådrag och vid jämna högre varvtal, säg över 5000 rpm, går den bra och helt normalt.
Problemet visar sig när jag håller gasen stilla på lite lägre varvtal.
När jag står stilla och försöker hålla, säg 3000 rpm, pendlar den mellan 2500-3500.
Samma problem visar sig vid varvtal upp till ca 5000 rpm.

Det händer också ibland att när jag går in i en kurva utan gas och sen ger gas,
att det några tiondels sekunder inte händer nåt alls, och sen rycker den till och börjar gå igen. Lite otrevligt när man kör med kraftigt nedlägg.

Jag har kollat några olika trådar här på forumet, men inte hittat nåt som hjälper mig.
Nån som har nån idé om vad jag kan göra för att hitta en lösning på problemet?

Inte exupen som strular?

Har du gjort något efter mappningen?
Kör du med helsystem?

Inte exupen som strular?

Har du gjort något efter mappningen?
Kör du med helsystem?

Exupen kollad, med en ny vajer. Den andra var ok.
Vad jag kan se och höra fungerar den.

Ingen förändring efter mappning.

Originalsystem, satt på vid mappning. 95 dB...

TPS throttle position sensor är väl ett känt fel på Yamaha och ger väl sådana symptom?

TPS throttle position sensor är väl ett känt fel på Yamaha och ger väl sådana symptom?

Ok, tack för svar.
Efter en koll i manualen ska jag gå igenom TPS-kontakterna och be nån kunnig mäta upp den.

Nån som har fler förslag på vad jag kan kolla?

På den R1-05 jag hade var tomgången lite väl hög och inkonsekvent, typ minst 2000 rpm, och gick inte riktigt att få ner med tomgångsskruven. Jag läste mig till att det kunde ha med de elektroniska trottlarnas (för det är väl en elektronisk och en vajerstyrd trottel per cylinder?) adaption att göra, men kom aldrig längre innan jag sålde hojen. För mig var det dock inget som störde vid körning. Ditt problem låter som en direkt säkerhetsrisk på ett annat sätt. :crash

Jag gjorde en själv-diagnos på hojen.
Jag förstår inte riktigt om de felkoder jag ser är aktuella,
eller om den har lagrat och visar alla felkoder den haft.

Hur gör man för att se aktuella felkoder, nån som vet?

Det här är de felkoder som finns registrerade:
11: No normal signals are received from the cylinder identification sensor.
Hm, vad menas? Hojen går bra förutom vid nämnda problem. Vet den inte vilka cylindrar den har?
Gammal eller ny felkod?

17:EXUP servo motor potention circuit-open or short circuit detected.
Jag ser att EXUPen påverkas när tändningen slås på, plus att den ändrar läge vid gaspådrag och avslag.

22: Intake temperature sensor-open or short circuit detected.
Temperatur-givare för insugsluft? Vet ej om det kan orsaka mitt problem.

30: The motorcycle has overturned.
Ja, jag körde omkull sist jag var i Anderstorp.
Har startat hojen utan problem sen dess.

48: Sub-throttle servo motor is stuck.
Kanske kan vara nåt - nån som vet?

Jag gjorde en själv-diagnos på hojen.
Jag förstår inte riktigt om de felkoder jag ser är aktuella,
eller om den har lagrat och visar alla felkoder den haft.

Hur gör man för att se aktuella felkoder, nån som vet?

Det här är de felkoder som finns registrerade:
11: No normal signals are received from the cylinder identification sensor.
Hm, vad menas? Hojen går bra förutom vid nämnda problem. Vet den inte vilka cylindrar den har?
Gammal eller ny felkod?

17:EXUP servo motor potention circuit-open or short circuit detected.
Jag ser att EXUPen påverkas när tändningen slås på, plus att den ändrar läge vid gaspådrag och avslag.

22: Intake temperature sensor-open or short circuit detected.
Temperatur-givare för insugsluft? Vet ej om det kan orsaka mitt problem.

30: The motorcycle has overturned.
Ja, jag körde omkull sist jag var i Anderstorp.
Har startat hojen utan problem sen dess.

48: Sub-throttle servo motor is stuck.
Kanske kan vara nåt - nån som vet?

Svarar mig själv allteftersom felsökning pågår.
Nån annan kanske kan ha nytta av det jag kommer fram till.
Jag förstod hur man diagnostiserar felkoderna, med hjälp av servicemanualen.
Så jag testade det på de felkoder hojen lagrat.

11: Finns ingen diagnos-test för. Men hojen går ju, har svårt att tro att den påverkar.
17: Diagnos-testet gav mig värdena 42 och 156. Det är de grader EXUPen har när den öppnar och stänger.
Så där verkar det inte vara nåt fel vad jag förstår. Jag hör hur den går till ändlägena vid testet.
22: Visar insugsluftens temperatur. Den visade 18 grader med kall motor, och ökade efter en provstart när
motorn var varm. Så den verkar också fungera.
30: Visade på 0,6, vilket var ett bra värde för upprätt hoj enligt manualen.
48: Visade på värdet 33 först, diagnostestet gav värdena 14 och 105.
33 och 105 inom specen, enligt ett amerikanskt R1-forum. 14 ett steg för för högt, ska vara 12 +/- 1.
Så jag har svårt att tro att sub TPS är sönder. Vid diagnostestet hör jag tydligt att den går till sina
ytterlägen.

Så vad jag gjorde var att jag raderade felkoderna och varmkörde hojen för att se om felkoderna skulle registreras igen. Det gjorde de inte, så jag tror (hoppas...) att felkoderna är gamla, och att tidigare ägare inte raderat dem.

Vad jag märkte vid varmkörning var att problemet jag beskrivit bara visade sig när motortempen var lite lägre, mellan 70 till strax under 80 grader. Över 80 grader gick det att hålla ett konstant lågt varvtal. Vilket kan förklara att det bara är ibland jag märkt problemet. Och jag vill minnas att RG frågade mig när hojen mappades vilken temperatur den brukade ligga på vid körning. Jag gissade 84-85 grader - har aldrig tid att titta på tempmätaren vid körning på bana... På väg in i depå brukar den ligga runt 90 grader eller däröver.

Jag börjar misstänka att den är lite snålt inställd när motortempen är låg, eller då det är kallt ute.
Så jag får väl varmköra ordentligt innan varje pass. På bana går hojarna ofta varmare än vid landsvägskörning.

Jag är osäker på det där med felkoderna, om de ska registreras bara vid varmkörning, eller om man måste köra hojen. Så jag ska kolla igen om de registrerats efter nästa körning.
Läste även på det amerikanska R1-forumet att åtminstone tidigare R1:or med insprut kan ha de här problemen när det sitter en PowerCommander på. Hur mycket sanning det ligger i den infon vet jag inte. Men några forumdeltagare hade pratat med vad de uppgav var pålitliga källor, som nämnt en viss inkompatibilitet.

Fortsättning följer efter nästa bandag.

Efter att ha läst en tidigare tråd här om samma problem där lösningen var att leda om returslangen från insprutet till tanken/bränslepumpen, plus att jag läst på det amerikanska R1-forumet om en kille med samma problem där bränslepumpen var problemet koncentrerade jag mig på de två grejerna idag.

Först sprayade jag kontaktdonen till bränslepumpen och satte på och drog av dem några gånger.
Sen vred jag på returslangen och drog om den och kollade väldigt noga innan jag la ner tanken att den inte vek sig nånstans.

När jag provstartade gick den normalt :)
Återstår att se om den fortsätter att gå normalt, eller om felet återkommer.
Ska kolla efter felkoder när jag har kört den igen. Det är en oreggad banhoj,
nästa körning är om några veckor.
Jag hoppas på det bästa.

Update om hur det gått.
Körde på Knutstorp för några dagar sen. Hojen gick som skit på söndagen då det var dåligt väder.
Blev till och med slagen i acc av en Er6:a vid en butterfly-start.
På måndagen gick den lite bättre, då var det solsken.
Hm, solskenshoj tänkte jag...
Pratade med folk på banan om mina problem och fick tipset att byta sensorn för lufttemperaturen i luftfilterburken. Hittade en beggad för en hundring på RNMC i Göteborg på väg upp till Filip Backlunds Trackdays på Mantorp.
Bytte sensorn och se på f*n - hojen gick normalt i två dar.
Det jag tycker är konstigt är att den gamla gav normala resultat vid självdiagnosen man kan göra.
Strunt samma, nu går den som den ska göra :)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti