Ojämn gång på låga varv

  • Thread starter Thread starter JU
  • Start date Start date

JU

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2015
Ort
Värnamo
Hoj
94, Kawasaki, zx9r
Har en zx9r -94 som inte vill gå jämt på låga varv.
Har gjort allt rengjort förgasarna kollat flottörnivån membranen är ok osv.
Jusrerar jag förgasarna så dom är perfekta vid 1000-1700 varv så går den ojämnt runt 2000 varv.
När den var ny så var det en strypning som är borttagen och det sitter nog Dynojet nålar i.
Det är borrat ett extra hål i botten på trottlen, dom sitter inte exakt lika så ett par är rakt under plastgrejen som håller nålen.
Funderar på om det är orsaken till den ojämna gången. I så fall finns det någon bra metod att lägga igen hålen och fila upp det ursprungliga så det blir lika stort som dom två tillsammans.
Kan det funka med Araldit eller liknande?
 
Det syns inte på sprängskisserna som finns på nätet men är det inte ett fast munstycke (pressat direkt i godset) som sticker ned från förgasarkroppen som har ett hål på ca 0,2 mm som man inte kan göra rent annat än med en tunn kopparkardel från en el-sladd? Trottlarna har inget med tomgången att göra. Om allt är skruvat/inställt original kan det även vara spricka i insugsgummina.
 
Det sitter 5 st små hål vid gasspjället men dom är rena.
Tror att insugsgummina är är ok ska kolla igen.
Men det är bara vid 1700-2000 varv som jag har problemet förövrigt går den perfekt.
Det jobbiga är att dom här varven motsvarar 50-60 km/tim så det går rätt ryckigt i stan.
 
Alltså, det lilla 0.2 mm stora hålet sitter i ett rör som sitter i förgasarkroppen och sticker ned i flottörhuset. Det syns inte på sprängskissen men de flesta förgasare brukar ha det.
 
Om du vill plasta igen hålen i trotteln så funkar biltemas 2 komp epoxy stenbra. Den tål bensin och etanol samt är en aning elastisk så det sitter bra i plast.
 
Jag menar synkning. Har synkat så jag har perfekt gång upp till ca 1700 varv över det så blir det olika utslag på klockorna. När jag kör så har jag ojämn gång just runt 2000 varv i övrigt går den perfekt.
Har haft isär allt som går i förgasarna och rengjort och dom hålen som finns är dom fem små hålen runt gasspjället och ett från choken och sen är det hålet där trottelnålen går ner och där är det rent.
Ska kolla igen för säkerhets skull. Det enda som jag kan se som inte är perfekt är det extra vacumhålet på trotteln.
Vid vilket varvtal börjar trottlarna ha inverkan?
 
Har plockat ner förgasarna igen och gått igenom alla hål och kanaler, det är helt rent. Har sedan synkat förgasarna igen samma sak, men jag skruvade på luftskruvarna och när jag skuvade ut ett varv så blev det mycket bättre från 1,75 varv till 2,75.
Hur mycket kan man justera?
Vad händer när man skruvar ut, blir det fetare blandning.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top