Ojämn gång på låga varv efter soppatorsk. Samt Honda cbr specialverktyg

KalleKulspruta

Ung och Gammal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki SV 650s -05 | Ombyggd Orion 21-a -08 (ca 50% honda)
Råkade köra soppatorsk på min nyligen inhandlade hoj. Visste inte hur kranen skulle stå, hade ingen märkning, eller manual att kontrollera hur den skulle stå så jag fick lära mig den hårda vägen.
Efter att fått i ny soppa i tanken (till och med rören var heltomma) så startade hojjen upp men den gick dåligt tills dess att den fått ordentligt med soppa. Dock så gick hojjen dåligt under 3000 rpm. Det gör den fortfarande. Går riktigt dåligt under 3-3500 rpm. drar ingenting alls.

Så nu har jag börjat skruva isär hojjen för att komma tillrätta med problemet.
Har dock några funderingar: På min hoj ska det sitta "raceing tändstift" har hört att dessa är lite kinkigare och kan ta skada av sånt här. Har skruvat av alla kåpor, luftburk men kommer inte åt att ta bort stiften. Har hört att det ska vfinnas specialverktyg för att ta bort stiften. Om det finns. -var kan jag få tag på ett sådant?

Jag skulle tippa på att förgasarna sugit i sig skiten på botten av tanken och att den går dåligt p.g.a. detta heldre än att stiften tagit skada. Vad tror ni?

Att skit i tanken skulle ha sugits ner låter inte alls otroligt, dock har det nog stannat i förgasarna och satt igen lågfartsmunstyckena.

Jag hade lossat bryggan och gjort rent överallt.
Kvarstår problemen är det stiftbyte som hägrar. Finare stift ÄR kinkiga mot för mager/fet blandning. Strax innan hojen dör fullständigt av bränslestopp så brukar de inte kunna gå att gasa upp i varv något vidare. Då leanar isf. hojen och stiften kan klogga igen av det. Men främst reagerar de på om det kommer för mycket bränsle in i förbränningsrummet, vilket får mig att främst fundera över statusen på lågfartsmunstyckena.

Specialverktyg? Mjäe, en vanlig tändstiftsnyckel som är lång nog att nå ner till stiftet, ledad underlättar. Och ett monteringsverktyg för tändstift så borde saken vara biff. Monteringsverktygen är i form av ett gummirör med olika diametrar i ändarna som underlättar att skruva i ett tändstift innanför en ventilkåpa eller där det är jävligt trångt helt enkelt.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80970

Dock en viktig grej om tvivel har uppstått kring bränslekranens egentliga läge:
"PRI"-läget får aldrig vridas till om man inte ska tömma tanken på soppa, te.x inför vinterförvaring. När kranen står i det läget rinner det okontrollerat av några membran eller vacuumbränslepumpar, med fullt falltryck. Finns det en del bränsle i tanken kommer den leta sig ner genom förgasarna, ner i cylindrarna och därefter ner i motoroljan. Så först av allt tycker jag du ska lyfta på oljepåfyllningen och dra ett par sniff i hålet. Doftar det bensin, vilket det kommer göra om det flödat över och runnit ner, så är det ett omedelbart olje- och filterbyte som gäller. Packningarna mår inte bra av det heller.
Kranar med PRI-lägen brukar ha tre lägen. Dock inget OFF-läge eftersom det finns vacuum- eller elstyrning. ON, PRI och RES finns.
Ta reda på vilka det är genom att lossa slangen från kranen. Det är endast vid pri som det ska rinna ohejdat. ON och RES ska endast mata fram soppa när man suger i vacuumstyrningens slang till pumpen.

Igensatta tomgångsmunstycken/kanaler.
Snarare beroende på ackumulerad skit än från ett enstaka tillfälle (för varför skulle den suga mer bottenslam när tanken börjar bli tom?)...

Sedan finns förstås ett miljontal mer eller mindre fantasifulla andra möjligheter men börja med en förgasarrengöring - lika rent som i en operationssal ska det vara. När du ändå pillrat isär dina carburatori; byt o-ringar/packningar samt kolla flottörnivå, flottörnålar och -säten så har du sparat in en senare rivning.

Bränslefilter bör det inte vara eftersom den går bra vid höga varv (=stora flöden) och detsamma gäller stiften.

Mr Edholm skrev:
2437447 Att skit i tanken skulle ha sugits ner låter inte alls otroligt, dock har det nog stannat i förgasarna och satt igen lågfartsmunstyckena.

Jag hade lossat bryggan och gjort rent överallt.
Kvarstår problemen är det stiftbyte som hägrar. Finare stift ÄR kinkiga mot för mager/fet blandning. Strax innan hojen dör fullständigt av bränslestopp så brukar de inte kunna gå att gasa upp i varv något vidare. Då leanar isf. hojen och stiften kan klogga igen av det. Men främst reagerar de på om det kommer för mycket bränsle in i förbränningsrummet, vilket får mig att främst fundera över statusen på lågfartsmunstyckena.

Specialverktyg? Mjäe, en vanlig tändstiftsnyckel som är lång nog att nå ner till stiftet, ledad underlättar. Och ett monteringsverktyg för tändstift så borde saken vara biff. Monteringsverktygen är i form av ett gummirör med olika diametrar i ändarna som underlättar att skruva i ett tändstift innanför en ventilkåpa eller där det är jävligt trångt helt enkelt.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=80970

Dock en viktig grej om tvivel har uppstått kring bränslekranens egentliga läge:
"PRI"-läget får aldrig vridas till om man inte ska tömma tanken på soppa, te.x inför vinterförvaring. När kranen står i det läget rinner det okontrollerat av några membran eller vacuumbränslepumpar, med fullt falltryck. Finns det en del bränsle i tanken kommer den leta sig ner genom förgasarna, ner i cylindrarna och därefter ner i motoroljan. Så först av allt tycker jag du ska lyfta på oljepåfyllningen och dra ett par sniff i hålet. Doftar det bensin, vilket det kommer göra om det flödat över och runnit ner, så är det ett omedelbart olje- och filterbyte som gäller. Packningarna mår inte bra av det heller.
Kranar med PRI-lägen brukar ha tre lägen. Dock inget OFF-läge eftersom det finns vacuum- eller elstyrning. ON, PRI och RES finns.
Ta reda på vilka det är genom att lossa slangen från kranen. Det är endast vid pri som det ska rinna ohejdat. ON och RES ska endast mata fram soppa när man suger i vacuumstyrningens slang till pumpen.

Tack för svaret(svaren)! Menade givetvis att den sugit skit ur tanken som fastnat i förgasarna. Att kolla oljan hade jag aldrig kommit på själv. Nu vet jag hur kranen ska stå. Finns 3 lägen. OFF, öppen och res. Tändstiften sitter djupt ner i blocket och vinklat. Har provat med vanlig ledad tändstiftshylsa men kan inte vrida när jag väl fått den runt stiftet. ska gå en till omgång i garaget när jag kommer hem. Får rulla iväg till biltema och köpa sånt gummiskaft om jag inte kommer nånstans. bra tips! :tummenupp

Last edited:
Tändstiften går inte att ta uppifrån, som du säkert märkt. Specialverktyget är en tändstifthylsa i plåt med utvändig sexkant högst upp. Du måste in från sidorna för att komma åt.

Mattias skrev:
2438075 Tändstiften går inte att ta uppifrån, som du säkert märkt. Specialverktyget är en tändstifthylsa i plåt med utvändig sexkant högst upp. Du måste in från sidorna för att komma åt.

Jasså. Det var ju inte så mycket "special". Tändstiftsförlängare, det har jag säkert i garaget. :)

Avståndet på stift var 0.9 mm. Det kan ha varit en bidragande faktor. Men avståndet förändras inte av en soppatorsk... Hittade ingen uppenbar smuts i de 2 förgasare jag hunnit göra rent hitintills.

Med 99% chans har du vatten i flottörhusen. Dränera. Tanka sen 95 oktan (inte 98) eller häll i en hel flaska K-sprit eller tanka en liter E85.

Hur kan jag fått det? När jag lossade förknasarna ran det soppa ur slangarna. från flottörhusen. (om det var 100%) rent vet jag ej.

KalleKulspruta skrev:
2441180 Hur kan jag fått det?

Om din fråga är relaterad till vatten - kondensvatten, får man automatiskt från tanken när hojen utsätts för temperaturvariationer eller om cisternen vid macken du tankade sist från har taskig omsättning på bensinen. Tankar man 95 är det föga troligt att du har fått från en mack, däremot 98 oktan.

andersbrink skrev:
2441333 Om din fråga är relaterad till vatten - kondensvatten, får man automatiskt från tanken när hojen utsätts för temperaturvariationer eller om cisternen vid macken du tankade sist från har taskig omsättning på bensinen. Tankar man 95 är det föga troligt att du har fått från en mack, däremot 98 oktan.

Stämmer, glömde quota.
Aha, så det var därför du rekomenderade att tanka 95 efter detta också :)

Argyle skrev:
2441194 Dags att skaffa elektronisk insprutare =)

Om jag hade haft pengarna så hade jag redan ägt en. Nya hojjar är dyrare att försäkra. Denna har jag faktiskt råd med!

KalleKulspruta skrev:
2441115 Avståndet på stift var 0.9 mm. Det kan ha varit en bidragande faktor. Men avståndet förändras inte av en soppatorsk... Hittade ingen uppenbar smuts i de 2 förgasare jag hunnit göra rent hitintills.

Med risk för att uppfattas nedvärderande (alls icke min avsikt):
Nöj dig inte med att göra rent det du ser (munstycken, flottörhus, med mera) utan pillra isär ALLT så du kommer åt att lösa eventuell skit i alla kanaler + blåsa rent dem. Vet av egen erfarenhet hur trist det är att få riva på nytt om man inte varit ärke-petig vid första försöket...

Och du:
Använd fem minuter till att sätta dig bekvämt, sluta ögonen och fundera igenom om du kan ha gjort något annat ungefär samtidigt med soppatorsken; något som kan påverka motorn. Lite intellektuellt arbete INNAN man river isär brukar löna sig hundrafalt i tid/pengar!

Lycka till och fortsätt berätta hur det gått!

Det var skit i 1:an och 3:ans lågfartsmunstycken. Spelen på tändstiften ändrades från 0.9 till 0.7. Den går som den ska nu typ. Den har hållt på lite som förut fast lite slumvis tycker jag. Oftast när man legat på låg växel på lågt varv med jämn gas och sedan gasat på lite, då kan den tveka lite. Men inte varje gång. Nåja. Det är kanske 500 rpm som den är så ibland numera istället för från tomgång upp till 3500.

edit: kom på en sak. Pilotmunstyckena var olika justerade vid isärtagning. Tänkte aldrig på det när jag inspekterade dem. Skruvat alla så exakt lika jag kan med endast ögonmått. Är pilotmuntyckena "blandskruven" i detta fall?

Last edited:
Det som också var en stor bidragande orsak var att spänningsregulatorn var trasig. Därmed gick den ojämt/orent/dåligt på låga varv.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg