Ojämn gång, misständningar och plötsligt ändrat ventilspel

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
För några veckor sen tog jag hojen på en kort kvällstur och märkte inget ovanligt vid uppstart. Parkerade en kort stund efter ca en halvtimmes körning, och när jag sedan startade upp hojen igen (efter kanske 5 min) så gick den plötsligt ojämnt och krävde mycket stödgas för att inte dö (varvet gick långsamt neråt tills den helt stannade, om jag inte höll varvet upp med extra gas). Dessutom misstände hojen duktigt, fick avgasssmällar trots att jag stod still på nära tomgång. Därefter körde jag direkt hem, och då kändes hojen som vanligt.

Jag har sen dess kollat ventilspelet, som visar sig vara helt galet. Ska vara ca 0,10 på insug och 0,20 på utblås (motor från Suzuki XF650 Freewind), men var nu precis tvärtom. Jag kollade detta senast för bara några hundra mil sedan. Min tanke är att kamaxeln ev. har kuggat över, hur det nu skulle gått till? Har än så länge bara kollat kamkedjan i bottenänden, och den verkar vara sträckt som den ska, och kan inte se att den har tagit i någonstans. Har dock inte lyft kamkåpan för att kolla kamaxeln, och är också osäker på hur jag kan se iaf kamaxeln har kuggat över?

Någon som har någon annan idé eller förslag på vidare felsökning?


Utöver detta har jag ett möjligt problem med radiellt glapp i yttre kopplingskorg, se separat tråd.

-edit- dessutom ett metalliskt klingande varje gång TDC passeras. Kan bli dyrt detta...
 
Last edited:
Det metalliska klingandet brukar komma från dekompen och det är normalt på många hojar.

Säkert att du inte ställt spelet tokigt tidigare med tanke på att de är precis tvärtom? En överkuggad kam ändrar inte på ventilspelet.
De flesta hojar har markeringar på kamdreven. Dessa ska ligga i linje med toppen när kolven står i TDC. Om de gör det kan du utesluta att kamkedjan har hoppat.

Om kamdreven enbart är pressade på kamaxeln kan det i sällsynta fall hända att drevet vrider sig mot kammen. För att veta om detta hänt måste man mäta upp lobcenter.
 
Det metalliska klingandet brukar komma från dekompen och det är normalt på många hojar.

Säkert att du inte ställt spelet tokigt tidigare med tanke på att de är precis tvärtom? En överkuggad kam ändrar inte på ventilspelet.
De flesta hojar har markeringar på kamdreven. Dessa ska ligga i linje med toppen när kolven står i TDC. Om de gör det kan du utesluta att kamkedjan har hoppat.

Om kamdreven enbart är pressade på kamaxeln kan det i sällsynta fall hända att drevet vrider sig mot kammen. För att veta om detta hänt måste man mäta upp lobcenter.


Den här stånkan har endast elstart, finns väl ingen dekompventil då, eller? Kan inte minnas att jag hört det metalliska ljudet förut, men där är jag inte helt säker.

Japp, helt säker på att jag inte ställt fel. Mätte spelet på utblås x antal gånger, när jag justerade. Minns att det var uppe på 0,3 innan jag fick det ställt rätt. Har dock inte mätt sen dess. Möjligen att jag mätt på fel takt denna gången, men på andra TDC så fick jag inte ens in tunnaste bladmåttet på någon av ventilerna, så det tror jag inte.
 
Så här ser ventiler, kammar och vippor ut. Det är en del slitage på kam och på anläggningsytan på vipporna, men det kanske är normalt?

vipparmar.jpg
ventiler_och_kammar.jpg
 
Hade liknande problem med en 125a 4-takt) nån gång på stenåldern. Gick ojämt som fan, ingen tomgång etc för att helt plötsligt gå bra igen. Felet blev permanent och uppenbart efter ett parmil när avgasventilen brann av ovanför ventiltallricken. Den hängde sig och efter ett tag blev värmen för mycket för den. Lyft toppen och plocka ur ventiler, mät glapp etc. Är hojen några år så renovera toppen. Om det är en ventil som hänger sig är det nog insuget. Avgasventilen ger rätt snabbt upp av värmen.
 
Jag skulle rent tippa att kamaxel-lagern skurit, pga bristande oljetillförsel (eller väldigt felaktig olja).
(liknande hände mig en gång i "stenåldern" med Honda CB125, och ja, då krävdes det också mycket stödgas att inte dö). Smällarna kan bero på att positionsgivaren också fått stryk, antar nu att din hoj inte har gammalsdags brytare. Onormalt slitage med vipporna/kammar stöder gissningen..
 
Jag skulle rent tippa att kamaxel-lagern skurit, pga bristande oljetillförsel (eller väldigt felaktig olja).
(liknande hände mig en gång i "stenåldern" med Honda CB125, och ja, då krävdes det också mycket stödgas att inte dö). Smällarna kan bero på att positionsgivaren också fått stryk, antar nu att din hoj inte har gammalsdags brytare. Onormalt slitage med vipporna/kammar stöder gissningen..

Ok, så kan det vara, är ju grön på detta. Tror dock inte att kamaxellagret skurit, ser inget onormalt slitage på axeln eller lagersätet. Den här toppen har, om jag fattar det rätt trycksmort lager, där axeln vilar direkt mot lagersätet. Dvs, det är ingen bussning eller något annat emellan. Kanske också normalt. Men onormalt slitage på vippor ser det ut som alltså?
Nej, inga brytare, hojen är från 2003. Kamaxelgivare (om det var det du menade) finns ingen, är jag rätt säker på. Oljan är Biltemas helsyntet.
 
Last edited:
Hade liknande problem med en 125a 4-takt) nån gång på stenåldern. Gick ojämt som fan, ingen tomgång etc för att helt plötsligt gå bra igen. Felet blev permanent och uppenbart efter ett parmil när avgasventilen brann av ovanför ventiltallricken. Den hängde sig och efter ett tag blev värmen för mycket för den. Lyft toppen och plocka ur ventiler, mät glapp etc. Är hojen några år så renovera toppen. Om det är en ventil som hänger sig är det nog insuget. Avgasventilen ger rätt snabbt upp av värmen.

Det låter som en insugsläcka eller bränd ventil.

Låter dyrt :gnissla
Förhoppningsvis bara en insugsläcka då, men om det är onormalt slitage på vipporna som Ese säger ovan, så är det kanske inte så enkelt.

Mäta glapp var? På själva ventiltallriken eller någon annanstans?
 
Ok, så kan det vara, är ju grön på detta. Tror dock inte att kamaxellagret skurit, ser inget onormalt slitage på axeln eller lagersätet. Den här toppen har, om jag fattar det rätt trycksmort lager, där axeln vilar direkt mot lagersätet. Dvs, det är ingen bussning eller något annat emellan. Kanske också normalt. Men onormalt slitage på vippor ser det ut som alltså?
Nej, inga brytare, hojen är från 2003. Kamaxelgivare (om det var det du menade) finns ingen, är jag rätt säker på. Oljan är Biltemas helsyntet.
Ja, axeln vilar säkert direkt på sätena vilka är topplockets aluminium. Och det ska vara ständigt flöde med olja genom kanalen och hålen, både alla lagersäten + successivt via kamaxeln till kammarna/vipporna.

-kanske konstruktionen tillåter att du kan enkelt se och inspektera alla lagersäten med att öppna lagerhalvorna? - är de släta och fina, då har inte nåt skurit. Lager-spelet kunde man också mäta då enkelt om köper "Plastigauge" och använder den enligt anvisningarna. Är lagerspelet Ok då tappar man inte oljan där och den räcker också till vipporna.

Men om det är en "stängt konstruktion" blir allt svårare:
Prova/inspektera all annat "på plats", men om du inte hittar nåt, kanske då kan du lossna alla vipporna + kamkedjan, och kan rotera kamaxeln på plats. -det ska rotera "fritt" utan konstiga motstånd eller ljud, och det ska inte kännas alls radialt glapp. (sådant konstigt förändrad ventilspel tyder på glapp med någon lager..)


Om du gör allt på plats var noga på att inte tappa kedjan ner, och att du kan återställa timingen.. Kedjelåsets clip åt rätt håll vid monteringen, "ryggen" framåt.

Lycka till med felsökningen + reparation, vad som än det nu är.
 
Låter dyrt :gnissla
Förhoppningsvis bara en insugsläcka då, men om det är onormalt slitage på vipporna som Ese säger ovan, så är det kanske inte så enkelt.

Mäta glapp var? På själva ventiltallriken eller någon annanstans?

Lyfter du av toppen, plockar isär den och inspekterar så borde du se om det är en ventil som är bränd. Du kan mäta tätheten på ventilerna genom att lägga toppen upp och ner och hälla i t-röd och se om det läcker ut. Glappet jag menade var det radiella glappet på ventilen.

Lycka till.
 
Lyfter du av toppen, plockar isär den och inspekterar så borde du se om det är en ventil som är bränd. Du kan mäta tätheten på ventilerna genom att lägga toppen upp och ner och hälla i t-röd och se om det läcker ut. Glappet jag menade var det radiella glappet på ventilen.

Lycka till.

Tillbaks hemma efter semestern, och har nu haft tid att ta av toppen. Testade med t-röd som ApriliaChrille tipsar om ovan, och det verkar tyvärr som att det är minst en bränd ventil, t-röden läckte ut genom avgasporten på 15-30 min.

Jag har tyvärr inget ventilfjädersverktyg, så har inte haft möjighet att kontrollera ventilerna mer än så. Biltema har två varianter ventilfjäderbåge/, båda med en minsta käftöppning på 70 mm. Osäker på hur långa ventilerna är i min motor, men något av de verktygen borde funka eller?

Bortsett från detta ser det också ut som om kamaxeln (kamlob avgas, samt där axeln vilar i ena lagersätet) och åtminstone ett av lagersätena i topplocket tagit en del stryk (lagersäten i kamkåpan ser dock ok ut), eller? Åsikter på detta uppskattas. Se bifogade bilder.´

Kamaxel:
IMG_1881.jpgIMG_1882.jpgIMG_1883.jpgIMG_1884.jpgIMG_1885.jpg

Lagersäten, topplock:
IMG_1876.jpgIMG_1877.jpgIMG_1878.jpg
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top