Coola Ola
Progressiv klassicist
För några veckor sen tog jag hojen på en kort kvällstur och märkte inget ovanligt vid uppstart. Parkerade en kort stund efter ca en halvtimmes körning, och när jag sedan startade upp hojen igen (efter kanske 5 min) så gick den plötsligt ojämnt och krävde mycket stödgas för att inte dö (varvet gick långsamt neråt tills den helt stannade, om jag inte höll varvet upp med extra gas). Dessutom misstände hojen duktigt, fick avgasssmällar trots att jag stod still på nära tomgång. Därefter körde jag direkt hem, och då kändes hojen som vanligt.
Jag har sen dess kollat ventilspelet, som visar sig vara helt galet. Ska vara ca 0,10 på insug och 0,20 på utblås (motor från Suzuki XF650 Freewind), men var nu precis tvärtom. Jag kollade detta senast för bara några hundra mil sedan. Min tanke är att kamaxeln ev. har kuggat över, hur det nu skulle gått till? Har än så länge bara kollat kamkedjan i bottenänden, och den verkar vara sträckt som den ska, och kan inte se att den har tagit i någonstans. Har dock inte lyft kamkåpan för att kolla kamaxeln, och är också osäker på hur jag kan se iaf kamaxeln har kuggat över?
Någon som har någon annan idé eller förslag på vidare felsökning?
Utöver detta har jag ett möjligt problem med radiellt glapp i yttre kopplingskorg, se separat tråd.
-edit- dessutom ett metalliskt klingande varje gång TDC passeras. Kan bli dyrt detta...
Jag har sen dess kollat ventilspelet, som visar sig vara helt galet. Ska vara ca 0,10 på insug och 0,20 på utblås (motor från Suzuki XF650 Freewind), men var nu precis tvärtom. Jag kollade detta senast för bara några hundra mil sedan. Min tanke är att kamaxeln ev. har kuggat över, hur det nu skulle gått till? Har än så länge bara kollat kamkedjan i bottenänden, och den verkar vara sträckt som den ska, och kan inte se att den har tagit i någonstans. Har dock inte lyft kamkåpan för att kolla kamaxeln, och är också osäker på hur jag kan se iaf kamaxeln har kuggat över?
Någon som har någon annan idé eller förslag på vidare felsökning?
Utöver detta har jag ett möjligt problem med radiellt glapp i yttre kopplingskorg, se separat tråd.
-edit- dessutom ett metalliskt klingande varje gång TDC passeras. Kan bli dyrt detta...
Last edited: