Ojämn gång efter 7500rpm Honda VFR

flygare

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2011
Hoj
1992, Honda VFR750
Hejsan,
Jag är inte bra på det här med motorer, men jag gillar att köra hoj, och har inte tummen mitt i handen om jag skulle behöva skruva.

Jag håller på att köpa en begagnad Honda VFR som verkar vara i mycket bra skick, MEN över 7500 varv om man trycker på lite så tappar den i kraft och driver inte på som på lägre varv. Min tanke är att den inte får tillräckligt med soppa. Mannen som har hojen säger att den är snålt ställd för att han vill hålla nere bränsleförbrukningen. Kan det vara sant?

* Är det sannolikt att det är en inställningssak, eller kan det vara symptom på något annat?

* Krävs det en "synkning" av förgasarna, eller finns det en skruv för att ställa blandningen på varje förgasare, som man kan skruva lika mycket på?

* Hur lång tid tar det rimligen för en verkstadsmek att synkronisera förgasarna?

MVH
Anders

Hålla nere bränsleförbrukningen :va
Fråga ägaren hur många mil/år han/hon kör. 2-300 mil gissar jag, tops.
300 mil kostar ca 2500:-
Hur många tior sparar man om man "håller nere" bränsleförbrukningen på en VFR750?

Det tar nog flera år att tjäna in vad ägaren betalt för att få ombestyckat förgasarna i så fall.

Det kan vara så att huvudmunstycket är nerbytt till lägre storlek. Fast det är inte troligt.

Det han menar är troligen att han varit och skruvat på blandskruvarna. Man kan testa att skruva ut dessa 0.5-1 varv, fast det borde inte ha någon större betydelse uppe vid 7500 rpm och full gas..

Det kan därför vara något annat problem med tillförseln av soppa.
- bränslekran. Finns primeläge? testa det. Funkar det då så har du fel på vakuumkretsen.
- veck i bränsleslang?
- finns externt soppafilter? Igensatt?
- problem med avluftningen till tanken?

Ytterligare en anledning att den känns svag över 7500 varv är om det sitter ett öppnare avgassystem (ej original) på hojen.

Då måste huvudmunstycket bytas till ett större. Gör man inte det så går den för tunt och känns svag/ojämnt drag.

Last edited:
OK, kanske så enkelt at det är skit i förgasarna också då som har satt igen munstycken? Låter inte som dyra saker, men som relativt tidsödande uppgifter ..

Det kan vara så att huvudmunstycket är nerbytt till lägre storlek. Fast det är inte troligt.

Det han menar är troligen att han varit och skruvat på blandskruvarna. Man kan testa att skruva ut dessa 0.5-1 varv, fast det borde inte ha någon större betydelse uppe vid 7500 rpm och full gas..

Det kan därför vara något annat problem med tillförseln av soppa.
- bränslekran. Finns primeläge? testa det. Funkar det då så har du fel på vakuumkretsen.
- veck i bränsleslang?
- finns externt soppafilter? Igensatt?
- problem med avluftningen till tanken?

Ytterligare en anledning att den känns svag över 7500 varv är om det sitter ett öppnare avgassystem (ej original) på hojen.

Då måste huvudmunstycket bytas till ett större. Gör man inte det så går den för tunt och känns svag/ojämnt drag.

Idag hade han provat med "Injection cleaner" och fått en stor förbättring redan efter 2 mil sa han, så domen var smuts i munstyckena.

Om detta nu är sant, är "injection cleaner" en fix för tillfället och kommer att kräva att man plockar isär förgasarna ändå efter ett tag, eller kommer det att hålla sig?

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd