ojämn bromsverkan...

Tazmaniac

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX 6R Ninja
jag har problem, det hugger när jag bromsar med min zx6 r, det det bromsar men hela styret vibrerar fram och bakåt när jag bromsar... inte så värst trevligt faktiskt...
felet tror jag ligger i att kolvarna i oken inte går ut jämnt över huvudtaget, jag tog precis av ett av oken och kollade och det är bara två kolvar som kommer som dem ska.... och det är säkert lika dant på andra oket...

vad ska man göra för att alla kolvarna ska glida lika fritt som på en ny hoj???
måste man byta oken???
:confused:
taz
 
Att bara två av kolvarna åker ut om du tar bort oket från gaffel är inte ovanligt. Håll emot dem som rör sig med tving eller likn. så kommer nog övriga också. För mig känns det mer som att du har en skev skiva.
 
Tazmaniac skrev:
jag har problem, det hugger när jag bromsar med min zx6 r, det det bromsar men hela styret vibrerar fram och bakåt när jag bromsar... inte så värst trevligt faktiskt...
felet tror jag ligger i att kolvarna i oken inte går ut jämnt över huvudtaget, jag tog precis av ett av oken och kollade och det är bara två kolvar som kommer som dem ska.... och det är säkert lika dant på andra oket...

vad ska man göra för att alla kolvarna ska glida lika fritt som på en ny hoj???
måste man byta oken???
:confused:
taz

Det kan orskas av flera saker:
1) Ojämn bromsskiva
2) Kassa hjullager
3) Kassa styrlager

Jag skulle börja med att byta lagren eftersom de kostar en hundring styck och är lätta att byta. Alternativt om du känner någon som kan mäta upp dina bromsskivor.

Om kolvarna tar olika kommer du få en dålig, men jämn bromsverkan. När du kör samlas skit på den del av kolvarna som sticker ut ur bromsoken och man bör/skall göra rent dessa när man byter belägg. Om man inte gör det kommer man att trycka in den här "skitranden" innanför packningarna när man lägger dit de nya och tjockare beläggen. Det sliter i sin tur onödigt mycket på packningarna och kan få dem att läcka i förtid. Dessutom kan kolvarna kärva när skitranden ska passera dammskyddet eller packningarna.

Det är enkelt att göra ren dem. Ta bort de gamla beläggen på ena sidan, och ta loss oket. Pumpa lite på bromshandtaget så att de glider ut lite. Du kommer nu att se en liten ren rand innanför skiten. Nu är det bara att tvätta rent med bräkelean och vanligt papper. Tryck in kolvarna och sätt tillbaka oket med ny belägg. Gör sedan om proceduren på andra sidan.

När du pumpar fram kolvarna kan man ibland få hålla emot något eller några av kolvarna för att de ska röra sig jämnt framåt. Se dessutom upp med att pumpa dem för långt fram för då faller de ur och du måste lufta ditt system.
 
Symptomen stämmer till 100% in på ett glappt styrlager. Förhoppningsvis behöver du inte byta det utan bara dra åt det.

Tazmaniac skrev:
det det bromsar men hela styret vibrerar fram och bakåt när jag bromsar
taz
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top