Ojämn bromsskiva

Mixhel

Honda va det ja!
Gick med
15 Jul 2007
Hoj
2003, Honda Cbr 600RR
Kan man rätta till en smått ojämn bromsskiva eller är det bara tjöööpa nytt? Och isf nån som vet ett bra ställe att få tag på billigt?

Hojskivor är ju ganska tunna från början, men är det inte altför mycket borde det gå att svarva, gjort det på bil flera gånger.

Tjena,
En följdfråga.

När jag svänger kraftigt så kan jag höra att bromsskivorna fram(det måste va det) skrapar lite. Jag hör såklart detta bara tydligt när jag kör sakta inne i stan, svänger/lutar kraftigt och har visiret uppe. Det låter ungefär som när jag bromsar så därför tror jag att klossarna ligger emot när jag gör ovan nämnda manöver. :)
Är detta nånting att bry sig om?
Tacksam för svar

Bromskivor till motorcyklar brukar vara svåra att räta till.
Ett tips är att höra med Acke Rising, Tullinge-ISR Racing.
Han var betydligt billigare en honda original, åtminstone till
en Xr 650 motard.

Min verkstad rättade till mina krokiga främre skivor (zx6r-96).
De kröktes efter att jag bytt till bättre klossar och kört bana, tyvärr så blev jag efter ingreppet tvungen att byta tillbaka till skräpklossar om jag inte ville ha nya skivor, då skivorna är för veka för att klara av ordentliga grejor.
Bromsverkan är fortsatt ok på gata, men på bana mattas de löjligt snabbt.

kan du eller någon mäta upp hur passa mycket den slår(är skev) och det inte är för mycket så är det ju värt å testa och svarva om den.. för det kostar ju lite kulor och köpa ny.. är mitt tips

lånar tråden lite. hur svarvar man en mc bromsskiva ? en bil är det väll inget större problem eftersom du har lite matrial att fästa i, men det har man ju inte på en mc skiva.
Har ni byggt egna fästen för att sätta fast skivan ? :confused:

fixa en en rund stång som är större än det bultmönstret som är på skivan gör samma bult mönster på rundstången.. som skivan! skruva fast skivan i rund stången.. +mjuka backar svarva med ett fint skär typ 0,8 eller 0,4 radier... låter som mycke jobbe men för en som kan inga problem.. eller hör du med björn j om pris..

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage