Oilsludge, oljetryck, Audi 1.8T

kända för oilssludge om man kör med long service olja och inte byter den innan 3000 mil.
byter man som normalt 1000-1500 mils intervaller så är det ingen större fara.

Om jag skulle serva var 1000-1500mil så skulle bilen bo på en verkstad.
3000mil är redan det ofta nog.
Skit att man inte kan ha ett bättre filter på bilen så man slipper få skit i silen.
Bilar måste helt enkelt byggas bättre så dom tål många mil utan att gå sönder.
 
Det kostar 12-14.000 att åtgärda, men det slipper jag eftersom jag har lagerknack i motorn.
 
Möjligtvis förhastad slutsats. Kan vara lyftarna som gick torra. Men förmodligen skrot av motor.

Det har dom fått göra.
Men turbon har fått gå torr den med eftersom det går ett rör mellan oljekylaren till turbon som på slutet är stålspunnen.

Om bilen inte fått gå länge med dåligt oljetryck så brukar det gå att rädda med ett oljesilsbyte och rengörning av slangarna som "ringats in" i ett tidigare inlägg.
Känn även på turbons glapp.

Demontera ventilkåpan och ta bort kamaxelöverfallen och kolla skadorna, samt lägg märke till om kedjesträckaren är utsträckt.

Efter sköljning så vbrukar faktiskt ventiltryckarna knacka upp till 30 min vid ett 3000 rpm.

Motorn behöver faktiskt inte vara skrot.

Det funkar om bilen går långt varje gång man startar den och blir ordentligt varm, bara för att vattentempen visar 80 grader betyder det inte att oljetempen är rätt. Kallstarter och kortkörningar slår undan fötterna på longlifeservicen, dvs som de flesta använder sina bilar.

Ett billigt trix för att förbättra oddsen mot sludgeproblemet är att använda det större oljefiltret till 1.9tdi, större oljevolym och mer filterarea.

Det är inget "trix" du nämner.
Kom ut som ersättningsfilter till 1.8 t motorerna för 5 år sedan faktiskt, tillsammans med en volymökning från 3.5 till 3.9 liter olja.
 
Last edited:
En Audi meck har kollat på bilen nu. Vid uppstart rasslade den, sen blev det tystare. Han sa direkt att kedjan mellan kammarna slog i ventilkåpan när spännarrn inte har tillräckligt tryck. Han va ganska säker på att det inte var någon fara och ungefär 1/10 var man tvungen att byta turbo på. Oftast när folk kört dit dom skulle sen lämnat in bilen.
 
En deciliter diesel i oljan + 10 minuters tomgångskörning innan oljebyte kan lösa många problem =)

Köpte en gång en sån jetedyr flaska invändig motortvätt och hade i min gamla 240 innan oljebyte.
Geggamojjadeluxe kom ur motorn sen.

skrämmande tanke att köra så länge på samma olja oavsätt om biltillverkaren hävdar att det går bra.

+1

Jag tycker 1000 mil är långt.
Jag byter när oljan ser och svart ut och känns annorlunda mellan fingrarna.

När jag jobbade på Citroën så fick jag reda på livslängden på motorerna som går med longlife.

36000 mil. Och det brukade diffa på 1000 mil.

Taxibilarna kom in på löpande band och de är de bilarna som är bäst skötta ur servicesynpunkt samt att de endast går långa sträckor.
 
Last edited:
Fyll tråget med diesel å låt stå nåt dygn. Det borde ju lösa upp ett stopp i silen. Fyll på genom oljestickan.
 
36000 mil. Och det brukade diffa på 1000 mil.

Taxibilarna kom in på löpande band och de är de bilarna som är bäst skötta ur servicesynpunkt samt att de endast går långa sträckor.

Å kryssets föräldrars gamla 945a dog av rost... Närmare 90k mil, dock byttes iaf olja å filter... Kamremmar va ingen idé å byta enligt intervall då bilen sällan rörde sej utom bogseringsavstånd, men de blev nåra bogseringar iaf :D... Va en gammal taxi btw...

Ont: Har även ja hört att man kan spä oljan me lite diesel för å spola ur systemet, dock i högre grad...
 
"oil sludge" verkar av det jag läst vara förbehållet bilar som kör med longlife-oljor och låg totaloljevolym.
Kanske en enkel och billig problemlösning kan vara att byta olja (biltema) 2 gånger per år och hålla nivån på max?

Eller köpa en bil med stor oljevolym.

Audis 3.0TDI är det 8 liter olja i. Bara att köpa. :D
 
Bra konsumentupplysning. Då vet man hur bra en tysk kvalitétsbil är. Har varit lite sugen på en äldre a4 men tror jag avstår.... :näsblod
 
det är inget "trix" du nämner.
Kom ut som ersättningsfilter till 1.8 t motorerna för 5 år sedan faktiskt, tillsammans med en volymökning från 3.5 till 3.9 liter olja.

För tio år sedan var det ett trix. Att det blivit erkänt av VAG visste jag inte.
 
Bättre då att köpa en Saab eller BMW, för de har ju inte problem med oilsludge...eller ju de har de :crash

Har BMW problem med det också? :skrämd Tüsk kvalité, jomenvisst. :näsblod

Att Saab har problem har ju märks de senaste decenniet, men de har väl aldrig varit kända som kvalitétsbilar.
 
Tyskarna kan dedär med bilbygge, att saab byggde en motor med oilslugdetendenser kanske berodde på att dom ville bli mer som tyskarna, är ju tysk kvalité alla strävar efter ;)

Men allvarligt hade jag bytt oljepumpen också, om nu resten av motorn klarat sig. Är en billig försäkring, för har den sugit dåligt kan mycket väl den också vara på gång att rasa.

Jag hade mineralolja i min 740 och bytte ibland, oftast blev det ca 2000-3000 mil mellan bytena, men den va brun och fin när man tömde den :) Inga problem på de 12000 mil jag körde på de 38000 den redan hade gått :)
 
Det är när oljan ser ut såhär vid oljebyte det är dags att fundera på att snabbt byta in den mot en annan bil.

[YOUTUBE-ID]twRQRdkIzGM[/YOUTUBE-ID]
 
Men allvarligt hade jag bytt oljepumpen också, om nu resten av motorn klarat sig. Är en billig försäkring, för har den sugit dåligt kan mycket väl den också vara på gång att rasa.

Pumpen ska bytas, mecken trodde att det var den som var största problemet nu.
 
Det är när oljan ser ut såhär vid oljebyte det är dags att fundera på att snabbt byta in den mot en annan bil.

Svärföräldrarnas 93a hade liknande olja, fast lite mer klumpar och svartare.
Den bilen byttes in snabbt som ögat. Då var den saaben servad hemma utav mej mellan dom normala intervallen, dvs 1500mil mellan oljebyte.
Saab är och förblir en skit bil.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top