Oh no, another däcktråd! (Qualifier RR vs. Roadsmart)

Många pratar så jävla mycket om gummit släpper eller ej.. Är det INGEN förutom jag som spanar in hur profilen på däcken ser ut?
Touring däck har oftast inte lika aggresiv form som sportsegmentet. Därav blir valent enkelt för min del, iaf om vi ska snacka känsla.

Ok jag erkänner jag e uttråkad igen.

Kolla i OT för mer flamebaits och igångdragning av gamla invandrardiskussioner och däcktrådar och diverse biltema-duger-trådar :)

så här tycker jag:

Ska du spela fotboll köp en fotboll.
Ska du spela Trummor köp ett trumset.

Men om du redan köpt en hockeyklubba men ändå vill spela tennis. Köp en tennisboll till hockeyklubban. Det går bra det med för det e ju ändå ingen tävling.

Bumpar den här gamla tråden då jag går i exakt samma tankar som trådskaparen, fast jag har en KTM 690 SM. Är knappast någon demon på hojkörning,(men det går fortare i kurvorna för varje runda man är ute) och har haft hojkortet i ett år. Det lutar åt att det blir ett Roadsmart, vad tycker ni?

leffo skrev:
Bumpar den här gamla tråden då jag går i exakt samma tankar som trådskaparen, fast jag har en KTM 690 SM. Är knappast någon demon på hojkörning,(men det går fortare i kurvorna för varje runda man är ute) och har haft hojkortet i ett år. Det lutar åt att det blir ett Roadsmart, vad tycker ni?

I onsdags va jag faktiskt just på däckshopen i Haninge (SWT-racing) och slog till på ett Roadsmart till min R1a.
Snackade med Patrik om vilket däck som skulle passa min körstil.
Jag kör hyfsat aktivt på väg samt en eller två bandagar per år.
Då skulle ett Roadsmart duga bra.

Har dock inte hunnit testa det än, men kan återkomma när jag provat mer.
2000:- kostade det, monterat och klart :)

Va fusk.. För mig kommer det kosta 2050.. =) Men jag har ju en ktm950 också så det kanske e 50kr jobbigare att byta på en sån.. Kommer också köpa en RoadSmart då jag kör på slingerbulten ibland men till 80% åker jag fram å tillbaka till jobbet med tjejen bakpå.. Så jag vill ha många mil men bra grepp längst ut på däcken. Kollade också som fasen på Pilot Road men så sa han att jag skulle gå in på Sporthoj å trycka på länken högst upp (Dunlop Länken) och så sa han att den till å med va bättre så det va ju inte så mycket att fundera på efter det.. Får se om man vågar försöka sig på knäskrap med min 950 efter däckbytet (Förmodligen inte).

Det som vore intressant att veta är om man får upp tempen tillräckligt på däcken man är intresserad av.
Hur pass aktiv körning krävs egentligen?
Får man upp tempen på dom "värsta" gat/ban däcken om man kör lagligt?
Eller åker en del med däck som dom tror har bättre fäste fast det egentligen går kallt o ger sämre fäste än ett mer gatanpassat däck?

Har för mig att däcken idag är bättre på den punkten, dvs blir lättare varma men det vore bra om ngn mer insatt kunde svara.

Vad är idealtemp på gatan?

I min värld är Qualifier RR primärt ett däck för de som lägger ett antal mil på bana. Ska du bara köra gata så är det slöseri med pengar. Välj något annat.

Jag kör med roadsmart sedan juni förra året, kör mestadels gata och ett par bandagar/år.
Jag är hittills helnöjd med däcken.:tummenupp

välj de däck du verkligen kan få upp i arbetstemp, bara för att ett race däck ger bättre grepp vid rätt temp betyder de inte alltid att man verkligen kommer upp i temp.. börja med Roadsmart, om de inte räcker så köp nästa sett däck Qualifier då.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back