Oh no, another däcktråd! (Qualifier RR vs. Roadsmart)

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
Sorry att starta en ny tråd men nu är beslutsångesten på topp (och i andra trådar tjatas det mest om 2ct).

Pratade med en otroligt trevlig och hjälpsam kille på Däckshopen i Haninge idag (087760432, kan varmt rekommendera dom, betalar gärna nån hundring mer för däcken för att gynna dom). Skippade efter lite diskussion helt tankarna på Michelin så nämn inte Michelin mer för då blir det bara ännu svårare att bestämma sig :va

Hoj: R6 -06, kommer bara köra gata, INGET på bana.

Valet står nu mellan Qualifier RR och Roadsmart. Enbart dessa så kom inte med några andra idéer.

Hur mycket grepp förlorar jag på att köpa Roadsmart istället för Qualifier RR? Är ju inte direkt Mr. Rossi. Har inte alls kört mycket sporthoj men vill ju ha möjligheten att kunna lägga ner ändå.

Hur stor livslängd/antal mil förlorar jag på att köpa RR istället för Roadsmart?

Det är samspelet mellan dessa 2 frågor som gör det svårt att bestämma sig för vilka jag ska välja.

Tack på förhand. //Jocke

Last edited:
trify; Jo kanske det men ville inte ringa direkt igen och störa dom i deras arbete med mitt velande. Har jävligt svårt att bestämma mig :P[/QUOTE skrev:
Det är deras jobb att hjälpa dig med ditt velande,seså ring nu !

Som din hoj,ju....:)

Haha... jo, sant :) Första hojen :) (förutom en sur TZR 125:a för 12 år sen)

Försäkringsbolaget tyckte tydligen åxå att den va hypad idag när jag ringde runt. Folksam toppar med 41500:- hel/hel och Sveland har skaffat sig en nöjd kund med sina 14418:- hel/hel (alla självrisker 3000:- + att den står på mig, ingen jävla skenförsäkring här inte).

jag kommer köra på roadsmarten iår. tror att qualifiern är bättre om du ska köra bana. men 100%gata så är roadsmarten given.
jag kommer köra 1-2 bandagar i år.

Vad är roadsmart? Aldrig hört talas om det. Dunlops gat/budgetdäck?

Hmmm... Med tanke på ditt tänkta sätt att köra hojen, alltså enbart gata och inte bana så verkar det skumt att Fürsten dissat Michelin. Vad jag minns från den andra tråden så var PP2CT ett riktigt bra däck för gata enligt honom. :va

Sen hurvida PP2CT eller nåt annat däck är bäst på bana låter vi bli att snacka om. Det blir såååå långdraget och alla har olika uppfattning.

Nu nämde ju jag Michelin...uups...sorry. :D

Nu nämner jag det igen... Michelin Pilot Road 2CT om du vill ha ett som håller lite längre.

Last edited:
touring???

Att sätta touringdäck på en mc av din kaliber tycker jag verkar konstigt, iaf roadsmart:confused:

Last edited:
Att sätta touringdäck på en mc av din kaliber tycker jag verkar konstigt, iaf roadsmart:confused:

Kan man verkligen kalla Roadsmart för touringdäck? Låter som nått gammalt BMW-orginaldäck :S

Nä, nu är det klart. Kör på Roadsmart i sommar. Tack för alla tips.

Over and out...

Haha... jo, sant :) Första hojen :) (förutom en sur TZR 125:a för 12 år sen)

Försäkringsbolaget tyckte tydligen åxå att den va hypad idag när jag ringde runt. Folksam toppar med 41500:- hel/hel och Sveland har skaffat sig en nöjd kund med sina 14418:- hel/hel (alla självrisker 3000:- + att den står på mig, ingen jävla skenförsäkring här inte).

Maila www.insplanet.com dom fixade en halv försäkring till min R1 för 700 kr månaden och jag bor inte på landet.

Sporthoj av denna typ ska ha riktiga däck!

R6 kommer garanterat att påverkas negativt med ett "touringdäck".

Har man råd med en ny sporthoj så har man säkert råd med riktiga däck av om man nu inte ska åka på bana:yoparty

Tjena Jocke

Aa att välja däck är f-n inte lätt. Såg att du hade bestämt dig nu.:tummenupp
jag var i exakt samma tankar som dig med antal mil kontra grepp. jag valde dock mellan 2ct och PR2. då det blev2ct.

Nå ja nu har jag nämnt den franska tillverkaren tillräckligt.
Hör av dig när du får hem hojen. :tummenupp

/ Jonas

Last edited:
Till er som kallar Roadsmart/Pilot road 2 ett "touringdäck" - vet ni egentligen vad ni pratar om!! :pannkyss

Dom däcken presterar garanterat mångfalt bättre än vad många av er någonsin kommer att komma när vad beträffar ett modernt sportdäcks gränser & prestanda på en kurvig väg eller bana varför ni skjuter långt över målet i era påståenden & teorier!! ;)

/Fürstenhoff.

Trevligt att du kan vara aktiv på foumet men inte prata i telefon!!! Du är svår att få tag på!! Har du läst din e-post förresten???? Mvh Sebastian Kroon

Till er som kallar Roadsmart/Pilot road 2 ett "touringdäck" - vet ni egentligen vad ni pratar om!! :pannkyss

Dom däcken presterar garanterat mångfalt bättre än vad många av er någonsin kommer att komma när vad beträffar ett modernt sportdäcks gränser & prestanda på en kurvig väg eller bana varför ni skjuter långt över målet i era påståenden & teorier!! ;)

/Fürstenhoff.

Äntligen!!

Köp däck efter användningsområde. Köpa värsta gatlegala däcken bara för att är att kasta pengarna i sjön. Gummiblandingar och stommar är inte binära, dvs av/på. det finns något därimellan som mången mc-åkare kan nyttja och njuta av. Kom ihåg hur risit det känns att bli avhängd av någon med "touringdäck".
Btw Såg härförleden Freddie Spencer & co körandes Superbike WM 1979 på Laguna Seca och det vette fan om man hängt på. tänk på det.

Jag kommer bara köra på de "värsta" (bra) gatdäcken bara för att när jag kör så vet jag att det är jag och inte däcken och hojen som sätter begränsningarna samt har man inget att skylla på när man väl klotar utan man kan dra lärdom av det istället.

Till er som kör hojar för 100 lakan och vill spara hundringar på att köpa touringdäck istället för riktiga däck..:huvet

Kort svar till trådskaparen:

Med de kriterium du räknat upp + mina fördomar så är Roadsmartdäcken MER än tillräckliga.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back