Ofta över 200 ?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Hur många är det som ofta kör över 200 i trafik och tycker att det känns "bekvämt" ? 140-180 är en garanterat avslappnad snabb fart på de flesta halvstora 70- och 90-vägar. Man hinner uppfatta saker som sker och kan sänka eller höja farten och göra undanmanövrer utan att stressa. Men någonstans vid 200 börjar det gå riktigt fort och utfarter, potentiella viltstråk, övrig trafik och annat sveper förbi i en takt som ger väldigt kort förvarning och reaktionstid. Dessutom med ökat vindbrus och vibrationer i hjälmen och därmed försämrad sikt. Med andra ord inte så lämpligt om man vill hålla goda marginaler i sin körning.

Har jag hört... :va

Så är du en sådan som ger järnet så mycket som hojen bara kan ge - eller håller dina mentala spärrar dig tillbaka ? :)
 
TomK skrev:
Hur många är det som ofta kör över 200 i trafik och tycker att det känns "bekvämt" ? 140-180 är en garanterat avslappnad snabb fart på de flesta halvstora 70- och 90-vägar. Man hinner uppfatta saker som sker och kan sänka eller höja farten och göra undanmanövrer utan att stressa. Men någonstans vid 200 börjar det gå riktigt fort och utfarter, potentiella viltstråk, övrig trafik och annat sveper förbi i en takt som ger väldigt kort förvarning och reaktionstid. Dessutom med ökat vindbrus och vibrationer i hjälmen och därmed försämrad sikt. Med andra ord inte så lämpligt om man vill hålla goda marginaler i sin körning.

Har jag hört... :va

Så är du en sådan som ger järnet så mycket som hojen bara kan ge - eller håller dina mentala spärrar dig tillbaka ? :)

Mentala spärrar :va
Full gas! :hihi

Närå, över 200 ibland under korta stunder, omkörningar och sånt.
 
TomK skrev:
Hur många är det som ofta kör över 200 i trafik och tycker att det känns "bekvämt" ? 140-180 är en garanterat avslappnad snabb fart på de flesta halvstora 70- och 90-vägar. Man hinner uppfatta saker som sker och kan sänka eller höja farten och göra undanmanövrer utan att stressa. Men någonstans vid 200 börjar det gå riktigt fort och utfarter, potentiella viltstråk, övrig trafik och annat sveper förbi i en takt som ger väldigt kort förvarning och reaktionstid. Dessutom med ökat vindbrus och vibrationer i hjälmen och därmed försämrad sikt. Med andra ord inte så lämpligt om man vill hålla goda marginaler i sin körning.

Har jag hört... :va

Så är du en sådan som ger järnet så mycket som hojen bara kan ge - eller håller dina mentala spärrar dig tillbaka ? :)


alltid fullt.. över 200 varje gång utan undantag. mest för att de e så jävla svårt att låta bli. uppe i 264 idag på väg hem från skövde.. 90 väg. :)
 
Nu är det inte så ofta som jag kör över 200 längre!

Men när jag hade min CBR så var jag över 200 varje dag när jag åkte till jobbet!
Och den fick ofta gå fullt ut på mätaren om man skulle till tex Lidköping.

Men man har väl mognat lite med åren! :tummenupp
 
niklas_ skrev:
alltid fullt.. över 200 varje gång utan undantag. mest för att de e så jävla svårt att låta bli. uppe i 264 idag på väg hem från skövde.. 90 väg. :)
jasså går den inte fortare? :rofl
nä jag kör inte ofta över 200, höll på att klippa en hare i 280 en gång i våras sen dess så FÖRSÖKER jag att inte mosa på för fort.
 
Det händer att jag gasar upp en bra bit över 200 då och då.
Men tycker at ca:140 är en väldigt bekväm hastighet att åka på de flesta vägarna.
Försöker dock hålla hastighetsbegränsningen inom tätbebyggt.
Förbi skolor och sådant är jag extra noga att ta det lugnt.

:banana :banana :banana
 
Beror ju på hoj, men nu nej, upp mot 180 är ok, sen blir det blåsigt o jävligt, så jag kör mycket sällan över 200 knyck.

Men hade jag en zx12a eller en busa antar jag att jag körde det betydligt oftare.
Sen så försöker jag hålla 30+ så ofta jag kan iaf, vill helst ha kortet kvar.

Jag har inga motorvägar i närheten, det avgör ju en del med.
 
Last edited:
165 är en skön marschfart på min hoj. Det blåser lagom, det varvar inte så jävligt och man kommer fram hyfsat fort. Dock försöker jag att alltid åka 200+ vid varje tur.
 
Hemskast med allt sammans är att man vänjer sig att machera i 180 och tycker 110 är att kräla efter e4an=INTE BRA. Köra fort på vardagar retar folk mest av allt.omkörningar kan dock utmana med farter :rolleyes:
 
Mattias skrev:
165 är en skön marschfart på min hoj. Det blåser lagom, det varvar inte så jävligt och man kommer fram hyfsat fort. Dock försöker jag att alltid åka 200+ vid varje tur.

Nästan varje dag över 200 :hihi :3freak
 
Mattias skrev:
165 är en skön marschfart på min hoj. Det blåser lagom, det varvar inte så jävligt och man kommer fram hyfsat fort. Dock försöker jag att alltid åka 200+ vid varje tur.
Håller med MR M.

Men jag kan aldrig hålla nere farten. Marshar gärna runt 270 med bladen men det varvar så man blir galen.
Bättre när jag körde busa.
Körde till götet några gånger.
först bestämde jag mig för att hålla 200.
När jag kom till södertälje tyckte jag att det gick lite trögt och ökade till 230.
Passerade trosa i dryga 260.
Sen var det mellan 280-300 resten av vägen.
Bytte dekaler med en mcsnut vid skärblacka, norrköping. Han höll väl 120 och jag passerade i dryga 300.
Lovar att han körde i 200 till stationen och bytte kallingar. :)
 
160-180 känns bekvämt vid transportsträckor.

Vid 220 någonstans börjar det kännas lite...
Uppe i 270-280 börjar det gå riktigt fort.

Det är roligare med kurviga vägar där mätaren pendlar mellan 70 - 200.
Men visst, över 200 kör man ju typ vid varje runda. Känns lite som ett måste att dra ut den lite...
 
Comi skrev:
Bytte dekaler med en mcsnut vid skärblacka, norrköping. Han höll väl 120 och jag passerade i dryga 300.
Lovar att han körde i 200 till stationen och bytte kallingar. :)

Hahahahaha, nice..
:tummenupp
 
Jag har bara kört över 200 två gånger. Första gången mosade jag en fågel och jag fick ta bort likdelar i timmar efteråt. Andra gången var igår, då visade mätaren ruskiga tvåhundratio kilometer i timmen !! !!

Om jag hade en snabbare hoj skulle jag åka så fort hela tiden.
 
Försöööööker att inte marscha snabbare än 160-170 men det blir oftast (läs jämt) att man fastnar över 200 gränsen efter någon omkörning och sen blir man kvar där....

....men jag skulle vilja att jag hade mer mentala spärrar som du pratar om.
 
Comi skrev:
Håller med MR M.

Men jag kan aldrig hålla nere farten. Marshar gärna runt 270 med bladen men det varvar så man blir galen.
Bättre när jag körde busa.
Körde till götet några gånger.
först bestämde jag mig för att hålla 200.
När jag kom till södertälje tyckte jag att det gick lite trögt och ökade till 230.
Passerade trosa i dryga 260.
Sen var det mellan 280-300 resten av vägen.
Bytte dekaler med en mcsnut vid skärblacka, norrköping. Han höll väl 120 och jag passerade i dryga 300.
Lovar att han körde i 200 till stationen och bytte kallingar. :)

Va häftigt om det hade tagit och ni åkt i diket :7peta
 
Det blir väl över 200 varje gång jag är ute och kör. Jag försöker att inte köra så fort med tanke på risk/konsekvens och sånt, men vad f.. det är ju så kul.

Jag ligger aldrig och marschar på 200, men jag gillar och vråla på mest hela tiden och då är det lätt hänt att det går så fort. Jag tycker det är mest obehagligt att köra fort så det brukar reglera sig själv. Jag tycker det är roligare att svänga.

O.Sammanhängande, Svammelby
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top