Ofrivilligt slut på denna säsong, grgrrgrr

SENSEI skrev:
2518079 Läste på ett forum om motorcyklister som undrar varför de måste följa trafikreglerna...
Om man är lite smidig så hinner man köra om trots möte.. För en mc är så smidig och snabb.. För att inte tala om en mc's otroliga bromsar....
Och man spar ju tid när man kör för fort..

Sorry kunde inte låta bli.. :pannkyss
:rofl

Undrar vilket forum det var...:tungan

n'Lasse skrev:
2518075 Det hedrar dig!:tummenupp

Det hedrar dig *inte*! Har fått alltför många repor, skrapmärken och bucklor på bilar av folk (som du nuförtiden?) som bara åkt iväg utan att fästa en lapp på vindrutan och stått för vad de gjort!

Inte kul!

Höhö. Jag kommer aldrig att cykla in i en parkerad bil igen, har bättre uppsikt nuförtiden.

:va

sv1k skrev:
2516225 Vaaaa:mad: Jag är bara halvförsäkrad på hojen.
Innebär detta att JAG skall stå för mina kostnader att reparera?

Ok ser att andra fått det ersatt via cyklistens hemförsäkring (förutsätter att personen har sådan). Enligt en gammal regel som säkert är reviderad så står bilen/mc:n för skadorna vid en olycka med cyklist. Hur gick det i ditt fall?:)

Parkeringsskada, dvs när cyklisten cyklar in i en parkerad bil, då är det cyklistens hemförsäkring/drulleförsäkring utan tvekan...

Tyvärr är det såvitt jag vet en gråzon när det gäller trafikskada mellan cyklist och ett fordon (Bil&MC), efterssom cykeln uppenbarligen inte har någon trafikförsäkring... dvs det är inte självklart att det går på hans hem/drulle...

Har själv varit i den situationen, det var hans fel och det fanns vittnen, det gick inte på hans försäkring, först var det tal om att min försäkring skulle ta det, och jag betala självrisk vilket jag tvärvägrade och hotade med stämning (både honom och försäkringsbolaget), men slutade med att hans försäkringsbolag täckte min självrisk... Jäkla soppa vart det iallafall...:(

Yamaha1000 skrev:
2546663 Ok ser att andra fått det ersatt via cyklistens hemförsäkring (förutsätter att personen har sådan). Enligt en gammal regel som säkert är reviderad så står bilen/mc:n för skadorna vid en olycka med cyklist. Hur gick det i ditt fall?:)

Har inte fått en bekräftelse på min skadeanmälan ännu:confused:
Kommer börja jaga dem nästa vecka :kulspruta

TweetyBird skrev:
2548076 Parkeringsskada, dvs när cyklisten cyklar in i en parkerad bil, då är det cyklistens hemförsäkring/drulleförsäkring utan tvekan...

Tyvärr är det såvitt jag vet en gråzon när det gäller trafikskada mellan cyklist och ett fordon (Bil&MC), efterssom cykeln uppenbarligen inte har någon trafikförsäkring... dvs det är inte självklart att det går på hans hem/drulle...

Har själv varit i den situationen, det var hans fel och det fanns vittnen, det gick inte på hans försäkring, först var det tal om att min försäkring skulle ta det, och jag betala självrisk vilket jag tvärvägrade och hotade med stämning (både honom och försäkringsbolaget), men slutade med att hans försäkringsbolag täckte min självrisk... Jäkla soppa vart det iallafall...:(

Någonting säger mej att detta ärende kommer dra ut på tiden, hoppas jag har fel......
Edit 2006-11-22 Ett svar från mitt försäkringsbolg

UTREDNINGEN OM VÅLLANDET

Vi är nu klara med vår utredning.

Utifrån vårt underlag bedömer vi att motparten (cyklisten) har vållat olyckan.

Vi har varit i kontakt med cyklistens försäkringsbolag, Länsförsäkringar. Deras försäkringstagare har inte anmält skadan. Vi har även skrivit till motparten och bett honom komma in med en anmälan men utan resultat.

Eftersom en cykel inte är ett trafikpliktigt fordon har motparten ingen skyldighet att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag utan det är frivilligt om motparten vill utnyttja sin ansvarsförsäkring i hemförsäkringen.

Eftersom du saknar vagnskadeförsäkring får du själv vända dig till motparten med dina ersättningsanspråk.

Om du har några frågor är du välkommen att kontakta mig.

Med vänlig hälsning
Folksam
Motorskador

Jaha vad sägar man nu då, :confused: är det dax att börja jaga cyklisten:huvet

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...