Ofrivillig wheelie

Eniac

Hojåkare i exil
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
ja det vore najs... :(
Lyckades idag med fenomenet att få en wheelie utan att vilja det. Första gången jag fått upp hojen på bakhjulet *Wohoo Premiär!*:yoparty
Drog på lite på ettan, i med tvåan och då lyfte det.

Undrar nu om det verkligen skall gå med en gammal Yamaha fz750 från 85, eller är det bara så att den går bra för sin ålder?
 
Eniac skrev:
2487932 Lyckades idag med fenomenet att få en wheelie utan att vilja det. Första gången jag fått upp hojen på bakhjulet *Wohoo Premiär!*:yoparty
Drog på lite på ettan, i med tvåan och då lyfte det.

Undrar nu om det verkligen skall gå med en gammal Yamaha fz750 från 85, eller är det bara så att den går bra för sin ålder?
Du kanske lyckades slira lite på kopplingen i växlingsskedet...vanligtvis slirar man lite med kopplingen i tvåan när man vill lätta....tror inte en 750 från 85 har det vridet i sig...men vad fan vet jag:näsblod
 
DunderDan skrev:
2487952 Du kanske lyckades slira lite på kopplingen i växlingsskedet...vanligtvis slirar man lite med kopplingen i tvåan när man vill lätta....tror inte en 750 från 85 har det vridet i sig...men vad fan vet jag:näsblod

Ryckte det lite i styret eller höll du på att skita i brallan för att det var på väg runt?

Powerwheelie är trevligt :tummenupp
 
Anderzzon skrev:
2488000 Ryckte det lite i styret eller höll du på att skita i brallan för att det var på väg runt?

Powerwheelie är trevligt :tummenupp

Jag var inte påväg runt direkt.

Släppte av på gasen när jag märkte att framhjulet inte hade kontakt med vägen, så lyftet var väl runt 10 cm högt. *Manligt... Nää* Men min reaktion då det var första gången kan väl beskrivas som :eek:

Polaren som åkte bakom trodde inte heller det var möjligt och påstod att det var för högt tryck i framgaffeln (luftassisterad) men det kollades upp och det var korrekt. :D
 
Eniac skrev:
2487932 Lyckades idag med fenomenet att få en wheelie utan att vilja det. Första gången jag fått upp hojen på bakhjulet *Wohoo Premiär!*:yoparty
Drog på lite på ettan, i med tvåan och då lyfte det.

Undrar nu om det verkligen skall gå med en gammal Yamaha fz750 från 85, eller är det bara så att den går bra för sin ålder?

härligt.. bara att hålla i nästa gång så blir det en finfin wheelie:yoparty
 
Eniac skrev:
2488017 Jag var inte påväg runt direkt.

Släppte av på gasen när jag märkte att framhjulet inte hade kontakt med vägen, så lyftet var väl runt 10 cm högt. *Manligt... Nää* Men min reaktion då det var första gången kan väl beskrivas som :eek:

Polaren som åkte bakom trodde inte heller det var möjligt och påstod att det var för högt tryck i framgaffeln (luftassisterad) men det kollades upp och det var korrekt. :D

Haha härligt :D

Fortsätt så :tummenupp
 
Nogger skrev:
2488061 ...en ofriwheelie gör aldrig ont...:tummenupp Den här va skön på en lugn stilla hösttur på min -03:a


Hmm.. 'skön' kan jag hålla med om att den bilden var men 'lugn'??? :va

Den dan jag gör sådana wheelies frivilligt har jag nog en annan hoj. =D
Får väl ta reda på vart gränsen för gamla bettan går när man fått lite mer mil under sadeln.
 
Triggerhappy skrev:
2488082 Fast den där var ju allt annat än ofrivillig din jälla styrryckande kameraposerarare :D

:D Look who´s talking... Asså jo så att vettu nu ba... :pannkyss

P.s Det är samma med bilden i "Garaget", hux flux stod det en fotograf
på riala rakan bara :tungan
 
Eniac skrev:
2487932 Lyckades idag med fenomenet att få en wheelie utan att vilja det. Första gången jag fått upp hojen på bakhjulet *Wohoo Premiär!*:yoparty
Drog på lite på ettan, i med tvåan och då lyfte det.

Undrar nu om det verkligen skall gå med en gammal Yamaha fz750 från 85, eller är det bara så att den går bra för sin ålder?
Kan jag göra det med en VN800 skall det nog gå bra med en fz750 :tungan
 
har gjort 2 sjuka ofrivilliga wiiilisar.
en med motarden. drog på efter en kurva så den åkte upp samtidigt som jag körde på ett vit streck på vägen så den börja sladda i sidled samtidigt..

andra var med en tl1000 precis i utgången av en kurva så kom ett gupp..
låg ganska bra när den åkte upp..sjukt skönt.
 
Min ofrivilliga wheelie skedde när jag hade min 95kg tunga kusin på bönpallen. Drog på ettan som vanligt och plötsligt kändes det konstigt som att åka på moln. Tittade ner och till min förvåning så hovrade framhjulet ca 20 cm ovanför asfalten. Det balla var att jag kunde hålla kvar höjden pga. min kusins tyngd, kändes som en evighet men det kanske det inte var :) .
 
xt_660 skrev:
2496364 bara en fråga: hur gör man en wheelie egentligen? Vad är tekniken så att säga?

Jadu...

Vad jag har förstått så finns det två sorters wheelies. Ryck- och power:yoparty wheelies.

Ryck går till så (egen tolkning, korrigera om fel) att man accelererar hårt på låg växel (1 eller 2) och samtiigt "rycker" upp hojen i styret och lutar sig lite bakåt.

Power:yoparty wheelies (som jag lyckats med) går till så att man bränner ur på ettan, lägger i tvåan och gasar hårt och slirar till på kopplingen samtidigt som man sätter sig lite mer upprätt än vanligt.

Detta är mina egna tolkningar. Korrigera dem gärna om de är fel.

OBS! Jag tar inget ansvar för om någon pajar sin hoj eller sig själva genom att försöka med ovanstående. OBS!!
 
Wheelie, åka på bakhjulet, uuuiiila, slanga, stegra ja några benämningar finns det..

Görs genom att gasa, slå av och gasa igen på ettan eller tvåans växel detta ska ske fort.

Kan även göras genom att med en dutt på kopplingen få upp hojen på bakhjulet på ettan, tvåan, trean.

Power wheelie är något hojen gör själv vid häftig acceleration, precis när du klippt i tvåan, eller trean. Eller när hojen närmar sig varvbryt på någon tidig växel. Även vid gupp, krön oavsett växel...

Osv

Hjälpmetoder, raka armar, flytta på röven, rycka i styret osv osv obs! Inte vid power wheelie ( en power wheelie är när man inte försöker wheela utan att det händer ändå )

OBS! Det är olika vad som fungerar beroende på hoj, människa, tyngdlag osv

Det är så jag fått det berättat för mig iaf :D
 
Last edited:
Anderzzon skrev:
2497155 Wheelie, åka på bakhjulet, uuuiiila, slanga, stegra ja några benämningar finns det..

Görs genom att gasa, slå av och gasa igen på ettan eller tvåans växel detta ska ske fort.
osv...

...Det är så jag fått det berättat för mig iaf :D

Det var nog närmre verkligheten... =D
 
Min bästa ofrivilliga wheelie gjorde jag i våras på min Fireblade.

Jag låg på femman under max acceleration i dryga 200 km/h. När kommer till svackan vid Brostugan reser den sig på bakhjulet och jag håller stumt!
Jag kör med framhjulet i luften över halva Drottningholmsbron i 200+! Coolt:tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top