Video Ofrivillig passagerare på topfuel-hoj

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Under helgens EM på Santa Pod inträffade denna smått osannolika krasch. Den lär gå till historien. Speakers och publik undrade först var den olycklige föraren -Filippos Papafilippou- tog vägen.
...Tills man upptäckte att han tagit plats på medtävlaren Steve Woollatts wheeliebar.
http://youtu.be/Qgh_nEbZi8s
 
Last edited:
Köp en lott
 
Priceless !!

Skulle bra gärna se filmen från hans Gopro :)
 
Gillar att han lixom sätter sig tillrätta baklänges. :hihi
 
Jag skulle också satt mig jävligt stadigt, att krascha två gånger i samma race, med två olika hojar, utan omstart, hade nog inte varit bra för varken den psykiska eller fysiska hälsan :hihi

Här kan MotoGP-grabbarna lära sig allt om snabba hojbyten...!
 
jag har nu försökt att se vad som gick fel, har sett klippet en 10 gånger, men de klipper ju mitt i när han tappar kontrollen :mad:
Är det wheeliebaren som fallerar på vänster sida, så hojen drar ditåt? Det blir ju inte bättre av att hojen bara klarar en sådär 5 graders lutning innan ramen tar i, så att framhjulet tappar kontakt med marken och han inte längre kan styra :näsblod

Ps. jag är fortfarande intresserad av om det tekniskt sett är tillåtet att byta hoj i farten i MotoGP :fakta
 
Ps. jag är fortfarande intresserad av om det tekniskt sett är tillåtet att byta hoj i farten i MotoGP :fakta

Nej, naturligtvis inte. En av de grundläggande reglerna i "sporting regulations" är att varje motorcykel framförs endast av en person - föraren själv. Dessutom finns flera regler som beskriver hur själva hojbytet ska gå till. Läs bl.a. paragraf 1.18.17, 1.20.2, 1.21.8 och 1.21.10.

http://www.fim-live.com/fileadmin/a...ts_during_the_2014_season_(version_14.06).pdf
 
Nej, naturligtvis inte. En av de grundläggande reglerna i "sporting regulations" är att varje motorcykel framförs endast av en person - föraren själv. Dessutom finns flera regler som beskriver hur själva hojbytet ska gå till. Läs bl.a. paragraf 1.18.17, 1.20.2, 1.21.8 och 1.21.10.

http://www.fim-live.com/fileadmin/a...ts_during_the_2014_season_(version_14.06).pdf

Det enda jag hittade som var relaterat till detta:
...exchange of machine must be made in the pit lane.

Riders are not allowed to transport another person on their machine or to be transported by another rider on his machine (exception: Another rider or by another rider after the chequered flag or red flag).


Så tekniskt sett får en mekaniker rulla eller kanske framföra en andra hoj inom "pit lane" så att föraren kan byta hoj i farten (så länge de inte sitter på samma hoj samtidigt). Visst det är kanske inte helt säkert så det blir nog inte godkänt på grund av det, men det finns inget specifikt som säger att hojen ska stå stilla eller att det måste ske i pit boxen eller liknande.

Jag ser tillbaka till 70-talet i F1 när de uppfann alla möjliga 6 hjuliga, fläktade bilar med kjolar för att kringgå regelboken. Tänk er vad kommentatorerna skulle säga när Marquez farsa drar ut på extrahojen och sonen hoppar över i farten precis innan slutet av Pit Lane :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top