Offroaddäck

Geronimo79

Ny medlem
Gick med
28 May 2005
Hoj
KTM 150 SX 2012
Blir det bra att köra 130/80/18 däck på en enduro 450cc trots hojen egentligen har 140/80/18? Tänker på Michelins T 63 som verkar vara det bästa däcket för asfalt/grus vad jag kunnat läsa mig till för en lättare hoj men inte har 140/80/18 utan då bara 130/80/18 och då är smalare. Ska använda hojen till asfalt/grus:)

Har kanske tänkt att köpa en lv-reggad enduro och ha till grus/asfalt och sätta på andra däck än cross/enduro, är en 450 enduro typ husa fe, ktm exc, gasgas ec osv väldigt slöa för det ändamålet? Är rxv 450/550 mkt roligare än de andra 450cc, har ju rätt mkt mer effekt? Har ju haft en honda hm med lite trim för några år sedan och tyckte den gick ok även om den inte var som en husa 650. Är husa fe 450 -08 jämförbar med hm:en? En fördel är ju att den är 6 vxl istället som ju är ett plus för gat/gruskörning.

Har kanske tänkt att köpa en lv-reggad enduro och ha till grus/asfalt och sätta på andra däck än cross/enduro, är en 450 enduro typ husa fe, ktm exc, gasgas ec osv väldigt slöa för det ändamålet? Är rxv 450/550 mkt roligare än de andra 450cc, har ju rätt mkt mer effekt? Har ju haft en honda hm med lite trim för några år sedan och tyckte den gick ok även om den inte var som en husa 650. Är husa fe 450 -08 jämförbar med hm:en? En fördel är ju att den är 6 vxl istället som ju är ett plus för gat/gruskörning.

Aprilias hojar spelar i en annan liga så att jämföra med dom är inte helt rumsrent egentligen. Dom går riktigt bra. Har iofs bara kört 4,5 men den går helvete när man ger den lite varv. Jämför med min KTM 450 exc 2005 jag hade på den tiden.

I övrigt vill jag mena att den sjätte växeln du får i en FE är mer värt än exempelvis den rappare gången du får i en Honda HM, speciellt när du ska ut och rasta den någon annanstans än i traktorspåret.

Ska du köra en hel del gata så är 450 lite lite även om det absolut inte är omöjligt, tycker jag.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park