offroaddäck på besiktning?

westman87

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bjurholm/Umeå
Hoj
Bandit 1200 -96
Har nu kollat upp min mc.. den är lv-reggad. så jag ska ta o besikta den innan sommaren.

Man behöver ingen backspegel såg jag.. men det ska man väl införskaffa ändå till sommaren..

sen blinkers måste jag montera

dock ringde jag besiktningen o fråga om det gick att besikta med offroad däck.. verkade som man kunde göra det? någon som har erfarenhet av detta och kan säga om det går?
 

astor

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Svärjää
Hoj
Honda 250
Så länge mönsterdjupet är mer än 5(?)mm eller är det 3?
Jag har besiktigat en landsvägsregistrerad offroadmaskin med crossdäck utan problem...
 

westman87

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bjurholm/Umeå
Hoj
Bandit 1200 -96
astor skrev:
2112922 Så länge mönsterdjupet är mer än 5(?)mm eller är det 3?
Jag har besiktigat en landsvägsregistrerad offroadmaskin med crossdäck utan problem...


aha.. jo den e nog mer än de där.. läste på vv.
däckens mönsterdjup, minst 1 mm över hela slitbanan
då blire bara o slänga på blinkers o kolla igenom elen sen till besiktningen :D
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Bara du har rätt dimensioner, däcktryck och däcken inte är hemmadubbade så är det inga problem. Du kan åka in med crossdäck. :tummenupp
 

westman87

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bjurholm/Umeå
Hoj
Bandit 1200 -96
philsson skrev:
2112938 Bara du har rätt dimensioner, däcktryck och däcken inte är hemmadubbade så är det inga problem. Du kan åka in med crossdäck. :tummenupp


okej.. vad skulle polisen säga om de stoppar en? är de inga problem där heller?
 

astor

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Svärjää
Hoj
Honda 250
Man får brumma omkring på crossdäck om man vill (iofs är det inget jag rekomenderar att göra eftersom asfalten ÄTER crossdäck)
 

westman87

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bjurholm/Umeå
Hoj
Bandit 1200 -96
astor skrev:
2112968 Man får brumma omkring på crossdäck om man vill (iofs är det inget jag rekomenderar att göra eftersom asfalten ÄTER crossdäck)


jo jag vet ju de.. men ska väl köra en del i skogen med.. men kan ju va kul o köra på samhället om man skulle vilja det :) blir nog eventuellt "vanliga" däck i sommar
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
philsson skrev:
2113156 Varför skulle de ha problem med det? Du bryter inte mot något.

Crossdäck är väl inte tillåtna för landsvägsbruk? Däremot offroaddäck som är klassade för gatåkning säger dom inget om.

Kan inte för hela världen tänka mig att crossdäck är hastighetsklassade tillexempel!

//jaG
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Zeb_Macahan skrev:
2113639 Crossdäck är väl inte tillåtna för landsvägsbruk? Däremot offroaddäck som är klassade för gatåkning säger dom inget om.

Kan inte för hela världen tänka mig att crossdäck är hastighetsklassade tillexempel!

//jaG
Det som kan stå på crossdäck är "not for highway use" men detta gäller inte i sverige. Har själv vart inne på reggbesiktning där de godkänt crossdäck, däremot gick hojen inte igenom pga lite papper. Har även kikat detta noga med VV före registreringen och det finns inget som tyder på att det inte skulle vara godkänt. Vägverkets krav på däck är att de skall vara rätt dimensioner, rätt lufttryck, tillräckligt mönster, att däcken skall vara avsedda för hojens vikt och last samt att om de är dubbade så måste det vara däck avsedd för dubb och som sist att de inte får skada vägbanan.
 

westman87

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
Bjurholm/Umeå
Hoj
Bandit 1200 -96
philsson skrev:
2113690 Det som kan stå på crossdäck är "not for highway use" men detta gäller inte i sverige. Har själv vart inne på reggbesiktning där de godkänt crossdäck, däremot gick hojen inte igenom pga lite papper. Har även kikat detta noga med VV före registreringen och det finns inget som tyder på att det inte skulle vara godkänt. Vägverkets krav på däck är att de skall vara rätt dimensioner, rätt lufttryck, tillräckligt mönster, att däcken skall vara avsedda för hojens vikt och last samt att om de är dubbade så måste det vara däck avsedd för dubb och som sist att de inte får skada vägbanan.

Aha.. jo jag tror att det står "not for highway use" kommer inte ihåg riktigt..
men man kan ju alltid testa.. kostar ju inte farligt mycket att besikta :)

Får tacka för alla svar!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
westman87 skrev:
2113977 Aha.. jo jag tror att det står "not for highway use" kommer inte ihåg riktigt..
men man kan ju alltid testa.. kostar ju inte farligt mycket att besikta :)

Får tacka för alla svar!
Ombesiktningen är inte så dyr och även om de skulle vara "fel" däck så kan ju besiktningsmannen godkänna den ändå.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Det finns inte så mycket bestämmelser om hojdäck. Men är det tillräckligt illa så kan dom säkert underkänna på
nån allmän trafiksäkerhetsbedömning. Crossdäck på en Hayabusa t.ex. tvivlar på att däcken tål 300 km/t.
Crossdäck på en enduromaskin är inga problem.
/u
 

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
Min e reggad med offroadhjul. jag besiktade med motardfälgarna, bakdäcket var ett skuret slicks med texten "NOT FOR HIGHWAY USE" på sidan. men besiktningskillen märkte inte det =)
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top