Offroad........

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Nej
är det väll inte så många som kör här, men jag hade tänkt att skaffa mig en båge för att köra lite Enduro som även skulle passa till lite turer framm och tillbaka till jobbet ibland (dock inte prioritet)
Då undrar jag om vilken båge man skulle skaffa sig, Dr 350 kanske? Vilken är då roligast R eller S (vill gärna ha elstart)
Kanske en Kawa klx 300?? Skall också tillägga att jag är nybörjare på löst underlag.............

Hej manen! Jag är också sååå sugen på grus bus! Har inte heller någon erfarenhet av grus, men hoppas få det!

Jag letar efter en EXC200, så litet och lätt som möjligt! (och billigare med 2-takt)

KLX300 kollade jag lite på, men eftersom den är så ovanlig så är det svårare att hitta delar till den! Dr350 vet jag inget om mer än att dom är gamla och billiga, men jag antar att dom relativt klumpiga (eftersom det är en gammal fyrtaktare!)

Jag förstår att du letar i 20-25kkr segmentet, men jag undrar om det inte ger att höja dig en del och satsa på något som ger mer köra och mindre mecka. Värde minskningen på en 35kkr hoj är lite, lite högre men om strulet och reservdelarna blir mindre så tror jag att det lönar sig. Iaf är det så jag motiverar lite dyrare grejer…

Två kompisar som just köpt XR400:or. Den ena av dom var mycket bestämd på att han måste ha startmotor i början, men han har ändrar sig nu och tycker Hondan startar så lätt (när den är varm) att det funkar bra med kick.

vad tycker du är roligast?
R versionne är för skogsåka S versionen för allroundåkning, den är klenare med andra förgasare, klenare fjädring mm.
R versionen är nog nästan alltid bara e-reggad.
Allt beror på vad du menar med "Enduro", för mig är det ett ord som innebär hård körning i dynghål i skogen mellan tallarna.

Silwer skrev:
vad tycker du är roligast?
R versionne är för skogsåka S versionen för allroundåkning, den är klenare med andra förgasare, klenare fjädring mm.
R versionen är nog nästan alltid bara e-reggad.
Allt beror på vad du menar med "Enduro", för mig är det ett ord som innebär hård körning i dynghål i skogen mellan tallarna.

Enduro tycker jag är skogskörning, sedan hur hård körningen blir beror nog lite på hur van man är. Jag är nybörjare vill ha en hoj som i första hand skall andvändas som "enduro" hoj men det hade inte varit fel om man kunde åka till jobbet med den ibland men som sagt det är inte högsta prio. Lätt är väll bra, jag är inte så lång själv. Det är väll det jag kan säga om vad det är jag vill ha.

triple skrev:
Hej manen! Jag är också sååå sugen på grus bus! Har inte heller någon erfarenhet av grus, men hoppas få det!

Jag letar efter en EXC200, så litet och lätt som möjligt! (och billigare med 2-takt)

KLX300 kollade jag lite på, men eftersom den är så ovanlig så är det svårare att hitta delar till den! Dr350 vet jag inget om mer än att dom är gamla och billiga, men jag antar att dom relativt klumpiga (eftersom det är en gammal fyrtaktare!)

Jag förstår att du letar i 20-25kkr segmentet, men jag undrar om det inte ger att höja dig en del och satsa på något som ger mer köra och mindre mecka. Värde minskningen på en 35kkr hoj är lite, lite högre men om strulet och reservdelarna blir mindre så tror jag att det lönar sig. Iaf är det så jag motiverar lite dyrare grejer…

Två kompisar som just köpt XR400:or. Den ena av dom var mycket bestämd på att han måste ha startmotor i början, men han har ändrar sig nu och tycker Hondan startar så lätt (när den är varm) att det funkar bra med kick.

Det med en KTM låter lite lockande men ligger inte en hyfsad sådan ganska så dyrt i pris?

Det med elstart är för att jag själv hade en KTM duke en gång som var snudd på omöjlig att få igån när den var varm.
Sedan å andra sidan har jag även haft en Xr 650 som var välldigt lätt startad i alla väder.

2t till jobbet är inget att hålla på med, isf får du hålla dig i skogen.
Lite nöjesåkning i skogen är inte enduro utan mer offroad imho och då duger ju de hojar du räknade upp till.
DRZ 400 kanske? eller är det för mycket pengar, annars finns den med elstart.
XR400 är en annan snäll hoj som är skapligt smidig, lite slö men duglig så länge man inte försöker hänga med eliten.
Husaberg mfl europerer är starkare och snabbare, men det kanske blir overkill.

Silwer skrev:
2t till jobbet är inget att hålla på med, isf får du hålla dig i skogen.
Lite nöjesåkning i skogen är inte enduro utan mer offroad imho och då duger ju de hojar du räknade upp till.
DRZ 400 kanske? eller är det för mycket pengar, annars finns den med elstart.
XR400 är en annan snäll hoj som är skapligt smidig, lite slö men duglig så länge man inte försöker hänga med eliten.
Husaberg mfl europerer är starkare och snabbare, men det kanske blir overkill.

Vad är ett rimmligt pris på en DRZ 400?
Vilka års modeller snackar vi om?

Sedan så behöver man väll inte köra på som sjutton på en europe bra för att det går att åka fort på den. Jag vill ha någonting som är lättkört. Kan tänka mig att en KTM 400 eller liknande kan vara ok även om det kan vara en jäkligt snabb hoj i rätt händer. Har haft en enduro reggad cr250 som var helt ok i skogen trots att den säkert kunde bli jäkligt snabb i rätt händer.
Enda med den är väll som sagt att den inte är bra att ha till jobbet. Sedan så var det ju min XR 650 som jag körde några slingor i skogen med, tyckte den var alldeles för stor för mig.
Välldigt go motor som man inte behövde kämpa med men sicken best i övrigt. Satte motard hjul på den istället och gasade på gocart bana :tummenupp
Så visst lite erfarenhet har jag men är jäkligt dåligt insatt i vilka hojar det finns.

Jag tycker att du ska kolla lite mer på ktm exc modeller , men dom kanske ligger i för hög prisklass. Jag ska troligtvis själv köpa en 520 eller en 525. Men den ska bara användas som motard för jag har ju min cr 250 att pryla i skog resp. cross banan.

Mvh Mheel

Hej!

Jag kör en DR350S! Den duger åt mig o åka skogsåka med, jag kör i dyngpölar o grus o lite allt möjligt, små stigar etc. Hoppar dock inte. Till sånna grejjer funkar de bra som motions hoj. Den drar absolut max 0,7 i skogen, vanligtvis typ 0,5, o stadskörning ca 0,35. Hojen kostar 788 kr hel/hel för alla över 24 hos trygghansa som offroad, så den är mycket ekonomisk! 22 kw på ca 130 kg! Får man tag på en R förgasare så har man samma effekt. Sen är det ju dämpare i övrigt ska dom nog vara identiska, förutom lite skämar o tjaffs. Att lv-regga en R kostar en hel del!

Lycka till!

Mvh. Hannes

glömde, varken r lr s har elstart, det är se som har elstart o den kom nog först 95 nåt. Dock är hojen väldigt lättkickad med dekomp!

Mvh. Hannes

Jag är sjukt nöjd med min XR400. Har den till både grusrace, enduro och bus. Den är inte bäst på nåt men bra på allt.

Pettersson skrev:
Jag är sjukt nöjd med min XR400. Har den till både grusrace, enduro och bus. Den är inte bäst på nåt men bra på allt.

Har tittat en hel del på den och det varkar ju vara en ok hoj :tummenupp

som sagt den är ok, smidigare än den de större XR, men för mig allt för trött längs grusvägen, det är nästan bara sånt jag kör med min XR. Men skulle jag även köra i skogen skulle jag hellre ta 400an

Skall du köra riktig enduro och är nybörjare rekomenderar jag 200 2-takt GASGAS lr KTM det är det mest lättkörda och dessutom är dem lätta.
Den är dock ingen hit att köra till jobbet utan du skall köra dem på släp under transport och sedan köra seriöst grusbus lr i skogen.
Dessa hojjar kostar från 28-35 för års 00-01

Skall du sen köra mer grusväg+till från jobbet så måste du ha 4-taktare. Välj sedan hojj enl tidigare inlägg

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Back