Offroad

Ja elstart känns nästan som ett måste, tröttsamt att stå och kicka i sommarvärmen.
Det är inte svårt/tröttsamt att kicka. Startar den inte på 1-2 kickar är det antingen fel på motorn eller personen som kickar som inte kan.
 
XR:en är trevlig, bra klipp i motorn och lätt. Man tänker inte så mycket på kicken. DR650 känns tung och seg i jämförelse, XT600 eller TT600R är (åtminstone i min erfarenhet :)) rappare, doch hade jag en XT utan startmotor så den var lite lättare. Och äldre... TT600R är nog lite dyrare. Vill man gå upp ett snäpp i rolighet (och pris) så är KTM LC4 som många har nämnt skitkul. Lite för kul :D

Nyare XT660R har jag inte provat men det går ju en hel del såna som budhojar så serviceintervallen är nog schyssta, brukar väl finnas från 40-45 och uppåt?

mvh
Micke
 
Sitter å väntar på att de ska komma ut lite nya friska objekt! :)
 
Du kanske ska specificera lite mer vad du tänker ha hojen till...

Ska du i huvudsak köra grusväg kan du satsa på en lite större maskin som då inte behöver vara fullfjädrad enduro. Lite bekvämare med längre serviceintervall kan ju vara att föredra, tex. KTM 690 Enduro, Honda XR etc. Försök hitta en som har 18 och 21" hjul så kan du köpa billiga däck på ex Bil-Buttriks (biltema)

Men...
Om du vill ner i gyttjan ordentligt och börja köra riktig enduro skulle jag välja en mer lättkörd hoj, KTM ECX250/400/450 eller Husaberg FE450f. Dessa hojar är dessutom landsvägsreggade så det är fullt lagligt att köra grusväg med dem också... Men dessa hojar kräver mer pyssel, ex.oljebyte var ~10 h.
Köper du dessutom till ett SuperMotokitt kan du även förnedra sporthojar på bana, alltid lika kul! :D

Lycka till!

/issi
 
Tack för alla tips och förslag!
Nu blev det en XT660R från 05.
Körde hem den idag, var rätt ensam om att köra mc :D
Lite knivigt att bilda sig en uppfattning om hur den är att köra, men de kändes fint de lilla ja åkte.
Kommer bli kalas i sommar :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top