Offroad vals hjälp

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
nu letar jag efter en offroad hoj som är eller går att få till 25 kw i pappren... lite frågor har dock uppkommit.

yamaha ttr: effekt? vikt? fins bara med kick? några år av denna man ska akta sig för??

Suzuki dr 650 se: effekt? vikt? något man ska akta sig för?? denna hoj verkar helt klart prisvärd...

skillnad på kawa klx o klr?

jag vill ge max 30k så en motard ser det ut som jag inte får.... vad skulle ni välja för dessa pengar varför?? hojeb ska vara till både nöje och lite pendla till jobbet osv...

Bra att du tog upp det, har själv samma frågor. Letar desperat efter något... Blocket har blivit min bästa vän den senaste tiden :D

Men hur är det med Kawasaki KLX?

Jag har en DR 650SE. Kanonskick. 96:a. 3000mil. Den e dessutom färdigstrypt så där sparar du 3000spänn! :fakta :tummenupp
Har ingenting att klaga på.... Att jag säljer den är för att jag köpt en DR 350 och har inte råd att behålla båda.

Bifogat

• dr650.jpg
    dr650.jpg
    119.6 KB · Visningar: 360
Last edited:
alla nämnda ligger väl kring 42-46 häst ungefär, klr/dr/klx gänget i icke R versioner med plasttank mm ligger kring 150kg strecket TTR/XR och andra kring 130-140kg

roligast på grusväg är TTR och XR övriga som nämns är mer för asfalt, men går förstås på grus de med.

Last edited:
Berätta vad du ska ha/vill göra med hojen så blir det lättare att motivera någon modell.
Ett annat tips är att kika in på Svenska offroad entusiasternas forum (www.soe.se) där finns det mycket kunnigt och framför allt offroadåkande människor och denna fråga har varit upp en hel massa gånger så det finns mycket sökbart material.

hojen ska fungera smidigt till och från jobbet, (3 mil enkel) ska vara så smidig som möjligt på grusvägar... om man kan åka på bakhjulet med dessa är det ett plus... för det är kul... det går ju med lc4... men den är för dyr...

alltså, smidig, rolig och brukbar..

För 30k får du en XR från -96, 97. Köp en sån!

Min gamla XR sög drule då den hade massa elfel och annat krafs. Skulle vilja ha en som andrahoj men har inte råd dock.

Edit: Om du ska pendla med den är den grymt skön i stan men motorväg så bör du välja något med lite mer kåpa...

fredrik_wt skrev:
hojen ska fungera smidigt till och från jobbet, (3 mil enkel) ska vara så smidig som möjligt på grusvägar... om man kan åka på bakhjulet med dessa är det ett plus... för det är kul... det går ju med lc4... men den är för dyr...

Det där låter Honda XR600, smidig (relativt de andra nämnda), billig att äga, går på slangen lätt, bra på grus Köp!

Kan inte annat än hålla med. XR600 låter som en bra hoj för dig. Den är väl inte roligaste hojen att pendla till jobbet med men är det 3 mil så är det ju ingen fara. Dock så är den extremt mycket roligare än DR650 på allt bus. DRen är en rätt tråkig och opersonlig hoj medans XR600 är kanon, den är en riktig slitvarg som håller för mycket samtidigt som du kan ha riktigt kul med den.

Vad är det för fel på dr650se då! det verkar ju vara många som kör den iallfall :confused: Det enda jag kan tycka är värdelöst på DR är fjädringen

fredrik_wt skrev:
nu letar jag efter en offroad hoj som är eller går att få till 25 kw i pappren... lite frågor har dock uppkommit.

yamaha ttr: effekt? vikt? fins bara med kick? några år av denna man ska akta sig för??

Suzuki dr 650 se: effekt? vikt? något man ska akta sig för?? denna hoj verkar helt klart prisvärd...

skillnad på kawa klx o klr?

jag vill ge max 30k så en motard ser det ut som jag inte får.... vad skulle ni välja för dessa pengar varför?? hojeb ska vara till både nöje och lite pendla till jobbet osv...

lite mer pengar så får du en xr650r , 14kw på pappret!!!! orginal :crash

motardnisse skrev:
Vad är det för fel på dr650se då! det verkar ju vara många som kör den iallfall :confused: Det enda jag kan tycka är värdelöst på DR är fjädringen
funkar bra på gatan, bättre än XR, men klunsig och som du sa sämre fjädring.
Givetvis går den på grus med, men nu var det ju graderingar vi höll på med och XR piskar en sån helt enkelt.

fredrik_wt skrev:

Gubben pendlar 12 mil om dagen på min DR650SE. Grusväg e inga problem och till och med JAG får upp den på bakhjulet :tummenupp

Suzuki DR650 från 1996-00 (Undvik tidigare RS och RSE modeller som är fruktansvärt mycket klumpigare och dessa bör absolut inte kosta mer än 20k) har många fördelar: Hyffsat många finns till salu som inte är gruskörda. Mycket hög kvalitet och hållbarhet. Få vanliga fel förutom slitage. Tyskimporterade ofta i fint skick. Samtliga landsvägreggade. Långa service intervaller. Vid normalkörning, oljebyte 600 mil och ventiljustering 1200 mil. ELSTART. Mycket lämplig pendlarhoj och perfekt för långresor på asfalt. Hyffsat bra på grusvägar. Absolut ingen endurohoj. Lite slö och opersonlig karaktär. Fjädring alltför bekväm = mjuk. Bör gå att hitta 96,97 för runt 30k. Går även att sänka för den som är kort. Bra val.

Honda xr600. Finns från 85-86 till 98. Oerhört god tillgång på t. ex Blocket.se men mycket svår att hitta orörda och omeckade exemplar. Många har älskat ihjäl sin XR med okunnigt mekande. Undvik trimmade ex. I originalutförande är hojen nästan outslitlig och tål verkligen tuffa tag, grusrace, grusgropar och enduro. Tål det mesta alltså. Rapp och härlig motor som dock skall kickas=manligt! Fjädring efter dåtida mått superbra. Går att köra på asfalt och att pendla med om man accepterar att pruta lite på bekvämligheten. God tillgång på nya och begagnade delar. Man är aldrig ensam med en XR. Ventiljustering och oljebyte bör göras vid max var 200 mil dock mycket lätt att göra själv. Mycket lämplig instegshoj för många. Härlig motorkaraktär och härligt ljud. Se till och få en landsvägsreggad efterssom många är enduroreggade. Det finns begagnade XR från 10k upp till 40k. På grusvägen och i endurospåret hänger man med betydligt mycket bättre med en XR600 än på en DR.

Båda hojarna är olämpliga för att skjutsa på passagerare över 50 kg är NO NO.
Sök på enduromx och blocket.
Jämför priser och titta och provkör flera hojar innan du slår till och ta med en kunnig polare.

Detta är subjektiva åsikter från mig och jag kör mest grusväg. Skulle jag ha en hoj att pendla till jobbet med enbart skulle jag välja DR men om man vill ha roligt absolut en XR.

Last edited:
86 är första årsmodellen på XR600 som finns i Sverige, de valde att sälja gammla XR500 färdigt 85 så det togs inte in några 85 600 till Sverige.
eftersom det kan läggas 30k så behöver han knappast bry sig om de äldsta modellerna.

likartad, kom 83, men blev uppdaterad 90 med bättre fjädring bla, samma motor ända fram till idag.
stark på låga varv, trög uppe i varv och käns något omodernare jämfört en XR.
Jag hade en 90ia, ok hoj, men dåligt att den hade 6V elsystem, dvs dåliga lysen, senare blev den 12v. Men även på de äldre kunde man flytta över eldelarna från en XT600 och få 12v.
Personligen tycker jag det är en sämre hoj än XR600an var men de är samma typ av hoj och båda är mycket slitstarka.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back