Offroad-Toppfart?

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Hello!
Funderar på att fixa en offroadhoj nästa sommar men då har jag en fråga om deras toppfart, vad kan den ligga på? exempelvis en Yamaha XT600 ifrån ibörjan av 90-talet.
Det är inte så att jag tänkte köra så fort men skulle gärna vilja ha något som kan göra mer än 130km/h för säkerhetens skull :tummenupp

Probotector skrev:
2428160 Hello!
Funderar på att fixa en offroadhoj nästa sommar men då har jag en fråga om deras toppfart, vad kan den ligga på? exempelvis en Yamaha XT600 ifrån ibörjan av 90-talet.
Det är inte så att jag tänkte köra så fort men skulle gärna vilja ha något som kan göra mer än 130km/h för säkerhetens skull :tummenupp

jag har en duke, har varit uppe i 140 med den. det fanns kvar att ge men man sitter så högt i chassit på en sån hoj, så det blir riktigt obekvämt över 120. höga farter är ju inte vad dom hojarna är byggda för.

Jag hade en Yamaha TT600R och den gjorde ca en 150 blås....men inte direkt någon vidare komfort i dom hastigheterna....

Min xr650 sm -00 gör 160, men då varvar det styggt.
Dom ligger väl mellan 130-160 "den typen"
Hade en yamaha tt600 -91 och den gjorde 150.

Hade en sur gammal XT600 som budmoppe, inga större problem och nå 165.

165 km/h enligt bikes begagnatguide. vet inte om det är verklig toppfart eller mätarfart vi pratar om då.
jag skulle dock inte vilja sitta bakom styret i den hastigheten.

drog upp min gamla dr 650 se i 160 på motorvägen då jag var sen till jobbet , det var verkligen en utmaning.

Satsa på en kåpförsed offroad hoj. Gamla Suzuki DRS 650 kanske den heter? Honda dominator finns ju också. Toppfarten lär ju inte vara mycket högre en sina "nakna" bröder men det lär ju vara mer komfortabelt.

Aha då vet jag lite mer om offroadhojar, tänkte ju som sagt inte ligga i dessa hastigheter men det är ju bra att veta att man ändå kan köra om bilar på motorvägar utan några större problem :tummenupp

Min XR650R gör ungefär tvåmiljarder km/h, men jag brukar oftast dreva ner den till en maxfart på ca en halv miljard km/h för det funkar bättre när man kör i skogen.

Närå, men det beror mycket på drevning, min aktuella drevning gör att hastigheter över 110 km/h inte är att lajja med, med orginaldrevningen på XR:en (15/39) så toppar den nog minst 170-180 km/h skulle jag tro.

Jag hade en KLR tidigare som pendlingshoj och den toppade väl ca 140 km/h så det funkade rätt bra på motorväg även om det inte är kul.

Jag har en dr650se och den toppar ca. 170 mätarfart :tummenupp Men det e rätt jobbit att köra så fort.... körde från Jönköping till Lund i ca 140km/h och det blir rätt jobbigt men det går ju om man e böt, kall, nerförsbacke, och hämlängtan:D

sgtpepper skrev:
2433382
Närå, men det beror mycket på drevning, min aktuella drevning gör att hastigheter över 110 km/h inte är att lajja med, med orginaldrevningen på XR:en (15/39) så toppar den nog minst 170-180 km/h skulle jag tro.

Jag har 15/41 => 180 med lång raksträcka... 170 annars. :)
15/45 gav 10 km lägre.
14/48 (Orginal) gick ju fortare att springa :hihi

Men som tidigare nämnt, allt över 120 är jobbigt. men.... över 150 igen så är det lättare då man oftast halvligger på hojen och försöker komma ikapp sportnissarna och man har inte tid att fundera på om det är bekvämt eller inte... :hihi

PutteLiten skrev:
2436621
14/48 (Orginal) gick ju fortare att springa :hihi
14/48 är orginal endurodrevning va? Men 15/39 är väl det som är orginal på de vanliga lv-reggade XR:s som såldes eller är jag förvirrad? :).

Jag bytte drivpaket i somras och kör nu 14/45, funkar bra för mig då jag bara kör skog/enduro och stigar, skogsvägar och grusvägar med XR:n och aldrig motorväg.

Min är en konverterad Enduro, så jag vet inte vad Hynda slängde på dem som såldes som SM i affären. :)
15/39 funkar nog, men blir segare att wheela och den varvar ändå inte ur med 15/41 så jag tycker det verkar bättre. Min gör 180 en bra dag med 15/41 och det är mer än jag behöver. Och den drar över litern på max gas... :lol :huvet (hade tur i går att bensinen tog slut på rullavstånd till Statoil...)

Motorväg suger med XRen... :huvet
Har försökt få hitta en bekväm körställning, men det går f-n inte. Tja, man kan ju ligga i 100, då är det bekvämt, men va fan... hojar kör om bilar :fakta inte tvärtom... :rolleyes:

Apropå drevning för XR650 så tycker jag 15-45 funkar som en OK kompromiss för grus-enduro-asfalt. Lite för hög för enduro och lite för låg för asfalt men som sagt en OK kompromiss.

Drog upp bettan i 140 km/h på motorväg , sittandes rakt upp. Var varken kul eller bekvämt. Fanns säkerligen mer o ge om jag skulle ligga stummt längre , eller ligga som ett streck på tanken.

Dock, anledningen att jag slutade köra sporthoj var för och slippa det !!!

Back