Offroad/Motard??

NetWork

Fint som snus
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
KTM 640 SM -03
Hmmm..Jag har lite bekymmer.
Sitter och funderar på om jag kommer att ha råd att köpa och försäkra en sporthoj..Troligtvis inte.
Så jag har börjat fundera på att skaffa mig en offroad/motard tills jag får en stabilare ekonomi,och eftersom jag inte är så hajj på den här sortens hojar så rådfrågar jag er...

Jag håller på att skaffa mig ett mellanklasskort(kör upp så fort som möjligt i vår)och har 30-35 000kr att lägga på hojen.Kan kanske sträcka mig till 40 000 men det är absolut max.

Jag vill både kunna sladda grus med hojen och köra lite kurviga landsvägar med den. Vill även att den ska gå att få upp på bakslangen. Även lite pendling kommer det nog bli.

Jag är ca 185 lång och väger väl runt 90-100.

Går det att "bygga om" alla offroadare till motard? För jag skulle vilja ha både en maskin som man kunde piska grus med och om man känner för det byta däck och fälgar(?) och åka ut och busa på landsväg. Vilka olika sorters däck finns det till offroadare/motarder? Ska man skaffa 2-takt eller 4-takt?

Går det att åka offroad och motard i skinnställ och intergralhjälm utan att bli utskrattad? :rodnar
Är det crossstövlar som gäller på fötterna eller?
Vad ingår i ett "motardkit"?

Jag är som sagt väldigt ny på den här fronten så jag är intresserad av information jag kan få om offroadare och motarder...

Så,har ni några bra tips till mig?

/Woork

NetWork skrev:

Går det att "bygga om" alla offroadare till motard? För jag skulle vilja ha både en maskin som man kunde piska grus med och om man känner för det byta däck och fälgar(?) och åka ut och busa på landsväg. Vilka olika sorters däck finns det till offroadare/motarder? Ska man skaffa 2-takt eller 4-takt?

Alla offroadare går att bygga om vissa lite bättre andra lite sämre!
Vilka däck det finns? Hur långt är ett snöre, :) det finns massor av alternativ.

Går det att åka offroad och motard i skinnställ och intergralhjälm utan att bli utskrattad? :rodnar
Är det crossstövlar som gäller på fötterna eller?
Vad ingår i ett "motardkit"?

Klart att det gör har man ont om stålar så kan man vänta med crosshjälmen tills man har mer pengar, ska man åka på grusvägarkan det vara lämpligt med crosstövlar annars funkar det bra med vanliga mc-stövlar.

Jag är som sagt väldigt ny på den här fronten så jag är intresserad av information jag kan få om offroadare och motarder...

Offroader pratas det om på SOEs hemsida
Supermotard kan du läsa om här.

Så,har ni några bra tips till mig?

/Woork [/B]

Rent spontant låter det som att en Yamaha TT600R är vettigt, både rätt i pris och med möjligheter till motardombyggnad. En kompis sålde en -98 för runt 35000 nyligen. Det finns ganska många sådana som är ombyggda till motard så det kan vara hyfsat lätt att få tag på motardhjul till den skulle jag tro.

Med en motard SKA du ha skinnställ när du åker på asfalt, annars kan det gå riktigt illa vet jag av erfarenhet (jag nämner inga namn :) ). Jag kör med crosstövlar och vanlig integralhjälm men funderar på crosshjälm till nästa säsong.

I ett motardkit brukar ingå hjul, bromsskivor och drev, ev bromsok. Det kan skilja sig åt beroende vem du handlar av. Hjul ingår dock alltid.

Det är 4-takt som gäller på gatan. Vanliga sporthojsdäck eller slicks brukar sitta på motarder. Tror jag fick med de flesta av dina frågor... Lycka till med motardköpet.

"Vilka däck det finns? Hur långt är ett snöre, det finns massor av alternativ."
Jag menade mer vilka olika sorter det finns te.x endurodäck eller slicks...

"Offroader pratas det om på SOEs hemsida
Supermotard kan du läsa om här."
Eftersom jag har funderingar om både offroadare och motarder och jag är mer hemma på sporthoj så valde jag att posta här...

NetWork skrev:
HJag vill både kunna sladda grus med hojen och köra lite kurviga landsvägar med den. Vill även att den ska gå att få upp på bakslangen. Även lite pendling kommer det nog bli.

Jag är ca 185 lång och väger väl runt 90-100.

Min DR350 klarar grus, och även kurviga vägar. O den går upp på slangen.

Vilken grushoj som helst passar din krav.

NetWork skrev:
"Vilka däck det finns? Hur långt är ett snöre, det finns massor av alternativ."
Jag menade mer vilka olika sorter det finns te.x endurodäck eller slicks...

Jag menade inte att verka högfärdig.
Angående däck så finns det massor att välja på. Jag har ett Michelin Macadam 100X 160/60-17 bak och ett Michelin Pilot Sport 120/60-17 fram. Jag vet att många som åker bana kör på Dunlop D207 eller D208 eller slicks.
Sen har jag sett någon hoj med Michelin Sirac (passar nog bra om man vill köra både på väg och grusväg utan att byta fälgar) på bakfälgen.
Det finns helt enkelt massor att välja på.

"Offroader pratas det om på SOEs hemsida
Supermotard kan du läsa om här."
Eftersom jag har funderingar om både offroadare och motarder och jag är mer hemma på sporthoj så valde jag att posta här...

Klart att du får fråga här.
Det jag menade var att om du har funderingar kring offroadhojar så kanske du kan få svar på en del frågor på SOEs hemsida och eftersom vi harganska många Supermoto åkare här så finns det nog svar på dina supermotofrågor här.

Om du nu har mellankort så kanske en XT600 strypt till 25kw kunde vara något?

Prislappen på en sådan borde ligga strax under 40000.

PM om intresse finns. :hej

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa