Offroad i Sverige möjligt ?

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Vet ju att vi har en så kallad terrängkörningslag i Sverige :
"Det är förbjudet i hela Sverige att köra i terräng med motordrivet fordon. Terräng inkluderar, förutom skog och mark, även parkmark, gräsmattor, stigar, vandringsleder och motionsspår."

Men för er som kör adventure/enduro-hojar hur förhåller ni er till detta ?

Då motocross-åkandet lagts på hyllan så tänkte jag införskaffa en 690 Enduro, men får man åka ostört någonstans utan blåljus/otrevliga jägare på lite grusiga vägar...?
 
Vägar är inga problem. Kartan är din vän.

I spenaten, DÅ får du problem...
 
Det är halva sporten. Hitta vägarna där ingen bryr sig. Det finns jäkligt små och dåligt underhållna vägar där ute. Det gäller bara att hitta dom. Och blir någon irriterad ursäktar man sig och beter sig som en människa så brukar det lösa sig rätt bra
 
Blåljusen har nog så mycket annat att fokusera på än dig.
Om du kör på vägar som är på privat mark ofta så kan du nog gynnas av att bjuda på en flaska eller flak av trevlig dryck mellan varven till ägaren, men risken för att en polis ska stoppa dig på en random grusväg är typ noll.
Det är dock inte så kul att mötas av ett träd eller en avställd grävskopa mitt i vägen när man minst anar det, för att markägaren är lite sur över att du kör på hans vägar.
Fråga mig inte hur jag vet det.... :D
 
Last edited:
Lantmäteriets "gröna karta" är din bästa kompis, finns på hemsidan och i mobilappar.
Kolla särskilt efter streckade svartvägar som inte passerar hus. Gamla drivningsvägar och vägstumpar som blivit kvar när ny väg anlagds. Du ser även vägbommar på kartan, många av dem står öppna, och de som är stängda är det av någon anledning. Om du inte vet anledningen kan det vara en bra idé att undvika dem.
Att random ut och köra blir tråkigt i längden då man får vända alltför många gånger. Planera din tur och du får ut mer av din körning.
Kjell.e

Skickat från min S41 via Tapatalk
 
Garmin Montana + friluftskartan. Och du ser "The Matrix" :Bugar
 
Montana är svinbra och det finns också TOPO-gratiskartor att ladda ned.
 
Jag kör topo gps i moblen. Supersmidigt att göra rutter eller läsa in gpx filer som nån annan gjort. Kostar några tior med gröna kartan för hela sverige.
696E4FA2-3DC2-4316-BC81-EE5D5DAD984C.png
 
Som svar på ursprungsfrågan, så beror det ju på var man bor och när man har möjlighet att köra också. Bor du nära en storstad och kan bara köra på helgerna, så kommer du snart tröttna på alla irriterade människor du möter.
Jag kör mest grus/offroad på vardagar under den kalla årstiden, då har man oftast stigarna för sig själv.
 
Att tänka på:
Använd ljuddämpare värt namnet. Jag bor själv ute i skogen och vill inte höra massa smatter från någon som nöter sig fram genom små stigar och vägar. Inget konstigt med det. Kör du för att höras eller för att det är kul att köra motorcykel? Förhållandevis liten uppoffring för att inte bli stoppad eller hur?
Som markägare så bryr jag mig inte så mycket om att någon kör så länge skadorna är små.
Hästar gör värre skador/sår på stigar än hojar som tar sig fram med ett moderat gasande.
Kör du på privata vägar får du räkna med visst gnäll. Håll igen på gasen. Bredsladd och djupa däckspår får ägaren av vägen stå för.
Liiiite irriterande när någon dragit på fullt med djupa spår i grusvägen som sedan blir raviner i nästa ösregn. På allmänna grusvägar finns det mer pengar och där kan man gasa på mer. Får själv hålla ordning på grusvägen och vet vad 24 ton grus kostar....Det mesta handlar om att tänka på hur mycket ont blod det väcker hos ägaren beroende på var du kör.
Ett ödmjukt förhållningssätt hjälperf ör att kunna fortsätta köra ute i buschen. ????
 
Som skogs ägare o privat ägare av ett antal mil skogs vägar så uppskattas inte något buskörande varesig med mc eller 4 hjuling.. räkna med en o annan livlig diskussion med rent förbannade markägare som är rent otrevliga o hotar dej med både det ena o det andra.

Se Youtube film snuttar för att få ett hum.

Inte mer än ett par veckor sedan jag körde ikapp ett par så kallade äventyr hojar med thunderacen o förklarade att dom var icke önskvärda.. det störta bekymmret dom verkade ha var att jag körde bra mycket fortare på sporthojen på grusväg än vad dom gjorde med sina sk äventyrshojar:D
 
Hur märker man att en väg är privat? Jag brukar köra på alla vägar där det inte är bommar eller skyltar. Är den ansluten till vägnätet är det väl en väg?
 
Jag kör topo gps i moblen. Supersmidigt att göra rutter eller läsa in gpx filer som nån annan gjort. Kostar några tior med gröna kartan för hela sverige.
View attachment 454721

Fasen! Det där är en bit av rutten jag körde med 701an om somrarna. Jag har stuga i skogen ca 8 km därifrån. Bra grusväg åt Nykvarn till från laxne.
 
Hur märker man att en väg är privat? Jag brukar köra på alla vägar där det inte är bommar eller skyltar. Är den ansluten till vägnätet är det väl en väg?

Jag googlade lite tidigare och läste nåt om att den som äger en privat väg kan skylta om förbud för motorfordon. Utan skyltar så tror jag man kan betrakta det som tillåtet att köra på alla vägar.
Och utan motor hamnar man under allemansrätten.

Om vägens ägare får bidrag för att upprätthålla vägen så kan han heller inte förbjuda någon att nyttja vägen.
 
Att tänka på:
Använd ljuddämpare värt namnet. Jag bor själv ute i skogen och vill inte höra massa smatter från någon som nöter sig fram genom små stigar och vägar. Inget konstigt med det. Kör du för att höras eller för att det är kul att köra motorcykel? Förhållandevis liten uppoffring för att inte bli stoppad eller hur?
Som markägare så bryr jag mig inte så mycket om att någon kör så länge skadorna är små.
Hästar gör värre skador/sår på stigar än hojar som tar sig fram med ett moderat gasande.
Kör du på privata vägar får du räkna med visst gnäll. Håll igen på gasen. Bredsladd och djupa däckspår får ägaren av vägen stå för.
Liiiite irriterande när någon dragit på fullt med djupa spår i grusvägen som sedan blir raviner i nästa ösregn. På allmänna grusvägar finns det mer pengar och där kan man gasa på mer. Får själv hålla ordning på grusvägen och vet vad 24 ton grus kostar....Det mesta handlar om att tänka på hur mycket ont blod det väcker hos ägaren beroende på var du kör.
Ett ödmjukt förhållningssätt hjälperf ör att kunna fortsätta köra ute i buschen. ????

Bra inlägg!

Fyrtaktstånka med eftermarknadspipa låter i många fall åt h-te för högt, även om orginaldämparen väger bly så kan man ju välja nåt med rimlig ljudnivå. Kan bara tänka mig hur långt de värsta bröl-dämparna hörs en stilla dag i skogen... :gnissla

Tvåtaktsläte sprider sig visst mindre har jag förstått, kanske går mina IT mot en ny vår? :kär
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top