Offroad-hoj -> Motard eller vice versa

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Vad rekommenderar ni? Ska jag köpa en offroad-hoj eller motard-hoj, det är väl inte så stor skillnad mellan dessa?

Funderar på i offroad-klassen KTM 640 Adventure, KTM 640 LC4 Enduro, eller KTM 625 SXC. Funderar också på en Husaberg FE650E. Det finns ju snarlika modeller i motard-klassen. Vill kunna köra på vintern, offroad vägar och eventuellt kunna modda hojen till motard om man vill leka lite på gata eller köra mycket i stan eller landsväg.

Edit: Undrar lite som rubriken talar om, är det bäst att köpa en motard och modda till offroad eller köpa en offroad och modda till motard?

Den här hojen var lite lockande som jag hittade hos LellesMC, men lite dyr:

pro_1553244_0_1132915864.jpg

http://www.ktm.lellesmc.se/shop/pro...back=produkter.php%3Fview_type%3Dmc%26back%3D

Vill erkänna lite att det kanske inte är så bra att ha min Sprint ST nåmer. Jag kommer bara att bli av med körkortet, och så är det så pass dyrr försäkring. Toppade hojen 250 härom veckan, oroar mig att jag kommer att göra det mer. Därför är lite mer sugen på offroad/motard (de är ju mer praktiska i stadstrafiken tror jag).

Har hört att det i regel är enklare att köpa offroad och köpa till motardhjul än tvärtom.

I såfall är jag ganska sugen på en KTM 640 Adventure, men passar den med dubbdäck och offroaddäck? Är inte den kanske lite för tung? Kanske man ska satsa på en 640 LC4:a Enduro, eller en 625:a. Vilka skull ni valt. Husaberg är ju fin också, men frågan om kvaliteten är så bra. Är intresserad av den bara för att man är lite patriotisk...

lånar tråden lite om det är ok

jag har funderat på en ktm 660 och köpa till is- och offroadhjul. jag kommer köra mest på gata men även på is och i skog..
är den för tung för att vara rolig i skogen? jag kommer köra med en polare som kör cross (han är helt grön på hoj).. kommer han dra ifrån mig på stigarna så fort han lärt sig svänga eller?

Ring till --> http://www.superbike.se/ köp en 625SMC och köp offroadfälgar för de 9000:- i presentkort!

danjel skrev:
2511428 lånar tråden lite om det är ok

jag har funderat på en ktm 660 och köpa till is- och offroadhjul. jag kommer köra mest på gata men även på is och i skog..
är den för tung för att vara rolig i skogen? jag kommer köra med en polare som kör cross (han är helt grön på hoj).. kommer han dra ifrån mig på stigarna så fort han lärt sig svänga eller?

Den kommer bli lite sprättig pga karaktären men det går inte jämföra en cross med 660 i skogen. Skulle du däremot jämföra på stigar och grusvägar så kommer du ha mkt rolligt med 660!

Last edited:
danjel skrev:
2511428 lånar tråden lite om det är ok

På en 660 kan du ha offroadfälgar på ja. Men på grund av SMC gafflar dvs grövre och kortare än SXC, passar SXC bromsskiva fram och SXC bromsok inte. Du måste använda samma skiva och ok som på SM-fälgarna.

Det blir ju en stor nackdel när man kör i skogen.

-Bromsen biter i för bra
-Stor risk att man slår sönder skivan
-SMC gafflar är kortare å hårdare = obra för enduro.

Men iskörningar på sjöar å sånt borde det funka ändå!

Så många gånger jag har kört med min 625SMC på grus/skog/stigar så har jag inte slagit sönder skivan ännu!!!

Använder inte frambromsen så mkt när jag kör med grusfälgarna, går snarare på ställ istället inför varje kurva.:)

Dock kan jag hålla med om att fjädringen bör ställas mjukare om man vill!

ok, tack för svaren!
det blir nog en 660 ändå! blir mest gata iallafall, sen kanske man investerar i cross senare istället..

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back