Offroad däck på motardfälgar?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Hur förändras hojens egenskaper om man monterar ett par grovmönstrade bakdäck på båda motardhjulen, jämfört med om man skulle byta ut 17" hjulen mot 18" bak och 21" fram? Användningsområdet jag har i åtanke är ingen hardcore-enduroterräng, utan typ traktorstigar, skogsvägar, vinterväglag etc.

Det funkar om du bara är ute för o ha kul.
lg76 kör precis så på sin husky, vi var ute förra helgen o det gick alldeles utmärkt.
Såg iofs ut som om det var en traktor som kört i leran men han hade kul!

nu har jag inte bytt ut gatdäcket mot nabbat på 17" men när jag kört på väldigt löst underlag. typ fluffig sand så börjar däcket "surfa" på det lösa underlaget pga den breda profilen på däcken.

Man ska ha så smala däck som möjligt på offroadare.

Så man liksom "gräver" ner sig i marken istället för som ovan sa "surfar"

nu har jag inte bytt ut gatdäcket mot nabbat på 17" men när jag kört på väldigt löst underlag. typ fluffig sand så börjar däcket "surfa" på det lösa underlaget pga den breda profilen på däcken.
Beror inte detta primärt på att däcket ifråga är ett slick, snarare än att det är för brett? Även smala slicks surfar på löst underlag, har provat med trampcykeln..

Beror inte detta primärt på att däcket ifråga är ett slick, snarare än att det är för brett? Även smala slicks surfar på löst underlag, har provat med trampcykeln..

Aha. Det verkar vara många jänkare som kör med avon distancia (stavning) på sina drz 400sm. Med sådana däck kanske man slipper surf kännslan

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back