Offroad däck på motardfälgar?

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Hur förändras hojens egenskaper om man monterar ett par grovmönstrade bakdäck på båda motardhjulen, jämfört med om man skulle byta ut 17" hjulen mot 18" bak och 21" fram? Användningsområdet jag har i åtanke är ingen hardcore-enduroterräng, utan typ traktorstigar, skogsvägar, vinterväglag etc.

Det funkar om du bara är ute för o ha kul.
lg76 kör precis så på sin husky, vi var ute förra helgen o det gick alldeles utmärkt.
Såg iofs ut som om det var en traktor som kört i leran men han hade kul!

nu har jag inte bytt ut gatdäcket mot nabbat på 17" men när jag kört på väldigt löst underlag. typ fluffig sand så börjar däcket "surfa" på det lösa underlaget pga den breda profilen på däcken.

Man ska ha så smala däck som möjligt på offroadare.

Så man liksom "gräver" ner sig i marken istället för som ovan sa "surfar"

nu har jag inte bytt ut gatdäcket mot nabbat på 17" men när jag kört på väldigt löst underlag. typ fluffig sand så börjar däcket "surfa" på det lösa underlaget pga den breda profilen på däcken.
Beror inte detta primärt på att däcket ifråga är ett slick, snarare än att det är för brett? Även smala slicks surfar på löst underlag, har provat med trampcykeln..

Beror inte detta primärt på att däcket ifråga är ett slick, snarare än att det är för brett? Även smala slicks surfar på löst underlag, har provat med trampcykeln..

Aha. Det verkar vara många jänkare som kör med avon distancia (stavning) på sina drz 400sm. Med sådana däck kanske man slipper surf kännslan

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT