offroad-däck för asfaltsbruk

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
jag behöver nytt däck till min KLE. Jag kör ju mest asfalt så jag vill ta bort det grova offroad-däcket till förmån för ett lite slätare däck. Flera har rekommenderat Michelin Anakee - är det nån som har nåt mer att säga om det däcket eller om något annt däck ni tycker jag ska köpa?

puss puss

duckie skrev:
jag behöver nytt däck till min KLE. Jag kör ju mest asfalt så jag vill ta bort det grova offroad-däcket till förmån för ett lite slätare däck. Flera har rekommenderat Michelin Anakee - är det nån som har nåt mer att säga om det däcket eller om något annt däck ni tycker jag ska köpa?

puss puss

Jag har haft den här modellen,
tyckte att dom var bra.
http://www.avonmotorcycle.com/us/en/Product.asp?ProdType=DualSport
Det gjordes ett test i tidningen Bike för något nummer sedan.
Sök på forumet så hittar du nog.

Perfekt, då får det bli ett sånt.
var köper man däck? På nätet eller? I min stad finns inte mc-däck till vettiga priser.
Ståckhålm?

duckie skrev:
Perfekt, då får det bli ett sånt.
var köper man däck? På nätet eller? I min stad finns inte mc-däck till vettiga priser.
Ståckhålm?
Jag brukar köpa från Tyskland...lägre pris trots frakt. Men så kör jag ju vanliga landsvägsdäck åxå, har inte kollat men nog bör de ha däck åt dig med tycker jag...

Hmm.. jag köpte ett sånt där Michelindäck på grus o sten-affären.

Nån sa nåt om att den del däck måste rulla i en vis riktning - är detta däck ett sånt däck?
(Michelin Anakee)

Ursäkta mina lama frågor.

Det ser ut som det på mönstret.
De flesta däck skall sitta som traktordäck dvs om man snurrat hjulet skall däckets skåror pressa ut vattnet åt sidorna båkåt (gäller att tänka till lite där ibland ;-)). Ibland är det tvärtom på framfäcken -för att man bromsar med det kanske?
Nubbdäck är det mer ovanligt på. En annan verson finns också, tex Pirelli MT480 är till för olika hårdheter av underlag beroende på hur man vänder dem.
Nåh...
Om det är ett däck som är rotationskänslig, skall det finns en pil på sidan av däcket någonstans som pekar åt det håll som däcket skall snurra.

Last edited:
Nyheter
Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

Back