Officiellt Bekräftat: Rossi kör Bridgestone 2008

Det kommer verkligen bli en intressant säsong nästa år.

Med nya rookies som vill vara med och fajtas samt att Rossi har nytt material att lära känna.

MEN som han sa, han har tappat förtroendet för Michelin...så det spelar nog inte så stor roll om dom däcken blir bättre och i klass med Bridgestone.

Rossi kör mycket med sin mentala förmåga, och är den i balans. Ja..då kan han uträtta underverk oavsett material. Tror det är mycket det som har strulat denna säsong. Oflyt och störningar har gjort att han inte kunnat köra så "fritt" som han vill. Jag menar då "hjärnfritt" om ni fattar hur jag menar. :va

Nåja..hur som helst.

//M

Tycker Rossi ger ett lite desperat intryck just nu,

"Understatement is a form of speech in which a lesser expression is used than what would be expected."

Underbart! Så försiktigt sagt av dig, ändå så klargörande.

Visst andas d desperation i hela Team Fiat Yamaha då man gång på gång inte e kapabla att ta fram en tillförlitlig cykel, då Valentino behöver den som bäst. Valentino smittas såklart oxå av desperationen i teamet o söker själv en lösning på problemet, en smitta säkert vem som helst skulle kunna drabbas av under dom rådande förhållandena 2006-2007.

Det kommer verkligen bli en intressant säsong nästa år.

Med nya rookies som vill vara med och fajtas samt att Rossi har nytt material att lära känna.

MEN som han sa, han har tappat förtroendet för Michelin...så det spelar nog inte så stor roll om dom däcken blir bättre och i klass med Bridgestone.

Rossi kör mycket med sin mentala förmåga, och är den i balans. Ja..då kan han uträtta underverk oavsett material. Tror det är mycket det som har strulat denna säsong. Oflyt och störningar har gjort att han inte kunnat köra så "fritt" som han vill. Jag menar då "hjärnfritt" om ni fattar hur jag menar. :va

Nåja..hur som helst.

//M

Vi fattar ;)
(Rossi ÄR alltid bäst - även när han inte är det :))

Men du har många poäng där... att om man inte har förtroende för grejerna, så spelar det ingen roll om de är bäst.
Se så många som snackat ner svensk försvarsmateriel när de gjort lumpen, men rent tekniskt så visar det sig gång efter annan att den JU :fakta är den bästa.
Vad hjälper det då om man redan gett upp?
Den som har tilltro till sin materiel vinner, även om den inte är lika bra som det bästa. (detta kan givetvis inte få en barkbåt att vinna Americas Cup...men ni hajar?)
Se på finnarna i vinterkriget vad en stark vilja och tro på sig själv kan uträtta.

Detta gäller givetvis likaväl på banan, som i idrotten, som varsomhelst.
Kalla det placebo eller vad ni vill, men mentala biten ska aldrig underskattas.

Last edited:
Det har egentligen inte vart något snack om att Pedrosa och Stoner skulle kunna ge rossi en ordentlig match. Dock har Yamaha, Honda och michelin inte varit ordentligt med i matchen ordentligt i år. Att Rossi och Pedrosa ändå levererat så bra är imponerande. Är inte helt säker på att Rossi gör rätt, michelin kan mycket väl vara med på banan igen redan nästa år, så kanske både Rossi och Stoner står med långa näsan och Pedrosa kör hem hela skiten.

Desperation. Jo, det är nog det samlade intrycket de flesta får när de ser Jeremy Burgess.

En förlorad total 2.a plats svider o allt faller såklart på att alla berörda i Team Fiat Yamaha återigen inte har förmåga att leverera ..

Valentino:
"Tyres are about a matter of feeling and trust," he said. "And I have lost trust in Michelin over the last two years."

"I don't think I can win with Michelin"

"I thought I could finish 11th or 14th in the race," he said. "I was fairly quick, but then when I braked for the first corner I felt something block in the engine, and the rear wheel stopped. I pulled the clutch in and released it, but the feeling was different from the tyre, so I stopped.

"I didn't expect this to happen with this engine, because it's not the new engine with the pneumatic valves [which had let him down once before].

I am very disillusioned."

Valentino kommer på Bridgestone att bli snabb i kvalen under 2008, det är oxå en av d saker han under 2007 poängterat vikten av i dagens race.

Last edited:
En förlorad total 2.a plats svider o allt faller såklart på att alla berörda i Team Fiat Yamaha återigen inte har förmåga att leverera...
Visst har både 2006 och 2007 varit stora misslyckanden för Fiat Yamaha mycket mer än för Rossi. Men jag ser ingen av den "desperation" som du gärna skriver om när du beskriver tillståndet i teamet. Enligt min förståelse för det svenska språket hade det t.ex. inneburit att man mitt under brinnande säsong byter däckmärke, låter Rossi köra med abnorma kåpor som ska öka toppfarten och att det hela bara förvärrar läget. Vad man istället har gjort är ju att hålla modet uppe trots motgångarna. Trea (snudd på tvåa) i sammandraget är med facit i hand en enastående bedrift. Se var övriga Yamaha/Michelin-förare hamnade i tabellen.

Trea (snudd på tvåa) i sammandraget är med facit i hand en enastående bedrift. Se var övriga Yamaha/Michelin-förare hamnade i tabellen.
Intressant tanke!
Ducati/Marlboro 1:a och 7:a (Bridgestone)
Honda/Repsol 2:a och 8:a (Michelin)
Yamaha/Fiat 3:a och 9:a (Michelin)
Exakt samma skillnad mellan fabrikarna där! Stoners och Pedrosas bedrifter är likvärdiga Rossis enastående?

Suzuki (Bridgestone) utmärker sig med 4:a och 6:a och Kawasaki då som kanske inte ska med här då de bytte förare.

Årets rookie körde Yamaha och Dunlop :) Spöade både Tamada och Nakano t.ex. Lättkörd?

Bridgestone-team tog första och tredje platsen, Michelin-dito andra och fjärde i team-mästerskapet. Hondas Brigestone-skodda team först på femte, tre placeringar efter det med Michelin.

Last edited:
Vi fattar ;)
(Rossi ÄR alltid bäst - även när han inte är det :))

Men du har många poäng där... att om man inte har förtroende för grejerna, så spelar det ingen roll om de är bäst.
Se så många som snackat ner svensk försvarsmateriel när de gjort lumpen, men rent tekniskt så visar det sig gång efter annan att den JU :fakta är den bästa.
Vad hjälper det då om man redan gett upp?
Den som har tilltro till sin materiel vinner, även om den inte är lika bra som det bästa. (detta kan givetvis inte få en barkbåt att vinna Americas Cup...men ni hajar?)
Se på finnarna i vinterkriget vad en stark vilja och tro på sig själv kan uträtta.

Detta gäller givetvis likaväl på banan, som i idrotten, som varsomhelst.
Kalla det placebo eller vad ni vill, men mentala biten ska aldrig underskattas.
Man kan summera det med den gamla klyschan: "Motivation slår klass"

Gäller även inom MC-sport. Se på Guintoli, han har motivation, verkar väldigt positiv och ger järnet för att vara så högt uppe som möjligt även fast han inte har fullt ut konkurrenskraftigt material. Han har gjort hyffsade resultat och jag har i alla fall reagerat positivt för honom genom hans offensiva körning och "orespekt" för de etablerade förarna.

Intressant tanke!
Exakt samma skillnad mellan fabrikarna där! Stoners och Pedrosas bedrifter är likvärdiga Rossis enastående?

Suzuki (Bridgestone) utmärker sig med 4:a och 6:a och Kawasaki då som kanske inte ska med här då de bytte förare.

Årets rookie körde Yamaha och Dunlop :) Spöade både Tamada och Nakano t.ex. Lättkörd?

Bridgestone-team tog första och tredje platsen, Michelin-dito andra och fjärde i team-mästerskapet. Hondas Brigestone-skodda team först på femte, tre placeringar efter det med Michelin.

Med denna fina analys och sammanställning kan man konstatera att allt hängde på Stoner ändå.:rolleyes: Detta trots att alla sa att det var hoj, material, däck, traction control och andra tekniska detaljer.

Han vann rättvist med en mycket imponerande marginal till tvåan och trean.

Last edited:
Visst andas d desperation i hela Team Fiat Yamaha då man gång på gång inte e kapabla att ta fram en tillförlitlig cykel, då Valentino behöver den som bäst. Valentino smittas såklart oxå av desperationen i teamet o söker själv en lösning på problemet, en smitta säkert vem som helst skulle kunna drabbas av under dom rådande förhållandena 2006-2007.
Återigen detta tjat om att de är depserata och panikslagna. Sicket ökensnack, inte riktigt i klass med att det var Burgess fel att Michelindäcken inte funkade i Japan - för jag antar att det var Burgess fel att Hayden upplevde det som om ahns framdäck hade punktering efter cykelbytet?
Frågan är vad du har emot Burgess och Yamaha?

Den här debatten om desperation har numera ett löjets skimmer över sig. Kan vi inte slippa den framdeles?

Återigen detta tjat om att de är depserata och panikslagna. Sicket ökensnack, inte riktigt i klass med att det var Burgess fel att Michelindäcken inte funkade i Japan - för jag antar att det var Burgess fel att Hayden upplevde det som om ahns framdäck hade punktering efter cykelbytet?
Frågan är vad du har emot Burgess och Yamaha?

Du o NT o möjligen nån mer verkar ta min personliga upplevelse av utvecklingen i Team Fiat Yamaha personligt. Då e d inte riktigt vad jag tänkt mig, så jag droppar den frågan helt o hållet nu.

Kan förövrigt bli mycket intressant hur ett eventuellt sammarbete Lorenzo vs Valentino kommer att se ut 2008!

Last edited:
Du o NT o möjligen nån mer verkar ta min personliga upplevelse av utvecklingen i Team Fiat Yamaha personligt. Då e d inte riktigt vad jag tänkt mig, så jag droppar den frågan helt o hållet nu.

Kan förövrigt bli mycket intressant hur ett eventuellt sammarbete Lorenzo vs Valentino kommer att se ut 2008!
Jag tar det inte personligt men om man skriver något på ett officiellt forum så får man reaktioner. Om det man skriver dessutom sticker ut ordentligt från den gängse uppfattningen och man inte kan presentera några konkreta bevis för det så är reaktionerna av naturliga skäl starkare. Du får absolut tro att Burgess är darrande av panik, skräckslagen och desperat men du lär få reaktioner.

Last edited:
Intressant tanke!
Bra argumentation! Mitt subjektiva intryck är ändå att Rossi har slagits ur ett väsentligt större materiellt underläge i år än Stoner och Pedrosa.

...jag droppar den frågan helt o hållet nu.
Gör inte det. Utveckla istället så att man förstår utifrån vilka observationer du tolkar läget i Fiat Yamaha som just desperation.

Last edited:
Bra argumentation! Mitt subjektiva intryck är ändå att Rossi har slagits ur ett väsentligt större materiellt underläge i år än Stoner och Pedrosa.
Ok, jag överdriver - men det gör även de som hävdar att elektroniken, hojbyggarna eller däcksvulkarna var de som besegrade Rossi. Mycket tyder på att Stoner är überdj-vlig på att köra hoj. Jag är så klart medveten om att det är en materialsport, men tecken på materiell dominans brukar vara när två team-kompisar står etta och tvåa i slutändan. Så har inte varit fallet här. Jag tror Rossis problem är större än vilket gummi han kör med.
Jag kan hålla med om din subjektiva bedömning. Edwards är kanske en av de mest överskattade MotoGP-åkarna? Han körde WSBK med bravur. Men trots allt har hans egenbild och andras alltid kommit på skam. "I see no reason why we can't be number one and two this year" :rolleyes:

Last edited:
Jag tror Rossis problem är större än vilket gummi han kör med.
Om det är så; att Rossi har hunnits ikapp och jagats ner av en ännu större begåvning än han själv vore det en sensation. Att Stoner vann årets mästerskap kommer många tillskriva det materiella övertag han hade. Nästa år har de i alla fall likadana däck. Återstår att se om det går att göra en radfyra lika stark som en vinkel-dito.

Om det är så; att Rossi har hunnits ikapp och jagats ner av en ännu större begåvning än han själv vore det en sensation.

På vilket sätt vore det en sensation?

Att Stoner vann årets mästerskap kommer många tillskriva det materiella övertag han hade. Nästa år har de i alla fall likadana däck. Återstår att se om det går att göra en radfyra lika stark som en vinkel-dito.

Så man får se Stoners vinst som en parentes pga materiellt övertag? I så fall, vilket/vilka år har förare vunnit på egna meriter?

/Mackan

På vilket sätt vore det en sensation?
Eftersom det aldrig tidigare har inträffat. Rossi har under stundom blivlit ifrånkörd. Men aldrig med samma eftertryck och regelbundenhet som av Stoner. Han är den förste någonsin att backa upp viljan och modet att utmana Rossi med förmågan att kunna göra det. För första gången sedan 2001 är det inte längre självklart vem i depån som är The Man.

Så man får se Stoners vinst som en parentes pga materiellt övertag?
Så skrev jag inte.

Jag vill inte lägga ord i din mun, därav frågetecknet. Jag tänkte om du ville utveckla din tankegång lite. Frågar bara i all ödmjukhet.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8