Offert från IF!(Idioter)

Vishy

Ny medlem
Gick med
16 May 2006
Hoj
Yamaha R6-99
Tja!

Tänkte fråga er experter på SportHoj om lite råd!

Jag ringde in till IF igår och fick offert för min YamahaR6-99. Den är reggad som 25kw och personen som tog fram offerten beräknade kostnaden på 25kw och inte orginaleffekten. Jag ringer in 10 minuter senare för att teckna försäkringen och då kommer jag fram till någon petig j*vel och går in och ändrar på offerten, så då får han fram prisförslag på orginal effekt!
Nu till frågan! har jag rätt till att få det pris som jag fick som prisförlsag/offert eller har försäkrings bolag rätt att göra lite hur de vill? Liksom jag ringde in och sa att den är strypt, jag kommer köra den strypt samt att jag får endå ingen ersättning om den inte skulle vara strypt?

Nu ska ringa in på måndag och prata med chefen på IF! vill helst ha så mycket råd som möjligt!
Skriver senare hur det gick med ärendet!

Edit: Väntar fortfarande på smarta förslag/Tips!!!
Mycket som snackas Off-Topic!

Tack på förhand

Last edited:
Vishy skrev:
2179340 Tja!

Jag ringde in till IF igår och fick offert för min YamahaR6-99. Den är reggad som 25kw och personen som tog fram offerten beräknade kostnaden på 25kw och inte orginaleffekten. Jag ringer in 10 minuter senare för att teckna försäkringen och då kommer jag fram till någon petig j*vel och går in och ändrar på offerten, så då får han fram prisförslag på orginal effekt!
Nu till frågan! har jag rätt till att få det pris som jag fick som prisförlsag/offert eller har försäkrings bolag rätt att göra lite hur de vill? Liksom jag ringde in och sa att den är strypt, jag kommer köra den strypt samt att jag får endå ingen ersättning om den inte skulle vara strypt?

Nu ska ringa in på måndag och prata med chefen på IF! vill helst ha så mycket råd som möjligt!

Tack på förhand
Tror inte du har så mycket att säga till om. Då bolagen endast tecknar på Ursprungseffekten. Men lycka till :-)

Vishy skrev:
2179340 Tja!

Tack på förhand

Dom är inte idioter ur den vinkel i alla fall, utan va nog bara en miss första gången.

Alla bolag (nästan) reggar på fulleffekt och tar ingen hänsyn till att den är stryp. Tror bilsport&mc försäkrar 25kw men inte i högsta försäkringsklassen.

Ring ingen och fråga så ska du se du får reda på hur (billigt) de blir :hihi

Om du har begränsad behörighet på ditt körkort, så ringer du Folksam & berättar det, samt att hojen är strypt & godkänd (om du har något intyg från firma, samt typ. bes. med 25 kw)

Folksam är ett av få bolag som godkänner strypta hojar

Mr Helmut skrev:
2179351 Dom är inte idioter ur den vinkel i alla fall, utan va nog bara en miss första gången.

Alla bolag (nästan) reggar på fulleffekt och tar ingen hänsyn till att den är stryp. Tror bilsport&mc försäkrar 25kw men inte i högsta försäkringsklassen.

Ring ingen och fråga så ska du se du får reda på hur (billigt) de blir :hihi

Men företaget måste väl köra "good-will" med sina kunder som deras anställda gör fel! Och som sagt, kommer köra strypt då jag har mellan körkort! Så inte direkt så att jag kommer köra dne ostrypt!

Jag vill gärna ha lite tips, helst från lagen, ifall vi har några sånna kunniga personer på sporthoj!

wonderwizard skrev:
2179357 Om du har begränsad behörighet på ditt körkort, så ringer du Folksam & berättar det, samt att hojen är strypt & godkänd (om du har något intyg från firma, samt typ. bes. med 25 kw)

Folksam är ett av få bolag som godkänner strypta hojar

Jasså? jag ringde folksam och pratade med de, de kollar alltid orginaleffekt enligt handläggare som jag pratade med! Jag har en yamaha r6-99? kan det bero på att de sorterar bort vissa motorcyklar?

Ge mig gärna lite tips så är du super snäll!
Mvh
//Vishy

Vishy skrev:
2179364 Men företaget måste väl köra "good-will" med sina kunder som deras anställda gör fel! Och som sagt, kommer köra strypt då jag har mellan körkort! Så inte direkt så att jag kommer köra dne ostrypt!

Jag vill gärna ha lite tips, helst från lagen, ifall vi har några sånna kunniga personer på sporthoj!

Jasså? jag ringde folksam och pratade med de, de kollar alltid orginaleffekt enligt handläggare som jag pratade med! Jag har en yamaha r6-99? kan det bero på att de sorterar bort vissa motorcyklar?

Ge mig gärna lite tips så är du super snäll!
Mvh
//Vishy
¨Vid offertförfrågan ber jag ALLTID att få den mailad till mig OM den är intressant! Då har jag ett bevis på vad jag skall betala och de är skyldiga att ge mig en försäkring till det pris som står på offerten! Det kan ju dock stå fel, och då gäller ju inte den offerten för just min hoj...

När jag hade mellankort och mellanhoj försäkrade iaf både folksam, if och salusansvar till premie beräknad på 25kw så länge hojen var reggad som stryp samt att man hade mellankort...
Men det var iof ett par år sen..

Har du någon offert på den billigare premien att visa upp??

Du är gnällig!

Scchhhhhhhhhh! :arsele

Det kostar att åka hojj, speciellet "mellankortinnehavare" - de flesta fuskar och det är dags ni betalar priset! :mad:

Jag betalar för alla andra så vafan! :huvet

Men lycka till!! :)

Mikey skrev:
2179375 ¨Vid offertförfrågan ber jag ALLTID att få den mailad till mig OM den är intressant! Då har jag ett bevis på vad jag skall betala och de är skyldiga att ge mig en försäkring till det pris som står på offerten! Det kan ju dock stå fel, och då gäller ju inte den offerten för just min hoj...

Som sagt jag fick den mailad till mig! jag skrev ut den och har bevis på vilka jag har pratat med! Nu vill jag teckna det! jag har reggad den som 25kw, den är besiktad som 25kw. Har någon erfarenhet att få den försäkra hos folksam(som inlägg lite längre upp) som 25kw?

pansarvagnen skrev:
2179385 När jag hade mellankort och mellanhoj försäkrade iaf både folksam, if och salusansvar till premie beräknad på 25kw så länge hojen var reggad som stryp samt att man hade mellankort...
Men det var iof ett par år sen..

Har du någon offert på den billigare premien att visa upp??

Ringde precis Folksam, enligt de så kollar de endast på orginaleffekten och tar ej hänsyns till ifall den är besiktad som 25kw och är besikitad som 25kw. Inte heller att jag endast kan köra 25kw.

Så jag tror det är ryckten som går kring Folksam, att de reggar 25kw ifall man har intyg

Lucius skrev:
2179388 Du är gnällig!

Scchhhhhhhhhh! :arsele

Det kostar att åka hojj, speciellet "mellankortinnehavare" - de flesta fuskar och det är dags ni betalar priset! :mad:

Jag betalar för alla andra så vafan! :huvet

Men lycka till!! :)

Anledningen till att jag är gnällig är att jag kommer köra den med 25kw, varför ska jag betala för orginal effekt? Jag skulle kunna tnka mig betala för fulleffekt om jag skulle göra den ostrypt

Vishy skrev:
2179530

Anledningen till att jag är gnällig är att jag kommer köra den med 25kw, varför ska jag betala för orginal effekt? Jag skulle kunna tnka mig betala för fulleffekt om jag skulle göra den ostrypt
Bara för att de flesta mellanklassare kör ostrypt och det vet FB, därför försäkrar dom på fulleffekt.

FUBAR skrev:
2180042 Bara för att de flesta mellanklassare kör ostrypt och det vet FB, därför försäkrar dom på fulleffekt.

Finns ingen logik i det du skrev. Om jag har 25kw reggad hos försäkringsbolaget och krocker med ostrypt, då får jag ingen ersättningen från FB, men eftersom jag kommer göra den strypt och betala för strypteffekt så tycker "jag" att man ska kunna teckna försäkring med 25kw, då jag endå inte får ersättning om den skulle vara ostrypt!

//vishy

Försäkringsbolaget får ändra sig hur mycket de vill (dvs ge olika offerter, det senaste är det som gäller)

Men har du gjort en accept och försäkringsavtal giltligt, därefter går det ej ändra förren nästa avtalsperiod.

Du kan tyvärr inte hävda din rätt med "gamla" offerter.

Det Bollen ovan hänvisar till är inte samma sak.

Så försök få en bra deal eller titta på andra bolag.

bollen skrev:
2181538 Har de sagt ett pris till dig måste de enligt konsumentköplagen stå för det priset. Se tex http://www.konsumentverket.se/Documents/konsumentratt/konsumentkoplagen.pdf sidan 3 under "vilket pris ska du betala".

Hej, Äntligen kommer det bra information!
Jag fick som sagt offert via mail, Precis när jag skulle teckna så fick jag den ändrad? men jag fick offert via mail som jag skrev ut! Den den ogiltig p.g.a jag ej tecknade avtalet eller är den giltigt p.g.a en anställd gör fel?

Tack för informationen!

Mvh Vishy

Badger skrev:
2181593 Försäkringsbolaget får ändra sig hur mycket de vill (dvs ge olika offerter, det senaste är det som gäller)

Men har du gjort en accept och försäkringsavtal giltligt, därefter går det ej ändra förren nästa avtalsperiod.

Du kan tyvärr inte hävda din rätt med "gamla" offerter.

Det Bollen ovan hänvisar till är inte samma sak.

Så försök få en bra deal eller titta på andra bolag.

Men hur vad menas med "Gammla" offerter? Jag skulle som sagt teckna det som jag blev lovad via telefon!

Vishy skrev:
2181631Den den ogiltig p.g.a jag ej tecknade avtalet eller är den giltigt p.g.a en anställd gör fel?
Men hur vad menas med "Gammla" offerter? Jag skulle som sagt teckna det som jag blev lovad via telefon!
En "riktig" offert ska ha ett datum angivet för hur länge den gäller.
Oavsett vad lagar osv säger tror jag det blir mycket svårt att få ett lägre pris pga en person på företaget skrivit fel.
Om man kan se direkt att priset är fel eller att det beräknats på felaktiga grunder (som i ditt fall om de nu alltid ska räkna på full effekt) lär det aldrig gå att få igenom offerten.

sandstream skrev:
2181673 En "riktig" offert ska ha ett datum angivet för hur länge den gäller.
Oavsett vad lagar osv säger tror jag det blir mycket svårt att få ett lägre pris pga en person på företaget skrivit fel.
Om man kan se direkt att priset är fel eller att det beräknats på felaktiga grunder (som i ditt fall om de nu alltid ska räkna på full effekt) lär det aldrig gå att få igenom offerten.

Som Sandstream beskriver ovan.

Du är inte den förste (eller siste) som har råkat ut för detta. I praktiken är en offert vad du blir erbjuden, muntligen eller skriftligen. Dvs vad jag menar med "gamla offerter".

Med hojförsäkringar är detta lite "vilda västern". Att man blir erbjuden en deal som de senare ändrar precis innan accepten . Har själv och många andra har råkat utför speciellt med de "förmånliga" märkesförsäkringarna, som är numera rätt bortskalade "premieförmåner" för sporthojar.

Men delge oss gärna hur det går, trots de svar jag och andra har gett.

Last edited:
Badger skrev:
2181769 Som Sandstream beskriver ovan.

Du är inte den förste (eller siste) som har råkat ut för detta. I praktiken är en offert vad du blir erbjuden, muntligen eller skriftligen. Dvs vad jag menar med "gamla offerter".

Med hojförsäkringar är detta lite "vilda västern". Att man blir erbjuden en deal som de senare ändrar precis innan accepten . Har själv och många andra har råkat utför speciellt med de "förmånliga" märkesförsäkringarna, som är numera rätt bortskalade "premieförmåner" för sporthojar.

Men delge oss gärna hur det går, trots de svar jag och andra har gett.

Tja igen grabbar!
Nu har jag pratat med försäljnings chef på IF och kommit fram till att de är tvunga ge det pris som är lovad via offert. i andra ord vinner jag det här och får det pris som jag blev lovad.
De på kundservicen sa direkt att jag kommer få "NEJ" från chefen, men när jag och chefen pratade så förståg han att jag hade givit allt information handläggare behövde för att teckna försäkringen vilket gjorde offerten fullt giltigt. Nu har jag en hel försäkring hos IF med 25kw under MAX 1år period eller tills jag avställer MC:n

Vishy skrev:
2181455 Finns ingen logik i det du skrev. Om jag har 25kw reggad hos försäkringsbolaget och krocker med ostrypt, då får jag ingen ersättningen från FB, men eftersom jag kommer göra den strypt och betala för strypteffekt så tycker "jag" att man ska kunna teckna försäkring med 25kw, då jag endå inte får ersättning om den skulle vara ostrypt!

//vishy
Ingen som sagt att försäkringsbolag är logiska, men det är så dom resonerar.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park