Off topic Styrservo

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Tjena

Vi har inte någon här som är en guru på servostyrning.
Jag är inte ute efter gratismek eller så utan vill bara ha hjälp med att hitta ett fel på min bil.

Jag har en Peugoet 605;a och JA, jag vet att franska bilar är skit. Mest skit är det med styrservon. Den kommer o går lite som den vill. Vet inte om det är progressiv servo men jag tror det. Pumpen har jag bytt men det blev inte mycket skillnad för det. Om jag har förstått funktionen någorlunda så finns det givare (elektroniska) och hydraliska ventiler som styr det hela.

Vem ger sig på utmaningen att hitta felet? Ibland svänger ratten bara men blåser på den och ibland måste man nästan ta i med båda händerna. Ingen logik i det hela vad gäller hastighet eller så. Felet är totally random.

Belöning enligt ök till den som hittar felet.

HELP!

Tog mig 2 veckor att tömma systemet helt på luft efter RR-festens hårda åtgång på STi:n... Fyll behållaren till max o lek runt sakta från ändläge till ändläge... sedan öka tempot på ratten o sedan ÖKA! :tummenupp

Eller så har du kassa ventiler i servosystemet eller behöver byta styrväxel. Måste vara billigt på franska bilar i vilket fall :D

Tog mig 2 veckor att tömma systemet helt på luft efter RR-festens hårda åtgång på STi:n... Fyll behållaren till max o lek runt sakta från ändläge till ändläge... sedan öka tempot på ratten o sedan ÖKA! :tummenupp

Eller så har du kassa ventiler i servosystemet eller behöver byta styrväxel. Måste vara billigt på franska bilar i vilket fall :D

Förslag på felsökning emottages på plats :)
Välkommen in på en fika och en trevlig pratstund med motorhuven öppen på garageuppfarten.
Det blir väl ett härligt resmål i morgon.
Det där med kassa ventiler har jag varit inne på. Om systemet är progressivt så är en av mina teorier att en ventil stryper och hänger sig så att servon blir trög (högfartsläge?).

Som sagt,välkommen/välkomna att utveckla denna eller andra teorier. Gärna med intelligenta skallar lutade över motorrummet :D

Kan det vara fukt månne? Tycker att jag ser ett samband mellan fukt och strul med servon. Bl a så maskintvättade jag bilen igår och en stund därefter la servon av. Idag när solen tittat fram en stund så började det funka igen.

Var ska jag leta om jag vill leta efter kontakter som blir fuktiga eller har rostat? Det lär finnas ett eller flera kontaktdon som får info fr växellådan bl a.
Kommer man åt att se något om man hissar bilen?

Kom igen nu Robz. Fram med kunskaperna.

Servopumpen drivs av en rem, är den lös så uppstår det du säger, om den slirar är det samma sak. Det hände på min bil i alla fall, spände remmen och felet försvann!!!

Kan det vara fukt månne? ....Var ska jag leta om jag vill leta efter kontakter som blir fuktiga eller har rostat? ...Kom igen nu Robz. Fram med kunskaperna.

Nu blev det lätt!! Fransk bil o Fransk elektronik... Som GSXR1100R sa till mig om Millen; Sänk den i ån! :D
Hör med en verkstad som kan denna bilen - ej märkes-verkstad dock, de kommer garanterat fixa felet som kanske är vanligt, med 5-56 i rätt kontaktdon o ge dig en räkning på en rumpdragarsensor.... precis som Volvo gör för att "släcka" motorvarningslampan. :fakta

Hursom - lämna in skiten eller sänk den i ån :pannkyss Elfel som inte är bestående är det värsta som finns!
Dock har T509 en point - fukt kan få remmen att slira om remskivan är sliten, skivan kan även slira på konen (märk upp skiva o bult, se om det flyttar sig - remslir mot skiva är svårt, men kan upptäckas med stroboskoplampa)... men det låter som elfel. Sänk den i ån och köp en Impreza!

EDIT: Eftersom rem, pump o därmed skiva på pumpen är ny så kan det isf endast vara drivskivan, gissar på vevaxeln, som då kan vara sliten.

Last edited:
Det kan vara läckande packningar inne i servon.....
Vill du offra 399:- så köp en flaska Omega 917...
Det mjukar upp allt gummi och får det att täta igen...
Går det så går det , annars blir det nog att riva ner den.....
Men som sagts tidigare , var helt säker på att inte remmen slirar...
MVH Micke

Det kan vara läckande packningar inne i servon.....
Vill du offra 399:- så köp en flaska Omega 917...
Det mjukar upp allt gummi och får det att täta igen...
Går det så går det , annars blir det nog att riva ner den.....
Men som sagts tidigare , var helt säker på att inte remmen slirar...
MVH Micke

Som det ser ut nu så håller jag på att det är en givare (el-fel) som inte håller måttet. Idag har det varit torrt och servon har funkat klockrent.

Back