Off roaddäck som passar på cross/enduron?

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Cross/endurodäck ser lite annorlunda ut mot "vanliga" offroad-grus/asfalt däck.

Det sitter crossdäck på nu och jag funderar på att köpa ett par bättre däck för grus och asfalt till min WR450F. I spec:en för den här hojen står det 110/100-18 bak och men jag vet inte direkt hur det översätts mellan crossdäck och offroaddärck?

Jag skulle vilja lägga på ett lite bredare däck bak, typ 140?
Är det svingen som avgör hur brett det kan vara och räcker det med att mäta där och överstätta direkt till däckdimensionen vid köp?
Behöver jag ta hänsyns alls till profilen?

Edit:
Dessa sitter på nu men är inte helt optimala för grus/asfalt med adventurekompisarna
https://www.dexon.se/cross-enduro/b...s-x40/bridgestone-battlecross-x40-110-100-18/

Lägger in exempel på däg som jag skulle vilja köpa men det kanske finns andra som är betydligt bättre?
FRAM
https://www.dexon.se/offroad/offroad-grus-landsvag/metzeler-enduro-3-sahara-90-90-21-s/
BAK
https://www.dexon.se/offroad/offroad-grus-landsvag/metzeler-enduro-3-sahara-140-80-18-s/
 
Last edited:
Du har en WR450 och vill ha däck primärt för Grus eller asfalt?

- 110 är bredd och 100 är höjden i procent av bredden (i ditt fall är däcket 110 brett och 110 högt)
- Svingen är det som avgör vad du får rum med. Motarddäck är normalt 160 breda och då brukar man få sätta hjulet lite snett för att gå rum, beroende på modell. Just WR har jag ingen egen erfarenhet av
- Det finns gott om offroaddäck i 18" som normalt är runt 140 i bredd, profilen är mindre viktigt. Alla borde passa så frågan är vilken terräng du vill optimera emot.
 
Metzeler enduro är skit. Sämst på alla underlag. Det var väl mina fem cents
 
Inte bara svingen att ta hänsyn till ifall man byter till bredare däck. Även utrymmet mellan däcket och kedjan.
 
Sätter man för brett däck på fälgen så tappar man stabilitet och det börjar kännas som att man har punktering när däcket förskjuter sig i sidled på fälgen. Inte alls behagligt.

Sen tycker jag iofs inte heller att en WR450 är ett bra val för gatåkning.
 
Michelin Tracker på min KTM. 140 breda. Mycket oväsen men dom funkar bra. Har ätit lite på kedjeskyddet så dom passar perfekt nu. 😄1000011451.png
 
.....
Jag skulle vilja lägga på ett lite bredare däck bak, typ 140?
Är det svingen som avgör hur brett det kan vara och räcker det med att mäta där och överstätta direkt till däckdimensionen vid köp?
Behöver jag ta hänsyns alls till profilen?

Edit:
Dessa sitter på nu men är inte helt optimala för grus/asfalt med adventurekompisarna
https://www.dexon.se/cross-enduro/b...s-x40/bridgestone-battlecross-x40-110-100-18/

Lägger in exempel på däg som jag skulle vilja köpa men det kanske finns andra som är betydligt bättre?
FRAM
https://www.dexon.se/offroad/offroad-grus-landsvag/metzeler-enduro-3-sahara-90-90-21-s/
BAK
https://www.dexon.se/offroad/offroad-grus-landsvag/metzeler-enduro-3-sahara-140-80-18-s/
På ena sidan brukar det vara kedjan däcket tar i först,
på andra sidan brukar det vara svingen däcket tar i först.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top