Oförsäkrat...

joelwideqvist

Äntligen vifferägare igen
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda VFR800FI -98
Hej
Slängde en titt på mitt registreringsbevis idag och såg en liten rad där det stod att fordonet var oförsäkrat i vägtrafikregistret.
Slängde mig på telefonen och ringde Bilsport och MC där jag tecknade försäkringen samma dag som jag köpte hojen. De hade inga noteringar om att jag hade mc-försäkring hos dem....Jag köpte hojen för två veckor sedan vilket enligt den trevliga (not) damen på BoMC innebär en nätt straffavgift på runt 3000 kronor från trafikförsäkringsföreningen... och jag som vet att jag tecknade försäkring. Å andra sidan fick jag inget bekräftelsemail så jag kanske är to blaim?

Kan jag föra något i det här läget? och i så fall vad? Antar att TFF är obevekliga men kan jag gå på BoMC mer? Kräva att de kollar sina loggar?

Surt att betala mer än halva årsavgiften för två veckor...

/Joel

Ring å prata med dom å be dom datera startdatum för försäkringen 2v bakåt i tiden. Det borde ju inte vara några som helst problem iom att dom då får in mer pengar :tummenupp Å du kan ju alltid påpeka att det finns fler försäkringsbolag än dom om dom trilskas... :rolleyes:

Ring å prata med dom å be dom datera startdatum för försäkringen 2v bakåt i tiden. Det borde ju inte vara några som helst problem iom att dom då får in mer pengar :tummenupp Å du kan ju alltid påpeka att det finns fler försäkringsbolag än dom om dom trilskas... :rolleyes:

Jojo - vilket bolag tror du är intresserat av att göra så?

Jojo - vilket bolag tror du är intresserat av att göra så?

Jag brukar göra så med de flesta reggade fordon jag köper, inget Fbolag som har öppet på helgerna när man är o köper saker så då fixar man det på måndag och skriver tillbaka ngn dag.

Jag har svårt att tro att något försäkringsbolag är speciellt tillmötesgående om jag ringer och säger "öööh...jag vill försäkra hojen, kan vi skriva att det gäller från mitten av september, dvs datera försäkringen två veckor bak i tiden."

Ring å prata med dom å be dom datera startdatum för försäkringen 2v bakåt i tiden. Det borde ju inte vara några som helst problem iom att dom då får in mer pengar :tummenupp

Jag ser en hel rad med problem som kan uppstå.
Hojen kan under dessa två veckor tex blivit snodd, figurerat i smitningsolycka, blivit totalkraschad, halvkraschad - ja, varit med om i princip vad som helst.

Last edited:
vill inte låta stöddig men 3000:- är faktiskt ingenting när det kommer till försäkringar! Själv pyntar man 5000/mån exlusive lån! Jag har dock valt det själv och bor i sthlm så jag gnäller inte! Däremot så är det pengar det handlar om och jag tycker att det är dåligt av bilsport att drulla bort en så viktig grej! Skulle bli riktigt förbannad om jag var du och försöka få dem att betala vilket nog tyvärr lär bli svårt! Ett argument är ju vad de skulle gjort om du krockat under tiden för DU ringde faktiskt dom vilket är lätt att få papper på men försök också komma ihåg namnet på den som tecknade din försäkring!

Lycka till!

:skrämd :skrämd
Allvarligt, betalar du 5 loppor i månaden i försäkring?

Jag har svårt att tro att något försäkringsbolag är speciellt tillmötesgående om jag ringer och säger "öööh...jag vill försäkra hojen, kan vi skriva att det gäller från mitten av september, dvs datera försäkringen två veckor bak i tiden."

Mjoda. Jag har själv fått flytta tillbaks startdatumet för försäkringen nån vecka vid två olika tillfällen, med bil samt mc.

Men kul att du ser problemen :tummenupp

vill inte låta stöddig men 3000:- är faktiskt ingenting när det kommer till försäkringar! Själv pyntar man 5000/mån exlusive lån!

Jag hoppas för din skull att du inte gör det hela året om?

de är inga problem då min far har gjort samma sak när min farmor totalt glömde av å försäkra sin bil.

Jag brukar göra så med de flesta reggade fordon jag köper, inget Fbolag som har öppet på helgerna när man är o köper saker så då fixar man det på måndag och skriver tillbaka ngn dag.

nä är man och tjaCkar häftiga grejer av Ahmed mitt i natten så kanske det är så. Vet inte heller vilka bolag du brukar kolla med men dom vanligaste har öppet på helgerna.
Bara som ett ex...
If:
Lördagar 10.00-18.30
Söndagar 12.00-19.00

vill inte låta stöddig men 3000:- är faktiskt ingenting när det kommer till försäkringar!

Nej men VÄLDIGT sura pengar om de är kastade i sjön. Det är ju inte direkt så att jag skriker efter att få betala lika mycket för två vekor som jag ger för mer än ett halvårs försäkring.

...för DU ringde faktiskt dom vilket är lätt att få papper på men försök också komma ihåg namnet på den som tecknade din försäkring!

Saken är den att försäkringen är tecknad på internet. Jag kan ha missat något sista steg men jag är rätt övertygad om att jag inte gjorde det. Att jag inte fått något bekräftelsemail tyder väl på detta men jag ska be dem kolla sina loggfiler.

/Joel

Last edited:
:skrämd :skrämd
Allvarligt, betalar du 5 loppor i månaden i försäkring?

Oýes men bara denna månad sen "säljer" jag den till styvfarsan...

Jag har som regel att ringa för då kan man alltid pruta lite! Kan kanske bli svårare om du gjort det på internet! Hoppas du kan sätta dit dom och få pengarna tillbaks, det vore trevligt om vi små kunde vinna mot de stora någon gång!

För alla som undrar så trodde mitt försäkringsbolag att jag bodde kvar i umeå och gav mig ett pris på 2400:- i månaden men skickade senare då jag tecknat den en rättelse och la till 2600:-! Självklart är jag helt maktlös mot jätten if och får kavla ner byxorna och bend over:gnissla

Last edited:
Föreslå att du kan åka och visa upp hojen för deras skadereglerare eller representant på orten, för att förekomma alla misstankar om något sådant som Duckie nämner.
Inget i sådana här ärenden är hugget i sten, det handlar till syvende og sist om ifall handläggaren på f-bolaget litar på dig. Några dagars bakdatering i samband med ägarbyte eller av-/påställningar brukar aldrig vara något problem men två veckor kan bli trixigare. Får du med dem på en veckas bakdatering så är 1500 iaf sparade och resten får bli läropengar.:tummenupp

nä är man och tjaCkar häftiga grejer av Ahmed mitt i natten så kanske det är så. Vet inte heller vilka bolag du brukar kolla med men dom vanligaste har öppet på helgerna.
Bara som ett ex...
If:
Lördagar 10.00-18.30
Söndagar 12.00-19.00

mm IF har öppet men tecknar inte nya försäkringar på helgen, dom tar emot skadeanmälan och dom löser annan skit dock, alla fall när jag köpte min cbr för ca 1 år sen nu.

Sen kan det ju vara lite dumt att köpa stulna reggade fordon och försöka försäkra dom men men kanske funkar för er i Sveriges arsle göteborg :D

Tidigare har det gått, men nu är dom stenhårda på att inte bakdatera...

TFF måste väl få in mer pengar till fonden nu.

mm IF har öppet men tecknar inte nya försäkringar på helgen, dom tar emot skadeanmälan och dom löser annan skit dock, alla fall när jag köpte min cbr för ca 1 år sen nu.

Sen kan det ju vara lite dumt att köpa stulna reggade fordon och försöka försäkra dom men men kanske funkar för er i Sveriges arsle göteborg :D

har inte sagt något om stulna fordon, du förutsätter alltså att alla med utländskt namn är tjuvar :tungan

Teckande förresten helförsäkring i lördags på hojen när jag skulle köra den till vinterförvaringen...nemas problemas

Kanske är annorlunda för er "öst-statare"? :D

Jag ställde på o tecknade en ny försäkring på en lördag hos folksam.

Men det kan skilja från bolag till bolag.

Ska tillägga att det gick inte ens att ställa på hojjen via internet utan försärking.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park