Oförsäkrat vid bankörning?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Har under sommaren deltagit i ett par bankörningar och vid 3 tillfällen har det funnits en grupp med oförsäkrade hojar (Trygg, If och racehojar).

Det jag har funderat på är vad som händer om en förare i den oförsäkrade gruppen kör omkull och hojen far in i depån och skadar någon allvarligt?

Visst är chansen liten att detta skulle hända men det vore intressant att veta vem som ska betala den skadade personen som kanske blir invalid (exemplet förutsätter också att den skadade inte har någon annan försäkring utöver trafikförsäkringen).
Är det föraren som vurpar som får betala det ur egen ficka?
 
Jag har mycket svårt att tro att det skulle kunna vara så i Sverige. Vad händer om du är iväg och kör Go-Cart och kör på någon som blir invalid? Det hade dock varit väldigt bra att få klarhet i det hela innan nästa säsong så alla som arrangerar bandagar och de som kör vet vad som gäller.
 
Don Quixote skrev:
Jag har mycket svårt att tro att det skulle kunna vara så i Sverige. Vad händer om du är iväg och kör Go-Cart och kör på någon som blir invalid? Det hade dock varit väldigt bra att få klarhet i det hela innan nästa säsong så alla som arrangerar bandagar och de som kör vet vad som gäller.

Håller med att det är långsökt att det skulle ske så i sverige...MEN för go-cart har ju inte F-bolaget uttryckligen skrivit att försäkringen inte gäller...

Fundera på vad som händer om man kör hojjen oförsäkrat på gata o kör på nån...
 
Trafikförsäkringen gäller väl. De skador man åsamkar står bolaget för, men inte skador på egna hojen. Sjukdomar står landstinget för.
 
Pyton skrev:
Trafikförsäkringen gäller väl. De skador man åsamkar står bolaget för, men inte skador på egna hojen. Sjukdomar står landstinget för.
Nej, den gäller inte
 
sandstream skrev:
Har under sommaren deltagit i ett par bankörningar och vid 3 tillfällen har det funnits en grupp med oförsäkrade hojar (Trygg, If och racehojar).

Det jag har funderat på är vad som händer om en förare i den oförsäkrade gruppen kör omkull och hojen far in i depån och skadar någon allvarligt?

Visst är chansen liten att detta skulle hända men det vore intressant att veta vem som ska betala den skadade personen som kanske blir invalid (exemplet förutsätter också att den skadade inte har någon annan försäkring utöver trafikförsäkringen).
Är det föraren som vurpar som får betala det ur egen ficka?

Täcker någon försäkring personskador som uppkommer i samband med bankörning när man kör med oförsäkrad gathoj och utan licens?
Jag menar då föraren av den oförsäkrade MC:n.
 
Pyton skrev:
Trafikförsäkringen gäller väl. De skador man åsamkar står bolaget för, men inte skador på egna hojen. Sjukdomar står landstinget för.

IF ville i somras göra gällande att deras trafikförsäkring ej gäller körning på inhägnat område (bana).
 
Intressant frågeställning, dock kan man ju faktiskt finna rätt många scenarion som inte går att förutsäga, det kan bli en oändlighet.

Det ska bli intressant och se hur försäkringsbolagen ställer sig i frågan om trafikförsäkringen vid banåkning nästa år.

Landstinget betalar endast vård.
Rehab, hjälpmedel och återanpassning till vardagen står ett försäkringsbolag för och det är den dyra biten.
Tänk bara på utebliven inkomst pga av sjukskrivning vid en mer omfattande olycka, invaliditetsersättningar m.m. som ska täcka stödhjälpmedel resten av livet. Inga små summor.
Nu är ju inte dessa mer allvarligare olyckor så vanliga på bana utan snarare i trafiken (bilar är hårda och mc-förare är mjuka och klena).
Dock tror jag att f-bolagen ser ett problem med att det finns ett mörkertal som kraschar på bana med sin hoj och uppger att olyckan skett någon annanstans. Det är då ett direkt bedrägeri men antaligen kommer detta vara omöjligt att förhindra om inte ett samarbete inleds med banägare som tvingas att ha en rapporteringsplikt på avåkningar och regnummer.
Det senare skulle nog göra att det blir slut på allmänhetens åkningar, kostnader för att hyra bana kommer stiga osv.

Ässch, nu skenade ämnet iväg något, men men.
Troligen som några skrivit så har det väl aldrig hänt och risken är nog ganska liten att det ska hända.

/Nitrous
 
Är det inte sådant banförsäkringen skall täcka, eller är jag fel på det? Scenariot kan och har inträffat på träning/tävling och inte har föraren fått några skedeståndsanspråk på sig för det.
 
Nitrous skrev:
Intressant frågeställning, dock kan man ju faktiskt finna rätt många scenarion som inte går att förutsäga, det kan bli en oändlighet.

Det ska bli intressant och se hur försäkringsbolagen ställer sig i frågan om trafikförsäkringen vid banåkning nästa år.

Landstinget betalar endast vård.
Rehab, hjälpmedel och återanpassning till vardagen står ett försäkringsbolag för och det är den dyra biten.
Tänk bara på utebliven inkomst pga av sjukskrivning vid en mer omfattande olycka, invaliditetsersättningar m.m. som ska täcka stödhjälpmedel resten av livet. Inga små summor.
Nu är ju inte dessa mer allvarligare olyckor så vanliga på bana utan snarare i trafiken (bilar är hårda och mc-förare är mjuka och klena).
Dock tror jag att f-bolagen ser ett problem med att det finns ett mörkertal som kraschar på bana med sin hoj och uppger att olyckan skett någon annanstans. Det är då ett direkt bedrägeri men antaligen kommer detta vara omöjligt att förhindra om inte ett samarbete inleds med banägare som tvingas att ha en rapporteringsplikt på avåkningar och regnummer.
Det senare skulle nog göra att det blir slut på allmänhetens åkningar, kostnader för att hyra bana kommer stiga osv.

Ässch, nu skenade ämnet iväg något, men men.
Troligen som några skrivit så har det väl aldrig hänt och risken är nog ganska liten att det ska hända.

/Nitrous

Har vid ett tillfälle talat med folksams försäkringsbesiktningsman. Han tittade just på en totalkrashad hoj med helförsäkring som vart omkull på bana. Han sa helt enkelt: killen är helt oskadd, vi får betala hojen och lite utrustning, tänk vad det hade kostat om han gjort likadant på småvägen. Vi är positiva till banåkningar bara dom är kontrollerade med föråkare.

Så folksam ska iallafall ha en credit!

//jaG
 
Pyton skrev:
Trafikförsäkringen gäller väl. De skador man åsamkar står bolaget för, men inte skador på egna hojen. Sjukdomar står landstinget för.
Nej, de som kör i den oförsäkrade gruppen saknar giltig trafikförsäkring för bankörning, därav frågan.

@Nitrous: Du känner ingen av de banägare som ni hyrt av som du kan fråga?
 
sandstream skrev:
Nej, de som kör i den oförsäkrade gruppen saknar giltig trafikförsäkring för bankörning, därav frågan.

@Nitrous: Du känner ingen av de banägare som ni hyrt av som du kan fråga?

Jo, frågor med liknande scenarion har ställts till banägare men dom är själva inte insatta i just detta då dom som banägare inte har någon försäkring som täcker sådana händelser.
Banägaren har ansvar att se till att ingen person eller fordon ska kunna förvirra sig in på en motorbana och därmed orsaka skada/olycka. Ungefär där slutar deras ansvar sen.
Dock vet jag att försäkringsbolagen har föreslagit om att banägare ska "bokföra" alla fordon som kommer in på tävlingsområde och rapportera olyckor/avåkningar, detta har ej gått igenom och det är nog en omöjlighet som sagt.
Dock är väl Linköping ett undantag tror jag, om jag inte minns fel så rapporterar dom eller åtminstone antecknar alla avåkningar som sker.

En arrangör kan givetvis teckna en försäkring mot sakskada och olycksfall men att göra det vid en allmänhetens åkning skulle nog tyvärr göra att ingen har råd att delta.

Vår förhoppning är att den utredning som just nu pågår blir klar så at alla f-bolag tolkar frågan likadant. Antingen gäller försäkringen eller så gäller den inte!
Just nu är det rörigt och mkt jobbigt att anordna en bandag när det finns något enstaka bolag som inte följer de andra bolagen i frågan.

Tills denna fråga är löst så får vi innerligt hoppas att ingen olycka med det scenario du beskriver inträffar.
En faktiskt problematik som vi upplevt är just Kinnekulle i "tv-kurvan" där vissa åskådare har ställt sig på utsidan av kurvan i slutet efter där stålbarriären slutar och är då helt oskyddade, om någon skulle kana av där och träffa en person så har jag ingen lust att plocka upp resterna.

/Nitrous
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top