Oförsäkrad/ej reggad hoj i nybörjargrupper/bandagar

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
hejsvejs!

Jag har ganska länge kört på bana med bil och tänkte börja att även rasta hoj på bana. Har idag en skysst MT01 som jag är ruskigt nöjd med, men att brottas med den på banan känns mycket oattraktivt. Att köpa en sporthoj är inte riktigt heller ett alternativ med tanke på försäkringarna :huvet ...

Så jag tänke skaffa en skysst men ful vurpad sporthoj alt en renodlad RR-cyckel. Ha hojjen oförsäkrad och jag har redan en personlig olycksfallsförsäkring (måste vid offpist åkning i alperna och racing med bil). Jag har inga ambitioner i dagläget på att börja tävla, så det är div SMC kurser/bandagar jag hade tänkt. Men jag är rätt usel i dagsläget på att köra båge, så i början (kanske för alltid :D) kommer jag att vara tvungen att köra i nybörjargrupperna.

Hur brukar det vara med att blanda oförsäkrat och försäkrat i samma grupper??? På bil gör man det inte!
 

Thunder

Kan det inte vara sommar för evigt???
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Söder om Kinnekulle, väster om Anderstorp, norr om
Hoj
R6 -08, dotterns cross och minimoto
Det gör man inte i mc-världen heller (blandar försäkrat/oförsäkrat). Och definitivt inte på SMC-kurser.
Så det blir till att köra i någon licensgrupp.

Välkommen till en rolig värld:tummenupp
 
Last edited:

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det du frågar om är tyvärr en djungel som varierar mellan olika arrangörer.

Generellt brukar det vara så här.

SMC och vissa bandagar är det trafikförsäkrade o registrerade gathojar som gäller. med eller utan krashkåpor.
Att SMC inte kan blanda grupper beror på att försäkringen gäller vid deras utbildningar. Och det skulle innebära problem om en gathoj o en RR-hoj skulle krocka på banan.

RR-klubbar brukar anordana "Svemo" licens träningar. Då brukar det krävas genomgången RR-licenskurs o löst minst baslicens ( försäkringsvillkor). Bas licens 1100 kr /år och medlemsskap i Svemo ansluten klubb krävs också.

Sedan har vi en "gråzon" med bandags arrangörer som har s.k. oförsäkrade grupper där dom brukar kräva genom gången licenskurs alt MC-körkort. Vet även stora arrangörer som blandar gathojar o racehojar eftersom som dom tolkar reglerna så att trafikförsäkringen ändå inte gäller på bandagar. Dom delar in grupperna efter hastighet enbart.

Det bästa alternativet för oförsäkrade racehojar är Svemo licensträningar. Då är alla tveksamheter kring försäkringsfrågor lösta. Då har du den försäkring som ingår i licensen plus ev frivillig olycksfallförsäkring. Förhoppningsvis så är alla införsådda med att det är RR-träning och att olyckor kan inträffa och att hojar kommer att kraschas. Tyvärr är tempot ofta högt i dessa grupper. Trafikförsäkring o vagnskada gäller ej.

//Torbjörn
 
Last edited:

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Samma sits som en annan varit i. Det är sjukt egentligen att nybörjare som vill börja med Roadracing ska tvingas in i en licensgrupp där det går riktigt fort.

Vissa bandags arrangörer är ju helt "väck" som bara erbjuder reggade/försäkrade grupper.

Grupperna ska delas upp efter FART och INGENTING annat.

Kör man på bana gäller ju som sagt inga försäkringar iaf.

Tyvärr får du nog bita i det sura äpplet och börja i Licens grupp. Nämn för arrangören att du är nybörjare så kan du kanske få en väst eller så...
 

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Ort
Po lanned
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Nu har vi arrangemang lite långt bort men i Sydskanes Emse SSEMSE kör vi efter hastighetsprincipen och inte reggad/oreggad.
Detta infördes för ett antal år sen efter oklarheterna om försäkringen gäller eller inte gäller.

Vi resonerar som så att det är bättre att ha homogena grupper hastighetsmässigt än att dela in i försäkrat/oförsäkrat.
Brukar ha bra flyt och de flesta verkar tycka det är bra att man kör med personer på ungefär samma nivå
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Kör man på bana gäller ju som sagt inga försäkringar iaf.

Tyvärr får du nog bita i det sura äpplet och börja i Licens grupp. Nämn för arrangören att du är nybörjare så kan du kanske få en väst eller så...

Där har du allt fel.
Trafikskadelagen tolkas så att den gäller för flera bolag (OBS kolla upp ditt eget för att vara säker) på bana vid gatkörningar under ORDNADE former. Dessa uppgifter om TSL finns även i senaste Bike där bolagen blivit tillfrågade om banåkning för gathojjar.
Alltså skall det finnas instruktörer/föråkare och man får inte blanda licens med gathojar.
När du blandar licens hojjar med gathojjar upphäver man TSL per automatik då detta anses som RR träning.
På Falken blandar vi inte eftersom våran banlicens inte accepterar blandning mellan gathojjar och licens hojjar när det är ett Klubbarrangemang dock när andra hyr vår bana kan de blanda om de vill.

Men för att svara TS, du får nog focusera på licensgrupp eller trafikförsäkra din racer. Finns vissa arrangörer som blandar men de flesta gör det inte just pga att FB säger att TSL gäller om det sker under ordnade former.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Nu har vi arrangemang lite långt bort men i Sydskanes Emse SSEMSE kör vi efter hastighetsprincipen och inte reggad/oreggad.
Detta infördes för ett antal år sen efter oklarheterna om försäkringen gäller eller inte gäller.

Vi resonerar som så att det är bättre att ha homogena grupper hastighetsmässigt än att dela in i försäkrat/oförsäkrat.
Brukar ha bra flyt och de flesta verkar tycka det är bra att man kör med personer på ungefär samma nivå

Ur förarynpunkt är det den klart bästa lösningen. Stora hastighetsskillnader innebär alltid risker för "torpederingar".
Arangemanget blir också mer trivsamma för deltagarna om personer med samma körstil o hastighet kör tillsammans


Nackdelen för TS med en ren ofösäkrad RR-banhoj är att det många arrangemang blir omöjliga att köra på t.ex SMC Gokartbane utbildingar runt Stockholm, SMC sporthojskurer, vissa bandagar.

Ett alternativ är att köpa en modern street hoj istället för MT 01 t.ex street/speed triple, FZ 1, 990 superduke eller CB 600 / 1000 Hornet. Detta är hojar som funkar fint på bana men är billigare att försäkra än en ren supersport hoj typ CBR 1000 rr eller GSXR 1000.

I banhojs alternativet tillkommer alltid kostnad för släp eller skåpbil.
 
Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Det e väl inget problem med att börja köra i en licensgrupp även om man kör riktigt sakta. Det måste väl vara säkrare att bli omkörd av 30st som är van att köra om än 30st som aldrig har kört om.
 

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Många bra inputs här :)

Kan tillägga att jag redan äger en släpa + bra dragbil. Jag har även en gammal skada i bägge knäna (och ena fotleden) som gör att dessa låser sig om jag sitter still för länge med benen böjda. Var ett helvete på körskolan vid flera tillfällen så var jag tvugen att stanna så jag kunde luta mig mot något :yoparty. Detta omöjligör sporthoj/streetfighter på gatan, var så vansinnigt glad då jag hittade MT'n som man kör med rakare ben :tummenupp. Detta bör inte vara ett problem på bana då man jobbar en del med benen och kör "korta pass".

Men iofs att skaffa en klotad och ful streetfighter är ju ett alternativ.

Kollade lite på gelleråsen och sviestad och det verkar vara en hel del träningar för licenskörning till bra pengar dessutom. och har man 30 som är duktiga på att köra om så är det ju säkrare än 30 som är kazza.

Annars gäller det att kolla innan på alla evenemang, det verkar ju inte vara helt ovanligt att de har en oförsäkrad grupp/att det blandas lite hej vilt.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Köp en gammal R6a eller nåt där du får med lite kraschkåpor eller ett pris där det inte spelar nån roll.

Det kommer ta dig 3-7 dagar innan du fått upp ett hyfsat tempo och vana för hoj, spårval och hela grejen med att köra hoj. Har du banvana från bil kan du det viktigaste, att hålla ditt spår (kan du det är du lätt att köra om och då är det ingen fara om du inte håller de andras tempo.

Köp en som är besiktigad. Så tecknar du en avställningsbar försäkring i väntan på licenskurs, och ställer på hojen endast de dagar du ska köra. Spelar inte så stor roll om det kostar 10 eller 35 tusen om du bara betalar dagsvis iaf. (fast var beredd på att det kan bli en del pengar att ligga ute med, men kan gå att prata med FB om den biten).

Lycka till med allt, och se till att komma ut på banorna bara så kommer du se till att lösa resten :tummenupp
 

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Köp en gammal R6a eller nåt där du får med lite kraschkåpor eller ett pris där det inte spelar nån roll.

Det kommer ta dig 3-7 dagar innan du fått upp ett hyfsat tempo och vana för hoj, spårval och hela grejen med att köra hoj. Har du banvana från bil kan du det viktigaste, att hålla ditt spår (kan du det är du lätt att köra om och då är det ingen fara om du inte håller de andras tempo.

Köp en som är besiktigad. Så tecknar du en avställningsbar försäkring i väntan på licenskurs, och ställer på hojen endast de dagar du ska köra. Spelar inte så stor roll om det kostar 10 eller 35 tusen om du bara betalar dagsvis iaf. (fast var beredd på att det kan bli en del pengar att ligga ute med, men kan gå att prata med FB om den biten).

Bra svar! att bara ställa på de dagar man kör e ju ganska fiffigt. Bara att börja leta efter ett lämpligt objekt :)
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Okej!

Men du förstår säkerligen mitt tankesätt iaf. även om du må ha rätt i det du säger!

/ M

Där har du allt fel.
Trafikskadelagen tolkas så att den gäller för flera bolag (OBS kolla upp ditt eget för att vara säker) på bana vid gatkörningar under ORDNADE former. Dessa uppgifter om TSL finns även i senaste Bike där bolagen blivit tillfrågade om banåkning för gathojjar.
Alltså skall det finnas instruktörer/föråkare och man får inte blanda licens med gathojar.
När du blandar licens hojjar med gathojjar upphäver man TSL per automatik då detta anses som RR träning.
På Falken blandar vi inte eftersom våran banlicens inte accepterar blandning mellan gathojjar och licens hojjar när det är ett Klubbarrangemang dock när andra hyr vår bana kan de blanda om de vill.

Men för att svara TS, du får nog focusera på licensgrupp eller trafikförsäkra din racer. Finns vissa arrangörer som blandar men de flesta gör det inte just pga att FB säger att TSL gäller om det sker under ordnade former.
 

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
Tar å lyfter den här.

Har nu vart ute på banan med MT-01an, och tycket väl själv att gränsen för vad hojjen fixar börjar nås (det skrapar i mycket nu). Den e kanon på vägen, men brytpunkten på banan börjar nås.

Jag har nu fått erbjudade om att köpa en gsxr 600 -03 okraschad, öhlinare, styrdämp, stora fegränder:confused:, få mil, bla bla bla. 15000 spänn oprutat (helt lagligt). Dock går den inte att regga in, måste erkänna att jag är duktigt sugen.


Vilka "organistationer" tillåter mig då att köra med den här leksaken på bana oreggad? förrutom SVEMOarrangemang.
actionpics.se ??? otydligt, men verkar vara svemolicens som gäller (inget problem)
fiver. licensgrupp.
banåkning.nu .otydligt men de friskriver sig mot det mesta och det är inte uttryckligen krav på reggade hojjar.
racetrack.nu Går inte med oreggat..
finns nog fler att fylla på med..
 
Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Tar å lyfter den här.

Har nu vart ute på banan med MT-01an, och tycket väl själv att gränsen för vad hojjen fixar börjar nås (det skrapar i mycket nu). Den e kanon på vägen, men brytpunkten på banan börjar nås.

Jag har nu fått erbjudade om att köpa en gsxr 600 -03 okraschad, öhlinare, styrdämp, stora fegränder:confused:, få mil, bla bla bla. 15000 spänn oprutat (helt lagligt). Dock går den inte att regga in, måste erkänna att jag är duktigt sugen.


Vilka "organistationer" tillåter mig då att köra med den här leksaken på bana oreggad? förrutom SVEMOarrangemang.
actionpics.se ??? otydligt, men verkar vara svemolicens som gäller (inget problem)
fiver. licensgrupp.
banåkning.nu .otydligt men de friskriver sig mot det mesta och det är inte uttryckligen krav på reggade hojjar.
racetrack.nu Går inte med oreggat..
finns nog fler att fylla på med..

Tråkigt att se att man inte är tydligare med vad som gäller.
Sydskanes Emse är du välkommen till med oreggad hoj.

Vi går på Trafikförsäkringsföreningens synsätt gällande det här och föredrar att få så jämna grupper istället för att dela in folk efter försäkringsbolag.
Sydskanes Emse har dom två senaste åren haft mellan 20-25 bandagar per år och vi kör på Sturup Raceway och Knutstorp.

Hade jag varit du hade jag köpt den där hojen och sen flyttat till Skåne :D
 

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
gå runt 2~ bandagar med din MT-01.
Gå sen licenskurs hos svemo och börja kör i licensgrupper.
Du kommer få upp tempot skitfort om du har race/banvana sedan tidigare och dessutom kan köra motorcykel.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tar å lyfter den här.


Jag har nu fått erbjudade om att köpa en gsxr 600 -03 okraschad, öhlinare, styrdämp, stora fegränder:confused:, få mil, bla bla bla. 15000 spänn oprutat (helt lagligt). Dock går den inte att regga in, måste erkänna att jag är duktigt sugen.


Vilka "organistationer" tillåter mig då att köra med den här leksaken på bana oreggad? förrutom SVEMOarrangemang.
actionpics.se ??? otydligt, men verkar vara svemolicens som gäller (inget problem)
fiver. licensgrupp.
banåkning.nu .otydligt men de friskriver sig mot det mesta och det är inte uttryckligen krav på reggade hojjar.
racetrack.nu Går inte med oreggat..
finns nog fler att fylla på med..

Köp den om du skall köra i licensgrupp enbart.

Skilj på licensträningar och s.k oförsäkade grupper hos privata arrangörer. Föräkringen i licensen gäller enbart på Svemo godkända licensträningar.
Att dom privata ofta kräver genomgången licenskurs eller körkort är mest för att veta att killen /tjejen kan köra mc någorlunda säkert.
 

schnyggve

elitlökare
Gick med
6 May 2009
Ort
Crap City!
Hoj
Skramlaha MT-01 väglus , Sugakuki gixxer 600 banhojj
gå runt 2~ bandagar med din MT-01.
Gå sen licenskurs hos svemo och börja kör i licensgrupper.
Du kommer få upp tempot skitfort om du har race/banvana sedan tidigare och dessutom kan köra motorcykel.

Har kört 4 dar nu med MT'n och det var lite jävligare att få upp tempot än jag trodde... hojfan e ju så smal alla punkter hamnar ju på fel ställen :huvet

Hade jag varit du hade jag köpt den där hojen och sen flyttat till Skåne.

Köp den om du skall köra i licensgrupp enbart.

Jag har köpit gixxern, fick med papper så det är bara att åka och besiktiga :banana Den är lite skrapad på bägge sidorna men det är ju skit samma, skönt med en hoj man inte behöver vara rädd om... Sedan ställer jag bara på den när det är evenemang med någon som vill att den skall vara trafikförsäkrad. Annars får den gå oförsäkrad och avställd.
Blir lite pyssel i vinter med att få på krashpuckar och en uppsättning trevliga däck, sedan rock 'n roll :tummenupp
 

Bifogat

  • 20100820059.jpg
    20100820059.jpg
    172.7 KB · Visningar: 118
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top