Ofärsäkrad på bandagar (ej smc dagarna)

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag har spenderat nån dag på att ringa till flera av försäkringsbolagen och pratat om försäkring av mc och förare på bandagar, och med bandag menar jag de dagar som är i utbildningssyfte men inte smc anslutet (med tex: Bandagar.nu och Actionpics.se).
If som många med Hondaförsäkring (eller annan märkesförsäkring) har vet att man är bara försäkrad om de är smc som har dagarna.
Nu är de så att de finns flera andra tillfällen att köra på bana och då hamnar man tyvärr i en oförsäkrad grupp och i den är de ofta många som har Licens för att köra RR. Inte kul för personer som mej som inte kör RR eller kör på för fullt.

De jag är intresserad av är en till läggs försäkring för dessa bandagar så man slipper vara oförsäkrad och/eller hamna ibland alla fart glada Licens förare :) eller att tex IF helt enkelt går med på att all bankörning i utbildningssyfte (eller ordnade former som de bolagen jag har pratat med säger om bandagar som är försäkrade) är täckt av den försäkring man redan har.


Inget ont om dessa killar och tjejer som har licens eller kör snabbt alls utan jag kan ta mej själv som exempel. Jag kör sakta och de står jag för, jag kör en Hornet och har inte nån större lust att ligga i kurvorna :)
Och i å med det så vill man inte heller ligga i vägen för alla dessa tjejer och killar som har licens eller som är duktiga förare och kör på i ett högre tempo. Inte kul att köra saktare i dessa grupper och bli omkörd på både inre och yttre sidan :(

Så är de fler med mej som har tex hondas märkesförsäkring på IF som också skulle vilja vara försäkrad när dom kör med tex: Actionpics.se mfl.
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Olycksfallsförsäkring.

Alla försäkringsbolag har OLYCKSFALLSFÖRSÄKRINGAR....alltså separata
som inte har nån koppling till MC-försäkringen. Kolla bara så att den gäller för
skador som uppkommit i samband med banåkningen.
Även de som har Licens och försäkring via den, kompletterar med en speciell
olycksfallsförsäkring.

Hojen kan du däremot inte försäkra vad jag vet.

KentW
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Alla försäkringsbolag har OLYCKSFALLSFÖRSÄKRINGAR....alltså separata
som inte har nån koppling till MC-försäkringen. Kolla bara så att den gäller för
skador som uppkommit i samband med banåkningen.
Även de som har Licens och försäkring via den, kompletterar med en speciell
olycksfallsförsäkring.

Hojen kan du däremot inte försäkra vad jag vet.

KentW
Fast nu ville hon inte hamna i licensgruppen, hon ville utöka sin trafikförsäkring så hon kan köra i typ lugn grupp.

Jag tror inte det finns någon "extra"-försäkring. IF har gjort sin tolkning av lagen och den är att "deras" trafikförsäkring inte gäller.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Fast nu ville hon inte hamna i licensgruppen, hon ville utöka sin trafikförsäkring så hon kan köra i typ lugn grupp.

Jag tror inte det finns någon "extra"-försäkring. IF har gjort sin tolkning av lagen och den är att "deras" trafikförsäkring inte gäller.

Precis de var en "extra" försäkring för att vara försäkring på bandagar så man kan köra i lugna gruppen inte i oförsäkrad.

Jo dom har ju gjort den tolkningen och jag är därför nyfiken om fler med mej saknar denna del av försäkringen. Och att de kanske kan vara något som man kan ringa in och berätta för IF (ju fler som visar detta intresse kan kanske få IF att ändra så man är försäkrad) JA jag vet jag är en obotlig optimist :)
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det går inte att teckna mer än en trafikförsäkring åt gången så alternativen är att säga upp sin försäkring och teckna en annan eller att endast köra SMCs kurser. Jag valde det senare när jag hade märkesförsäkring.

fö kan vilket bolag som helst börja tolka lagen likadant som IF gör och neka ersättning efter en olycka så att skaffa en personlig försäkring är aldrig fel om man tänker köra annat än SMCs kurser.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Det går inte att teckna mer än en trafikförsäkring åt gången så alternativen är att säga upp sin försäkring och teckna en annan eller att endast köra SMCs kurser. Jag valde det senare när jag hade märkesförsäkring.

fö kan vilket bolag som helst börja tolka lagen likadant som IF gör och neka ersättning efter en olycka så att skaffa en personlig försäkring är aldrig fel om man tänker köra annat än SMCs kurser.

Jag som person är försäkrad på både jobb och fritid, så för mej själv behöver jag inte nå mer i försäkringsväg.
Det är vid bandagar som jag är ute efter att få fram ett intresses hos IF (ja andra med som inte har dessa försäkringar) så att man är försäkrad de bandagar som inte är smc`s så att säga...
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det är vid bandagar som jag är ute efter att få fram ett intresses hos IF (ja andra med som inte har dessa försäkringar) så att man är försäkrad de bandagar som inte är smc`s så att säga...

Jag förstår vad du är ute efter och har försökt göra samma sak men det går inte att teckna en "extra trafikförsäkring". Det har inte med ovilja från försäkringsbolagen att göra utan trafikförsäkringssystemet tillåter inte att man tecknar flera trafikförsäkringar på samma fordon.
Enda möjligheten är att få IF att tolka lagen/gå med på att den vanliga försäkringen gäller.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag förstår vad du är ute efter och har försökt göra samma sak men det går inte att teckna en "extra trafikförsäkring". Det har inte med ovilja från försäkringsbolagen att göra utan trafikförsäkringssystemet tillåter inte att man tecknar flera trafikförsäkringar på samma fordon.
Enda möjligheten är att få IF att tolka lagen/gå med på att den vanliga försäkringen gäller.

:) mmmmm jo de är de som är de jobbiga i detta. Att få ett försäkringsbolag att gå med på att ändra så man är försäkrad även på övriga bandagar som inte smc håller i.
 

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Jag hade IF's Honda-försäkring innan och hade samma kval. Genom att byta försäkring till Folksam, gå med i SMC samt åka på SMC's Sporthojskurs kom jag ner i ett försäkringspris lägre än If's Honda-försäkring.

Kika om inte det kan vara ett alternativ även för dig!:tummenupp

\m/
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Jag hade IF's Honda-försäkring innan och hade samma kval. Genom att byta försäkring till Folksam, gå med i SMC samt åka på SMC's Sporthojskurs kom jag ner i ett försäkringspris lägre än If's Honda-försäkring.

Kika om inte det kan vara ett alternativ även för dig!:tummenupp

\m/

Jaså de var som bara den, jag kollade och just nu är de dyrare för mej tyvärr att vara försäkrad via Folksam. Men de kanske kan vara värt att kolla upp igen och prata om smc med andra ord :)
Tack för tipset.
 

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
och med bandag menar jag de dagar som är i utbildningssyfte men inte smc anslutet (med tex: Bandagar.nu och Actionpics.se).

De marknadsför väl sig inte med just utbildning under sina bandagar? Eller har jag missat något?

Annars är väl ändå tempot i lugn grupp överkomligt.

Skulle du mot alla odds få IF att ändra sig så är jag den första att gratulera, men den enklaste lösningen för dig är nog att byta bolag.
 

henke o

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda crf 450-08. R1-99
Jag hade tänkt att jag skulle köra lite bana nu i sommar.
Om man nu deltar i en av dessa bandagar som inte går under SMC och olyckan skulle vara framme, man tryckte någon annan av banan.
Vad häder då?
Är det jag som blir erättningsskyldig eller köra alla på egen risk?
 

Kent W

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bollnäs
Hoj
NORTON 650SS -68 /Honda CB750 -70/-72/ CB650SC NIGHTHAWK -83/CBR900RR-92 Suzuki GSX-R 750w/1100w-92
Fast nu ville hon inte hamna i licensgruppen, hon ville utöka sin trafikförsäkring så hon kan köra i typ lugn grupp.

Läs om läs rätt.

"" Alla försäkringsbolag har OLYCKSFALLSFÖRSÄKRINGAR....alltså separata
som inte har nån koppling till MC-försäkringen. Kolla bara så att den gäller för
skador som uppkommit i samband med banåkningen.
Även de som har Licens och försäkring via den, kompletterar med en speciell
olycksfallsförsäkring.

Hojen kan du däremot inte försäkra vad jag vet. ""

Ovanstående har väl ingenting med "Licensgrupp" att göra...?

KentW
 

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Jag hade tänkt att jag skulle köra lite bana nu i sommar.
Om man nu deltar i en av dessa bandagar som inte går under SMC och olyckan skulle vara framme, man tryckte någon annan av banan.
Vad häder då?
Är det jag som blir erättningsskyldig eller köra alla på egen risk?

Svårt att säga faktiskt, det kommer alltid bedömmas från fall till fall av resp. försäkringshandläggare.
Nu har det som du beskriver inte hänt ännu mig veterligen, åtminstone inte med skador som följd. Och det ska inte behöva hända om alla kör och uppför sig på det sätt man ska i sådan grupp eftersom det är inte en tävling.

Vi har haft flera försäkringsfall under årens gång och varit i kontakt med f-bolag som kontaktat oss. I alla dom fall som vi känner till så har den drabbade fått ersättning men för det så är det som sagt ingen garanti att försäkringen gäller eftersom det det alltid bedöms från fall till fall.

/Nitrous
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Läs om läs rätt.

"" Alla försäkringsbolag har OLYCKSFALLSFÖRSÄKRINGAR....alltså separata
som inte har nån koppling till MC-försäkringen. Kolla bara så att den gäller för
skador som uppkommit i samband med banåkningen.
Även de som har Licens och försäkring via den, kompletterar med en speciell
olycksfallsförsäkring.

Hojen kan du däremot inte försäkra vad jag vet. ""

Ovanstående har väl ingenting med "Licensgrupp" att göra...?

KentW
Nej, men hon frågade ju om det fanns någon försäkring som gjorde att hon kunde köra i gatgruppen. En olycksfallförsäkring gör inte att hon får köra i gatgruppen så vad har olycksfallförsäkring med tråden att göra överhuvudtaget?
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
De marknadsför väl sig inte med just utbildning under sina bandagar? Eller har jag missat något?

Annars är väl ändå tempot i lugn grupp överkomligt.

Skulle du mot alla odds få IF att ändra sig så är jag den första att gratulera, men den enklaste lösningen för dig är nog att byta bolag.

Nej men de har ett liknande upplägg med instruktörer osv. De är därför andra försäkringsbolag kallar det körning under ordnade former (som smc), de är träning inför RR tävlingar och liknande de säger nej till.
 

henke o

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Honda crf 450-08. R1-99
Svårt att säga faktiskt, det kommer alltid bedömmas från fall till fall av resp. försäkringshandläggare.
Nu har det som du beskriver inte hänt ännu mig veterligen, åtminstone inte med skador som följd. Och det ska inte behöva hända om alla kör och uppför sig på det sätt man ska i sådan grupp eftersom det är inte en tävling.

Vi har haft flera försäkringsfall under årens gång och varit i kontakt med f-bolag som kontaktat oss. I alla dom fall som vi känner till så har den drabbade fått ersättning men för det så är det som sagt ingen garanti att försäkringen gäller eftersom det det alltid bedöms från fall till fall.

/Nitrous

Om jag nu inte har fattat det fel så gäller väl inte min trafikförsäkring på bana.
Så om jag mot förmodan blir vållande till något så kan jag väl inte använda mig av trafikförsäkringen för att ersätta den andra.
Eller har jag fattat det fel?

Har ju kört bil på bana ett par gånger och alla brukar ju ta det lungt. Men det borde ju vara större risk med Hoj, man kan ju bromsa omkull och ta med sig någon annan på ett annat sett än med bil.

Så det vore intressant att veta hur man skulle lösa det om olyckan var framme.
 

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Ort
På söder.
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Om jag nu inte har fattat det fel så gäller väl inte min trafikförsäkring på bana.
Så om jag mot förmodan blir vållande till något så kan jag väl inte använda mig av trafikförsäkringen för att ersätta den andra.
Eller har jag fattat det fel?

Har ju kört bil på bana ett par gånger och alla brukar ju ta det lungt. Men det borde ju vara större risk med Hoj, man kan ju bromsa omkull och ta med sig någon annan på ett annat sett än med bil.

Så det vore intressant att veta hur man skulle lösa det om olyckan var framme.

Det bästa du kan göra är att ringa och prata med dit försäkringsbolag om vad som gäller för din hoj på bankörningar :)
Då får du alla de svar du önskar.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det bästa du kan göra är att ringa och prata med dit försäkringsbolag om vad som gäller för din hoj på bankörningar :)
Då får du alla de svar du önskar.
Om man ska göra det så ska man se till att man _INTE_ pratar med en säljare då de svarar olika varje gång. Försök få tag på någon annan, t.ex. någon som jobbar med personskador.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top