odubbat eller dubbat i skåne?

Resonemanget att "min mamma har..." är ju helt värdelöst. Jag har tex aldrig haft nytta av mitt bilbälte, så rent teoretiskt så kunde jag lika gärna kört utan.

Dubbat är bäst. Här listar jag för och nackdelarna:

+ Säkrare på is
+ Säkrare på torr asfalt
+ Säkrare på våt asfalt
+ Säkrare i slask
+ Lika säkert eller nästan lika bra som odubbat på packad snö där odubbat faktiskt kan vara ett näpp bättre.

- Bullrar en del mer
- Sliter upp partiklar ur vägbanan = hälsorisk i stan.
- Du får inte köra i tyskland

Det är ju just söder om dalälven som dubbat är viktigast, eftersom det är där det oftast töar och fryser om vartannat. Den halkan är inte rolig med odubbat.

Varför det dubbade är tom. bättre på asfalt är för att det finns fler "klackar" som är solida (där dubben sitter) och ger därmed bättre stabilitet. Det är även bristen av sajpningar på dessa klackar som är till dess nackdel på packad snö.

Jag skulle aldrig tumma på säkerheten på vinterdäck.

Vi bilägare testade ett inbromsningtest från 100 till 0 där det bästa däcket stannade på x antal meter medan det sämsta susade förbi den punkten i 45 kmh...

Köp det som är bäst i testerna, så är du säker!

Bäst i test enligt Teknikens världs senaste nummer som kommer ut i handeln på måndag eller nåt är som följer.

1. Continental ContiWinterWiking 2
2. Gislaved nordfrost 5
3. Bridgestone noranza
4. Nokian hakkapeliitta 5

Dubbade förståss...

hade nå året runt däck på min gammla kadett o den gick faen bra på vintern..
bättre än vissa vinterdäck m dubb jag haft. :tummenupp

Rikkard skrev:
2551380 För o slippa det förbannade bullret.

Stereo har väl alla :-)
Det blir ju desto goare att slänga på sommardäcken

Lite mer buller är inte så farligt, det är MYCKET bättre grepp när det är halt med dubb

Ljunghusen skrev:
2551403 Stereo har väl alla :-)
Det blir ju desto goare att slänga på sommardäcken

Lite mer buller är inte så farligt, det är MYCKET bättre grepp när det är halt med dubb

Så länge det inte ligger packad snö på vägen tycker jag inte skillnaden är så våldsam. Men det är klart, har man bakhjuls-drivet så är dubbfritt inget alternativ.

juha01 skrev:
2551063

2. Gislaved nordfrost 5
3. Bridgestone noranza

Dubbade förståss...

Vart köper man de däcken billigast?
Och en gång för alla, hur är det nu, vart ska de bästa däcken sitta. Har två däck som gått en säsong dvs fräscha, samt att jag ska skaffa ett par sprillans nya.
Åker BMW som gärna släpper i bakändan...

Bäst däck bak eller? Om vi pratar säkerhet alltså..

Buller?
Har ni inge bra musik i bilen?
Jag kan ligga i 200 i s80n o inte ens höra vinbruset.

Fast ska man föra konversation får man väll stå ut med ljudet samt köra lite saktare.

skoteridioten skrev:
2551742 Vart köper man de däcken billigast?
Och en gång för alla, hur är det nu, vart ska de bästa däcken sitta. Har två däck som gått en säsong dvs fräscha, samt att jag ska skaffa ett par sprillans nya.
Åker BMW som gärna släpper i bakändan...

Jag sätter de alltid fram, för det första vill jag att bilen ska svänga stanna, hur bakänden beter sig skiter jag fullständigt i. Åker du BMW så kommer de nya däcken vara slut efter några mil för du har kört bort alla dubb när du åker på bredden genom allt.

skoteridioten skrev:
2551742

Det kan du läsa om i denna tråd. Två olika aspekter! Jag skulle sätta mina bak, och motiveringen går att läsa i tråden. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=125032

ozeo skrev:
2551336 hade nå året runt däck på min gammla kadett o den gick faen bra på vintern..
bättre än vissa vinterdäck m dubb jag haft. :tummenupp

Eftersom dom är de däck som alltid hamnar absolut sämst till i tester och får katastrofresultat, så kan ditt inlägg bero på lite olika faktorer.

1 Du har ingen som helst känsla när du kör bil eftersom du tyckte att dessa puckar var bra
2 Du körde aldrig i halka
3 Du har aldrig haft bra däck
4 Du pressade aldrig däcket till den gräns där fästet försvann

:tungan

Last edited:
juha01 skrev:
2551063

2. Gislaved nordfrost 5
3. Bridgestone noranza

Dubbade förståss...

Nordfrost 3, betyder det att de är 2 år gamla? (Eftersom de verkar heta 5 nu)
Är det värt 2000kr beggade körda 1 vinter.

Boris skrev:
2551991 Nordfrost 3, betyder det att de är 2 år gamla? (Eftersom de verkar heta 5 nu)
Är det värt 2000kr beggade körda 1 vinter.

Både nordfrost 3 och hakkapeliitta 2 är schyssta puckar fortfarande. Dock så hade dom framhjulsdrivna taxibilarna problem med att få dubben att sitta kvar på framhjulen. Iofs så drogs det en hel del tungt släp med, men detta prablem fanns inte med nokian.

Du får nya Hakkapeliitta 2 för 765:-/st hos alvén ingvarsson i dim. 195/65-15.

Annars är ju 2000:- ett schysst pris om dom bara gått 600-700 mil. (beror på dimension såklart)

Nyheter
Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet

Den 1 augusti kör Hydet MC ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats