Resonemanget att "min mamma har..." är ju helt värdelöst. Jag har tex aldrig haft nytta av mitt bilbälte, så rent teoretiskt så kunde jag lika gärna kört utan.
Dubbat är bäst. Här listar jag för och nackdelarna:
+ Säkrare på is
+ Säkrare på torr asfalt
+ Säkrare på våt asfalt
+ Säkrare i slask
+ Lika säkert eller nästan lika bra som odubbat på packad snö där odubbat faktiskt kan vara ett näpp bättre.
- Bullrar en del mer
- Sliter upp partiklar ur vägbanan = hälsorisk i stan.
- Du får inte köra i tyskland
Det är ju just söder om dalälven som dubbat är viktigast, eftersom det är där det oftast töar och fryser om vartannat. Den halkan är inte rolig med odubbat.
Varför det dubbade är tom. bättre på asfalt är för att det finns fler "klackar" som är solida (där dubben sitter) och ger därmed bättre stabilitet. Det är även bristen av sajpningar på dessa klackar som är till dess nackdel på packad snö.
Jag skulle aldrig tumma på säkerheten på vinterdäck.
Vi bilägare testade ett inbromsningtest från 100 till 0 där det bästa däcket stannade på x antal meter medan det sämsta susade förbi den punkten i 45 kmh...
Köp det som är bäst i testerna, så är du säker!
Bäst i test enligt Teknikens världs senaste nummer som kommer ut i handeln på måndag eller nåt är som följer.
1. Continental ContiWinterWiking 2
2. Gislaved nordfrost 5
3. Bridgestone noranza
4. Nokian hakkapeliitta 5
Dubbade förståss...
Dubbat är bäst. Här listar jag för och nackdelarna:
+ Säkrare på is
+ Säkrare på torr asfalt
+ Säkrare på våt asfalt
+ Säkrare i slask
+ Lika säkert eller nästan lika bra som odubbat på packad snö där odubbat faktiskt kan vara ett näpp bättre.
- Bullrar en del mer
- Sliter upp partiklar ur vägbanan = hälsorisk i stan.
- Du får inte köra i tyskland
Det är ju just söder om dalälven som dubbat är viktigast, eftersom det är där det oftast töar och fryser om vartannat. Den halkan är inte rolig med odubbat.
Varför det dubbade är tom. bättre på asfalt är för att det finns fler "klackar" som är solida (där dubben sitter) och ger därmed bättre stabilitet. Det är även bristen av sajpningar på dessa klackar som är till dess nackdel på packad snö.
Jag skulle aldrig tumma på säkerheten på vinterdäck.
Vi bilägare testade ett inbromsningtest från 100 till 0 där det bästa däcket stannade på x antal meter medan det sämsta susade förbi den punkten i 45 kmh...
Köp det som är bäst i testerna, så är du säker!
Bäst i test enligt Teknikens världs senaste nummer som kommer ut i handeln på måndag eller nåt är som följer.
1. Continental ContiWinterWiking 2
2. Gislaved nordfrost 5
3. Bridgestone noranza
4. Nokian hakkapeliitta 5
Dubbade förståss...