ODB2-felkod P0441?

Jotack, jag vet. Jag är ju systemutvecklare/datanörd, och jag ska bara vara tacksam för att jag får spendera en dag med att laga någon gammal trött dator :mad:

Nix, icke därifrån! Jag gav 298:- för själva interfacet, det skulle visst följa med mjukvara till både PalmOS och dos! :tummenupp Win-program finns också gratis, så de ska nog lösa sig :)

Brabra! :)
Jag säger aldrig att jag kan nåt numera... det slutar med, som du säger att man får "nöjet" att vara data/bil/mc/allt-i-allo-support "just for fun" :D

Brabra! :)
Jag säger aldrig att jag kan nåt numera

Haha, inte jag heller.
När garagegrannarna inte får igång sina vanskötta bilar och frågar om jag vet vad det kan vara för fel, brukar jag svara:
-Inte en aaning, jag jobbar i korvkiosk :hihi

Ursäkta att jag lånar tråden. ODB2 kods avläsare. Var kan man köpa dem billigt?

Har även sett att det finns så att man kan synca eller koppla in till en Iphone. Genom ett program ska man sedan kunna avläsa felkoder i telefonen och nollställa dem. Är det något att satsa på eller bättre att köpa en separat enhet för att läsa av felkoderna?

Idag kan man väl nästan köpa det på konsum:D , nä men det finns på ex Kjell o Co om man inte vill beställa från någon obskyr nätbutik.
Passa på att köpa den dyrare varianten som klarar samtliga protokoll, man vet ju aldrig vad man köper för bil nästa gång:tummenupp

En liten varning där. Jag handlade en VAG-CAN-kabel med programvara (kinakopia med program som är klon på en riktigt gammal VAG-COM). Det fungerade dock inte och programmet ville inte hitta USB-kabeln.

Samma programvara "VAG-CAN Commander 1.4 Full" finns dock att ladda från "bukten" och med VWtool dessutom. Trots samma programversion, så ser det aningens annorlunda ut, MEN det fungerar!! Går att läsa av och återställa felkoder, testa olika system i bilen m.m. Testat på ett par VW och Audi med gott resultat. Kostade under en femhundring.

En äkta VAG-COM-kabel kostar runt 2500:- och uppåt, men har förstås lite bättre garantier för funktionen.

Har även sett att det finns så att man kan synca eller koppla in till en Iphone. Genom ett program ska man sedan kunna avläsa felkoder i telefonen och nollställa dem. Är det något att satsa på eller bättre att köpa en separat enhet för att läsa av felkoderna?

Om ni har svårt att googla fram ODB2-prylar så skulle det kunna bero på att det är OBD2 ni menar.

On-Board Diagnostics

Sådär, nu har jag lyckats koppla upp mig med interfacet, funkar klockrent :tummenupp Välinvesterade 298:- :fakta

Jag har dessutom grävt igenom alla slangar mm runt motorn, och jag tycker allt ser rätt helt ut :va Jag hittade en pryl som jag misstänker är "purge solenoid", se den inringade. Kan det stämma? :va

Eller kan det vara den som känner av flödet? Isf, är det månne nån som råkar ha mätvärden på en sån? Eller vet hur man justerar in den? Det verkar nämligen gå att skruva på en grej inuti den.

Bifogat

• DSC00019_SH.jpg
    DSC00019_SH.jpg
    103.2 KB · Visningar: 209
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back