OCH vi skall också köpa bil, slitstark pendlarbil

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hittar du en e39 som har fått alla dörrar + baklucka + huv utbytta på garanti, utan rost i bakskärmar och tröskellådor så köp den.

Men den kommer knappast gå billigt, tunga as som drar mycket soppa och för det mesta gått långt så chassit är minst sagt "obra" om man säger så, finns exemplar som gått långt och är raka motsatsen dock.

Tar emot att säga det men köp nåt japcrap.

Eller så åker man upp till norrbotten och köper rostfriabilar. En timme med flyg mellan arlanda och Luleå flygplats. Dom e39 här uppe som jag sett rosta har haft ytterst små mängder med rost. Men det är sällan jag sett riktiga lik. Och då har jag ändå jobbat några år som billackerare.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Kolla Superb. Jag köpte en och är sjukt nöjd. Har allt och lite till, bra ekonomi och man åker bra och den är störst i klassen. Skönt att kunna köra på 0.5 med en så stor bil.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Eller så åker man upp till norrbotten och köper rostfriabilar. En timme med flyg mellan arlanda och Luleå flygplats. Dom e39 här uppe som jag sett rosta har haft ytterst små mängder med rost. Men det är sällan jag sett riktiga lik. Och då har jag ändå jobbat några år som billackerare.

Typ alla (många, i söder iaf) e39 har fått allt det där utbytt som jag sa, så en del är fortfarande fräscha (typ) men rosten börjar komma i dörrarna på många nu, och framförallt bakluckan.

Var och varannan e39 jag har skruvat på har varit rostiga, men det är som sagt i söder så.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Spjällen du surrar om att du tappade på din 530 är inte ett problem på diesel 4 orna. För jag antar du menar diesel där också?
Värt att veta om 4 orna är ju att 177hk varianten framförallt har lite felkonstruerad kamkedjekonstruktion. Så på nån procent/promille åker på ett byte. Eller tokras om ignorerar lite.
Dock är det ju inte som Audi att 100% rasar. Men det finns ett grundfel.

Det är dock garanti på kamkedjan hos BMW. Men det är klart att de är surt att bli stående.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har en e60 som jag ägt sedan våren 2012. Det är en 530d med automat. Drar alltid 0,64 om man kör normalt.
Den hade gått strax över 20 när jag köpte den. Idag har den rullat 35.800mil. På dom 15 tusen milen är det enda jag bytt som inte är en slitage del varit grenröret. Slitagedelar jag bytt på dom milen är: 1 hjulager. Bromskivor fram. bromsbelägg runt om en gång. Och generatorkol. Mycket nöjd är jag med min ekonomiska spargris till bil. Jag asgarvar åt kolleger och vänner över deras misserabla liv som ägare till diverse wag skräp med Årliga reparationer på 5 siffriga belopp. Håll dig till bmw och lev i harmoni.

Jag önskar dock att alla e61 håller lika bra, men jag tvivlar fan påt:gråta

Börjar ge upp dem och är inne på avensis d4d verkar vara bra. Kompisen hade en avensis (kört BMW och Lexus innan skolan) lyckades övertyga han att köpa en 330d e46 (när de va dyra) tror han förlorade 70-90 000 på den bilen under 2-3år.. Han kör avensis igen.. Där av Toyota spåret. Säkert är iaf att d4d motorerna har kamkedja och är hyfsat stora enligt han. Skall kolla deras 2008 och se va de är för nått. Finns ju billiga 2006or ute och 4000 i skatt utan lb reg känns också bra. Lär vara piggare än en e61 177hk med på 3ton;)
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Kolla Superb. Jag köpte en och är sjukt nöjd. Har allt och lite till, bra ekonomi och man åker bra och den är störst i klassen. Skönt att kunna köra på 0.5 med en så stor bil.


Söker i kring trakterna och finner den billigaste för 74 sedan är steget 120 vilket är för dyrt nu.


Har vi nått negativt om Toyota då?? Tappa ratten eller va var det? :) I skolan är ju Toyota de bästa man kan ha.. Är dem så FANTASTISKA då??
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Eller så åker man upp till norrbotten och köper rostfriabilar. En timme med flyg mellan arlanda och Luleå flygplats. Dom e39 här uppe som jag sett rosta har haft ytterst små mängder med rost. Men det är sällan jag sett riktiga lik. Och då har jag ändå jobbat några år som billackerare.


Rosten är inte deras starka sida, men som ja sa. Bara skiten rullar är ja nöjd, rostlagning=vinkelslip+grundfärg+färg.. Spackel i nödfall.. Tror även en Mazda 6 är värre till att rosta.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Söker i kring trakterna och finner den billigaste för 74 sedan är steget 120 vilket är för dyrt nu.


Har vi nått negativt om Toyota då?? Tappa ratten eller va var det? :) I skolan är ju Toyota de bästa man kan ha.. Är dem så FANTASTISKA då??

Jag har ett par invändningar på Toyotan. Inte ur driftsäkerhet, men motorkaraktären på d4d är, sådär.
Samt att inredningen är svintråkig.
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag har ett par invändningar på Toyotan. Inte ur driftsäkerhet, men motorkaraktären på d4d är, sådär.
Samt att inredningen är svintråkig.

Hur är den då? Lär snart få reda på det men berätta gärna om lust finnes! :)
Haha ja.. personligen tycker ja inte att de finns någon japs, möjligt Lexus som står sig mot tyskarna när de kommer till interiör. Så det förväntar ja mig inte heller, eller min sambo;)
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Jag önskar dock att alla e61 håller lika bra, men jag tvivlar fan påt:gråta

Börjar ge upp dem och är inne på avensis d4d verkar vara bra. Kompisen hade en avensis (kört BMW och Lexus innan skolan) lyckades övertyga han att köpa en 330d e46 (när de va dyra) tror han förlorade 70-90 000 på den bilen under 2-3år.. Han kör avensis igen.. Där av Toyota spåret. Säkert är iaf att d4d motorerna har kamkedja och är hyfsat stora enligt han. Skall kolla deras 2008 och se va de är för nått. Finns ju billiga 2006or ute och 4000 i skatt utan lb reg känns också bra. Lär vara piggare än en e61 177hk med på 3ton;)

Min e60 väger 1640kg. Hela framändan på e60/e61 är ju byggd i aluminium. dvs allt från framfrutan och frammåt är i aluminium inte bara skärmar och huv utan allt under. så dom är ju bra myket lättare än e39
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Min e60 väger 1640kg. Hela framändan på e60/e61 är ju byggd i aluminium. dvs allt från framfrutan och frammåt är i aluminium inte bara skärmar och huv utan allt under. så dom är ju bra myket lättare än e39

Jo jag vet att de är byggda i alu, trodde dock inte att de va så "lätta", en e61 kombi (520) vägar bara 70kg mer än Toyotan, Menas det att Toyotan är byggt i rejält asiatiskt stål (och håller bra??) för resten är ju plast.

Ge mig info om 2.0 eller D4D2.2, är de kedja på 2.0?? Svagheter?
Är det bökigt att installera motorvärmare??? Gött att ha innan vi bygger stort garage:fyllisar
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag har hört att VW:s dieselbilar har låg bränsleförbrukning och låga nivåer gällande avgasutsläpp, allt för en god miljö. :tummenupp
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Vad är konstruktionsfelet?

Man drar kablarna längs gångjärnen, så varje gång du öppnar och stänger skaver det på kablarna, eller så bryts de helt enkelt av efter nåt år.

Kostar apa att fixa på e61.

Det finns bättre sladdar att byta ut mot, men de kostar också apa.
 
Gick med
12 Apr 2003
Ort
.
Hoj
Ducati 996 biposto -01
Jag har hört att VW:s dieselbilar har låg bränsleförbrukning och låga nivåer gällande avgasutsläpp, allt för en god miljö. :tummenupp

Japp, de är duktiga på sånt. :tummenupp

12004064_10153312709293495_3389969149221973351_n.jpg
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Tre intressanta bilar, tre toyotor, kanske köper polarens, den såg ja inte komma.. Polaren med 330D som ja lurade på, kanske vill han hämnas???? :va Sugen som tusan på att prova en nu! Blir ny bil i helgen hur som till 95%
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Söker i kring trakterna och finner den billigaste för 74 sedan är steget 120 vilket är för dyrt nu.


Har vi nått negativt om Toyota då?? Tappa ratten eller va var det? :) I skolan är ju Toyota de bästa man kan ha.. Är dem så FANTASTISKA då??

OK, jag har inte jättekoll på priserna just nu. Jag gav 108k för en 2012:a kombi med det mesta i utrustningsväg men en Greenline med 1.6tdi-motorn för att jag ville ha något som går väldigt billigt. De är väl något billigare än 2.0-motorn.
Som sagt en sjukt stor bil med bra komfort och utrustning och väldigt billig att äga och köra. När tjejen kör så snittar den på 0.55l/mil och när jag kör ligger den på 0.5 i snitt men långkörning har vi varit nere på 0.45. Skattebefriad något år till och sen 1200:-/år och normal försäkring.

Toyota är fortfarande väldigt bra MEN du måste upp i Avensisklass för att det ska gå att åka i dem utan hörselkåpor. Det är väl Superbens största minus också, den är lika högljudd som en V70 tyvärr.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top