Och sen då, Stefan?

Status
Ej öppen för fler svar.

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
Äckligt, å andra sidan har pensionärerna valt denna regim med helt öppna ögon, både borgerliga och vänsterväljare är fullständigt ansvariga för stundande haveri.

Vi har hela tiden haft de politiker vi valt och förtjänar. De som röstat på dessa partier är ansvariga, de har aldrig döljt sina avsikter.


Nu må även jag vara naiv, men jag vill gärna tro att en borgerlig regering hade arbetat för att minska statens/kommunens kostnader kring invandringen, och arbetat mer mot ett eget försörjningskrav för invandrare.

Låga skatter, låga eller obefintliga bidrag samt "sämre" sociala skyddsnät för nyanlända skulle i sig göra Sverige mindre attraktivt.

Med det inte sagt att jag är nöjd med alliansens arbete. I allra högsta grad det motsatta.
Av två dåliga alternativ, så hade det dock varit bättre om alliansen satt kvar.

Men ja, detta säger väl allt:

SD.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu må även jag vara naiv, men jag vill gärna tro att en borgerlig regering hade arbetat för att minska statens/kommunens kostnader kring invandringen, och arbetat mer mot ett eget försörjningskrav för invandrare.

Låga skatter, låga eller obefintliga bidrag samt "sämre" sociala skyddsnät för nyanlända skulle i sig göra Sverige mindre attraktivt.

Med det inte sagt att jag är nöjd med alliansens arbete. I allra högsta grad det motsatta.
Av två dåliga alternativ, så hade det dock varit bättre om alliansen satt kvar.

Men ja, detta säger väl allt:

View attachment 425237
I hjärtat är jag också borgerlig och önskar innerligt att jag kunde göra samma analys som du men fakta talar emot våra känslor.

Moderaterna havererade politiken fullständigt, under deras regim blev politiken sämre än den någonsin varit på migrationsområdet.

För detta skall de aldrig någonsin förlåtas.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var en moderatledare som sa att "vi måste öppna våra gränser"
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Äckligt, å andra sidan har pensionärerna valt denna regim med helt öppna ögon, både borgerliga och vänsterväljare är fullständigt ansvariga för stundande haveri.

Vi har hela tiden haft de politiker vi valt och förtjänar. De som röstat på dessa partier är ansvariga, de har aldrig döljt sina avsikter.

Det är vad en brukar kalla " är huvudet dumt får kroppen lida" eller i alla fall plånboken.
 

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Äckligt, å andra sidan har pensionärerna valt denna regim med helt öppna ögon, både borgerliga och vänsterväljare är fullständigt ansvariga för stundande haveri.

Vi har hela tiden haft de politiker vi valt och förtjänar. De som röstat på dessa partier är ansvariga, de har aldrig döljt sina avsikter.

Sanning med modifikation.

Situationen vi har idag är resultatet av den förändring den politiska scenen genomgått de senaste 3-4 decennierna. :arsele

Tidigare var politik strikt ideologiskt styrd, där personer med passion och inre låga slogs för sin politik med näbbar och klor.

Idag är politiken helt styrd av statistik och spin doctors. D.v.s. den politiska ideologin har hamnat i en mittfåra där samtliga "vanliga" partier närmat sig varann så till den milda grad att det inte gör någon egentlig skillnad vilket parti man röstar på då de ligger så nära ändå. Oavsett vilken riktning partierna satt ut så justerar de den efter filosofin "var-så-bred-och-försiktigt-att-du-inte-förlorar-någon-potentiell-väljare" = totalt uddlöst. De vågar inte, och de vill inte sätta ståndpunkter. Det är denna politik som förts för lång tid och som nu resulterat i att vårt land är på väg helt åt helvete.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Sanning med modifikation.

Situationen vi har idag är resultatet av den förändring den politiska scenen genomgått de senaste 3-4 decennierna. :arsele

Tidigare var politik strikt ideologiskt styrd, där personer med passion och inre låga slogs för sin politik med näbbar och klor.

Idag är politiken helt styrd av statistik och spin doctors. D.v.s. den politiska ideologin har hamnat i en mittfåra där samtliga "vanliga" partier närmat sig varann så till den milda grad att det inte gör någon egentlig skillnad vilket parti man röstar på då de ligger så nära ändå. Oavsett vilken riktning partierna satt ut så justerar de den efter filosofin "var-så-bred-och-försiktigt-att-du-inte-förlorar-någon-potentiell-väljare" = totalt uddlöst. De vågar inte, och de vill inte sätta ståndpunkter. Det är denna politik som förts för lång tid och som nu resulterat i att vårt land är på väg helt åt helvete.

Vilket sker då merparten av de röstande befinner sig runt mitten, det är inte politiker som styr folkviljan, hur mycket de än önskar att så vore fallet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Sanning med modifikation.

Situationen vi har idag är resultatet av den förändring den politiska scenen genomgått de senaste 3-4 decennierna. :arsele

Tidigare var politik strikt ideologiskt styrd, där personer med passion och inre låga slogs för sin politik med näbbar och klor.

Idag är politiken helt styrd av statistik och spin doctors. D.v.s. den politiska ideologin har hamnat i en mittfåra där samtliga "vanliga" partier närmat sig varann så till den milda grad att det inte gör någon egentlig skillnad vilket parti man röstar på då de ligger så nära ändå. Oavsett vilken riktning partierna satt ut så justerar de den efter filosofin "var-så-bred-och-försiktigt-att-du-inte-förlorar-någon-potentiell-väljare" = totalt uddlöst. De vågar inte, och de vill inte sätta ståndpunkter. Det är denna politik som förts för lång tid och som nu resulterat i att vårt land är på väg helt åt helvete.
Visst är inget svart-vitt men det är inte en meteor som trillat ner, det är som du beskriver årtionden av skadlig politik som de senaste ca 15 åren havererat.

De som inte sett detta bör rannsaka sig själva i första hand men jag vet att det är väldigt jobbigt för de flesta.
 

- Jerker -

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Visst är inget svart-vitt men det är inte en meteor som trillat ner, det är som du beskriver årtionden av skadlig politik som de senaste ca 15 åren havererat.

De som inte sett detta bör rannsaka sig själva i första hand men jag vet att det är väldigt jobbigt för de flesta.

Dessvärre verkar politikerna fullständigt handlingsförlamade. Vi har i minst 15 års tid talat om problem i förorterna. Vi har sett rapporter om parallella rättssystem som växer fram, där främst kvinnor tvingas begränsa sina liv på ett sätt som andra människor i Sverige inte behöver. Vi har känt till problem med hedersmord, tvångsgifte, balkongolyckor, skjutningar, islamistisk radikalisering, jihadresor. Mycket lite har hänt. Mona har fått till en slags hjälplinje. Feltänkt från början.

Vad ska behöva hända innan politikerna faktiskt tar tag i detta? Man kunde tro att det faktum att vi har minst 300 svenska medborgare som begår massmord i Syrien skulle få regeringen att agera kraftfullt, men nästan inget görs. Jag börjar tro att inte ens ett attentat som det i Paris i Stockholm skulle förändra något.

Flyktingkrisen verkar inte heller få någon att orka fatta vettiga beslut. Inte ens när mottagningen kollapsar och flyktingar får driva vind för våg, inte ens när vi får in tusentals asylsökande som vi inte har en aning om vilka de är eller varifrån de kommer.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
En massa bortklippt...
Vad ska behöva hända innan politikerna faktiskt tar tag i detta? Man kunde tro att det faktum att vi har minst 300 svenska medborgare som begår massmord i Syrien skulle få regeringen att agera kraftfullt, men nästan inget görs. Jag börjar tro att inte ens ett attentat som det i Paris i Stockholm skulle förändra något.
En del bortklippt...

Det räckte inte en med en knivmördad minister för att man skulle göra något meningsfullt åt psykvården. :fakta
Så varför tro att 300 "svenskar" som åker till Långtbortistan för att först och främst plåga och döda andra muslimer skall få någon att verkligen vilja ta krafttag?

Det som verkligen skulle behöva göras, vill och vågar ingen göra. :fakta
Vi kommer alla sannolikt att offras på den missriktade välviljans altare av några som verkligen känner att godheten uppfyller dem under ritualen. :död
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Idag kom kylan.
Helgen bjuder på mellan +2 och -5 grader i södra och mellersta Sverige, en liten försmak för alla flyktingar som tagit sig hit och som politiker, journalister, svenska komiker och allmänt många kändisar tjänat så många godhetspoängs de bara kunnat på...

*EDIT*

http://www.dn.se/nyheter/sverige/flyktingar-tvingades-sova-utomhus/

Alldeles lagom att boenden VERKLIGEN är slut för de människor vi tar emot. Men fortfarande finns det väl godhetspoäng att tjäna?

Tänk vilka nazist-fascist-svin vi hade varit om vi tvingat människor till hemska ställen som Danmark, Norge, Finland, Tyskland, Frankrike, Polen, Italien, Spanien... Vi skulle likaväl kunna öppna upp och skicka dem till Auschwitz :rolleyes:
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det är Illa i landet, så är det och det råder inget tvivel om det längre.
Knappt de med allra mest blödande hjärta som Verkligen känner med de utsatta kan undgå det längre, det blir iaf. färre och färre "vanliga" människor som skriker rasist till alla med avvikande åsikt, det börjar sjunka in, mycket proffs på soc.medier nu som försöker styra åsikter med färre och färre "vanliga" som kommenterar.

Vi kommer få betala notan när nuvarande regering lämnar bordet, frivilligt i förtid eller om de tvingas sitta hela vägen fram, för att någon skulle vilja ta över nu kan väl ingen tro för detta går inte att snacka sig ur och då kommer det vara viktigt att det är just sittande regering som får Hela ansvaret.

Vi, alltså vi skattebetalare som lever på arbete och pensionärer, vi arbetare kommer bli "kompenserade" med högre lön till liten del medans pensionärerna och andra svaga grupper kommer få ta den hårda smällen, allt enligt devisen "man trampar inte på de som bestämmer vem som styr".

Vi som arbetar kommer få mindre att röra oss med då vi kommer få ta ett större ansvar för oss själva och våra barn, ska vi ha en bra sjukvård kommer det kosta en försäkring och ska vi ha en bra skola kommer det med kosta.
Med vård menar jag inte den akuta när kulor ska plockas ur vår kropp då vi kommit ivägen för den ökande, grova brottsligheten, utan den då du får vänta tills långt efter du är död om du behöver en ny knäled om du inte kan betala.

Med skola menar jag om du inte anser en betongbunker med klasser bortåt 40 skrikande ungar och en lärare som endast väntar på att dagen ska va över så den får komma därifrån är en vettig start på din unges liv då, det kommer ju finnas tillgängligt på allmänhetens bekostnad.

Jobbigt! Dystert! Händer inte? Tja, är det någon som sett några tecken på motsatsen?
Om Ni går säg...20år bakåt i tiden, eller 30 och ser hur personaltäthet/vård och klasser/skolor utvecklats?

Nå, mörk syn som jag har och dystert som jag ser det så, faktiskt, har jag börjat känna lite hopp igen!

Har sett debattartiklar, åsikter och forskning som Inte försöker vara PK börjat få komma fram, inom alla områden (genus, rasism, miljö, osv) , känner mig nästan lika glad som när jag ser en motsträvig blomma trotsa asfalten och tränga igenom, inte att åsikterna finns, inte att det finns de som vill och vågar stå för dom utan att de tillåts komma Fram!

Det finns nog Hopp om Sverige trots allt! :)
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Hoppas på att centralortsskolorna är de första som går under. Där finns alla "högutbildade " som är "smartare än lantisar". De som håller på MP och delar schyffert
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Lite nyfiken är jag vilka åtgärder det nu skall tas för att "säkra" landets invånare, mer övervakning, svårare att erhålla vapenlicenser, fritt fram för visitering?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Lite nyfiken är jag vilka åtgärder det nu skall tas för att "säkra" landets invånare, mer övervakning, svårare att erhålla vapenlicenser, fritt fram för visitering?

Jo, vapenlic. är ju ett sätt att få folk att Tro att de blir säkrare om vi skärper upp, att det inte har någon påverkan förstår ju alla med en halv hjärna.
Det var Längesen det var ett problem med legala vapen på villovägar som användes i brottslighet, ändock är det ett av förslagen för att få bukt med alla skjutningar i Göteborg.....

Och visitering, precis som med stickproven på bron så Får inte polisen göra en riktad insats då den skulle kunna vara rasistisk och kränkande, hur man nu som kommande från regionen flyktingar kommer ifrån kan bli kränkt av att polisen i första hand granskar just de......då kommer de behöva visitera Alla i landet, kommer nog hända det. (jag skulle ha jävligt svårt att bli kränkt om polisen i sin jakt på en vit skulle granska mig, skulle bli mer kränkt av att bli granskad om polisen sökte en svart...)

Så, då är det övervakning kvar, den ekonomiska tror jag kommer öka rejält, var pengarna du har kommer ifrån och framförallt vart dom tar vägen, det är övervakning som går att utföra och få resultat av utan en massa folk inblandade innan en insats görs.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Alla borde löneväxla.

Vad är din teori? Jag tror jag vet, men jag har också hört en del resonera i termer om att det är en stor risk att ha pensionskapital i framtiden därför då kommer regimen kunna frysa inne ens allmänna pension "eftersom han/hon ändå har så mycket".
Bra att strypa skatteintäkten förstås, frågan är varför de inte förbjuder löneväxlingen helt, de tog ju bort möjligheten till IPS för vanligt folk nyligen, viktigare att ge pengarna till terrorister, förstås.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
MSB skriver rapport om läget, läs: "Stäng gränserna omedelbart"

Händelseutveckling

Under föregående vecka ansökte totalt 10 292 män, kvinnor och barn om asyl i Sverige. Drygt 2 800 av dessa är barn utan vårdnadshavare. Migrationsverket ser inga tecken på att antalet asylsökande avtar och prognosen är 9 000-11 000 sökande per vecka.

Samlad bedömning

12 november beslutade regeringen att inför gränskontroller och uppmanande samtidigt rederier att kräva ID-handlingar av sina passagerare. Det är ännu för tidigt att bedöma effekterna av dessa åtgärder.
•MSB bedömer att det, likt föregående vecka, även med aktörernas nu vidtagna åtgärder föreligger stora utmaningar för värnandet av målen för vår säkerhet, främst med avseende på liv och hälsa samt samhällets funktionalitet.

•MSB:sbedömning är att det redan ansträngda läget ytterligare kommer att förvärras eftersom det antal asylsökande som nu anlänt till Sverige innebär att samhällsviktiga verksamheter behöver skala upp sin kapacitet på liknande sätt som för närvarande görs avseende boenden. Ett fortsatt stort antal asylsökande kommer att ställa ytterligare krav på ökad kapacitet inom såväl boenden som samhällsviktig verksamhet.

•Det svenska samhällets förmåga att ta emot ensamkommande barn är starkt utmanad och principen om barnets bästa i beslut som rör barnet kan inte uppfyllas.

Situationen avseende boende, socialtjänst samt skola utgör akuta utmaningar i den samlade hanteringen. Det finns fortsatt behov av samordnade åtgärder. Ytterligare ansträngningar och ökad samverkan krävs av ansvariga aktörer för att lösa ut aktuella problemområden.

•Ansvariga myndigheter i de hårdast belastade länen, Skåne, Västra Götaland och Stockholm, bedöms fortsatt vara i behov av förstärkning inom ett flertal områden främst avseende kvalificerad personal. Utan personella förstärkningar riskerar aktörer att inte mäkta med sina åligganden från och med december.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Händelseutveckling

Under föregående vecka ansökte totalt 10 292 män, kvinnor och barn om asyl i Sverige. Drygt 2 800 av dessa är barn utan vårdnadshavare. Migrationsverket ser inga tecken på att antalet asylsökande avtar och prognosen är 9 000-11 000 sökande per vecka.

Samlad bedömning

12 november beslutade regeringen att inför gränskontroller och uppmanande samtidigt rederier att kräva ID-handlingar av sina passagerare. Det är ännu för tidigt att bedöma effekterna av dessa åtgärder.
•MSB bedömer att det, likt föregående vecka, även med aktörernas nu vidtagna åtgärder föreligger stora utmaningar för värnandet av målen för vår säkerhet, främst med avseende på liv och hälsa samt samhällets funktionalitet.

•MSB:sbedömning är att det redan ansträngda läget ytterligare kommer att förvärras eftersom det antal asylsökande som nu anlänt till Sverige innebär att samhällsviktiga verksamheter behöver skala upp sin kapacitet på liknande sätt som för närvarande görs avseende boenden. Ett fortsatt stort antal asylsökande kommer att ställa ytterligare krav på ökad kapacitet inom såväl boenden som samhällsviktig verksamhet.

•Det svenska samhällets förmåga att ta emot ensamkommande barn är starkt utmanad och principen om barnets bästa i beslut som rör barnet kan inte uppfyllas.

Situationen avseende boende, socialtjänst samt skola utgör akuta utmaningar i den samlade hanteringen. Det finns fortsatt behov av samordnade åtgärder. Ytterligare ansträngningar och ökad samverkan krävs av ansvariga aktörer för att lösa ut aktuella problemområden.

•Ansvariga myndigheter i de hårdast belastade länen, Skåne, Västra Götaland och Stockholm, bedöms fortsatt vara i behov av förstärkning inom ett flertal områden främst avseende kvalificerad personal. Utan personella förstärkningar riskerar aktörer att inte mäkta med sina åligganden från och med december.

Jag tror att det är just Detta dom väntar på, det enda sättet dom ser som möjlighet Utan att gå SDs väg.
Nu kan dom stänga gränsen och skicka folk tillbaka till det EU-land dom kom till först eller det dom kom senast ifrån utan problem då det inte går längre.

Det är Nu det kommer vara Extra viktigt att påminna Alla om Vem som orsakat detta och varför det tilläts gå så långt, annars kommer det falla i glömska hos de som behöver ha det i färskt minne, ända till 2018 om det tar så lång tid.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Händelseutveckling

Under föregående vecka ansökte totalt 10 292 män, kvinnor och barn om asyl i Sverige. Drygt 2 800 av dessa är barn utan vårdnadshavare. Migrationsverket ser inga tecken på att antalet asylsökande avtar och prognosen är 9 000-11 000 sökande per vecka.

Samlad bedömning

12 november beslutade regeringen att inför gränskontroller och uppmanande samtidigt rederier att kräva ID-handlingar av sina passagerare. Det är ännu för tidigt att bedöma effekterna av dessa åtgärder.
•MSB bedömer att det, likt föregående vecka, även med aktörernas nu vidtagna åtgärder föreligger stora utmaningar för värnandet av målen för vår säkerhet, främst med avseende på liv och hälsa samt samhällets funktionalitet.

•MSB:sbedömning är att det redan ansträngda läget ytterligare kommer att förvärras eftersom det antal asylsökande som nu anlänt till Sverige innebär att samhällsviktiga verksamheter behöver skala upp sin kapacitet på liknande sätt som för närvarande görs avseende boenden. Ett fortsatt stort antal asylsökande kommer att ställa ytterligare krav på ökad kapacitet inom såväl boenden som samhällsviktig verksamhet.

•Det svenska samhällets förmåga att ta emot ensamkommande barn är starkt utmanad och principen om barnets bästa i beslut som rör barnet kan inte uppfyllas.

Situationen avseende boende, socialtjänst samt skola utgör akuta utmaningar i den samlade hanteringen. Det finns fortsatt behov av samordnade åtgärder. Ytterligare ansträngningar och ökad samverkan krävs av ansvariga aktörer för att lösa ut aktuella problemområden.

•Ansvariga myndigheter i de hårdast belastade länen, Skåne, Västra Götaland och Stockholm, bedöms fortsatt vara i behov av förstärkning inom ett flertal områden främst avseende kvalificerad personal. Utan personella förstärkningar riskerar aktörer att inte mäkta med sina åligganden från och med december.
Människor kommer alltså frysa ihjäl i tusental i vinter.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top