Och folk undrar varför premierna är höga..

TomK skrev:
Är väl bara jag som är motvals och går ner i kubik. Började med 750cc och körde några lite större cyklar, ledsnade och skaffade motarder ~620cc. Nu har man gått och skaffat 250cc tvitakt. Nästa steg blir väl en avlagd 125 GP-räser :)

Fight the fat!

Nja, det finns fler. Min hojhistoria ser ut som följer, CB250, Z550 Gpz1100, Bakker 1300, GSXR400, RD350.

Tomk>> Vart tror du vi slutar? Mopperäzer? :D

Jävla fjant klart han ska ha en r1000 om han vill. Jag hade en zx9r som första hoj 146 hk Din. Men tröttnade efter två veckor på den slöa hojen. Så nu har jag en gixxer med Marklunds turbo, lite över 200hk Din. Hur kul som helst. Nu hissar man slang oavsett fart. Står på fotpinnarna och bara garvar :D :D :D :D :D

Wiseguy skrev:
Glid in på Zatzy och läs detta

Han funderar på en GSX-R 1000 som första hoj. :jisses

Jävla pucko :skrämd
Det borde finnas flera olika klasser på körkort så att alla amatörer antingen tröttnar eller lär sig i takt med åren.. :fakta :notme

Badkarma skrev:
Jävla fjant klart han ska ha en r1000 om han vill. Jag hade en zx9r som första hoj 146 hk Din. Men tröttnade efter två veckor på den slöa hojen. Så nu har jag en gixxer med Marklunds turbo, lite över 200hk Din. Hur kul som helst. Nu hissar man slang oavsett fart. Står på fotpinnarna och bara garvar
Fjant kan du för f*n va´ själv! Har inte du fattat vad vi har för olycksstatistik bland unga hojåkare? Det är bland annat den statistiken som gör att vi får pröjsa en jävla massa stålar i försäkring! Bara för att du uppenbarligen är världens bästa knarråkare så betyder inte det att GSX1000R är bra nybörjarknarr! Vilket riksarschel som helst kan gasa rakt fram men det här handlar om att lära sig köra hoj och i det ingår att överleva vare sig det går rakt fram eller svänger!

Edit: Hur var det nu? 750 cc + turbo. Jaja.
1168cc + turbo. Vem är det då som är fjant?
Väx upp!

Edit2: Om nu någon annan med 750 cc + turbo råkar läsa det här så ska du inte ta vid dej! Det är inte allmänt menat!

Last edited:
t-rex skrev:
Gå ut på stan. Be någon, vem som helst, förklara ironi. Kom tillbaks. Läs igen! :rolleyes:

Haha... gå ut själv på stan och fråga hur bra ironi går fram på internet, speciellt utan smileys eller liknande! :7peta Skulle dessutom inte bli direkt förvånad om någon verkligen menade nånting liknande som du skrev så...

Igentligen handlar det väl som sagt bara om att kunna hantera motorcykeln och köra med insidan!
Sen om man har 100 eller 150 hk kvittar nog... Kraschar man så krashar man
600 eller 1000 kubikare gör nog ingen större skillnad.(sporthojar)
Men en Honda CB750.. där snackar vi bra första hoj
Sen att jag köpte en R1:a som första hoj var väl kanske lite dumt, men jag tycker personligen att jag har bra koll på den och att jag kör med lite försiktighet iaf :crash

Men ska man stunta så är ju större kubik att föredra!

Suomalainen skrev:
Haha... gå ut själv på stan och fråga hur bra ironi går fram på internet, speciellt utan smileys eller liknande! :7peta Skulle dessutom inte bli direkt förvånad om någon verkligen menade nånting liknande som du skrev så...

Skulle bli väldigt förvånad om någon verkligen menade något sånt, men ok. Here you are: :rolleyes:

Fan, är den ironiska generationen bara en myt?

eus skrev:
Igentligen handlar det väl som sagt bara om att kunna hantera motorcykeln och köra med insidan!
Sen om man har 100 eller 150 hk kvittar nog... Kraschar man så krashar man
600 eller 1000 kubikare gör nog ingen större skillnad.(sporthojar)
Men en Honda CB750.. där snackar vi bra första hoj
Sen att jag köpte en R1:a som första hoj var väl kanske lite dumt, men jag tycker personligen att jag har bra koll på den och att jag kör med lite försiktighet iaf :crash

Men ska man stunta så är ju större kubik att föredra!

Du kan göra mycket mer dumma saker med en större hoj. Med min gamla 750 kom jag knappt upp i 130 knyck på bakhjulet. Nu går det över 200km/h ibland och då kan det vara jävligt läskigt att sätta ner. Kan man inte göra såna saker så är det ju störra chans att man håller sig på hjulen, sen så är ju R1 och R6 (säkert fler också, men dom har jag inte provat) ganska nervösa i chassit och det kan ställa till bekymmer. En 750 sporthoj från början av 90 talet är 100 gånger bättre nybörjarhoj än en modern 900-1000cc.

Sen finns det massor med folk som lärt sig köra på R1 och GSXR 1000 som klarar sig bra. Jag bryr mig inte i vad folk köper men jag är ganska glad över att jag köpte en ZXR 750 som första hoj, även om det inte är nån slöhög heller.

Robban_C skrev:
Fjant kan du för f*n va´ själv! Har inte du fattat vad vi har för olycksstatistik bland unga hojåkare? Det är bland annat den statistiken som gör att vi får pröjsa en jävla massa stålar i försäkring! Bara för att du uppenbarligen är världens bästa knarråkare så betyder inte det att GSX1000R är bra nybörjarknarr! Vilket riksarschel som helst kan gasa rakt fram men det här handlar om att lära sig köra hoj och i det ingår att överleva vare sig det går rakt fram eller svänger!

Väx upp!

Edit2: Om nu någon annan med 750 cc + turbo råkar läsa det här så ska du inte ta vid dej! Det är inte allmänt menat!

Alltså jag är inte helt säker men jag skulle tippa att det där inlägget var ganska ironiskt.

Rigge skrev:
Är ni förvånade över att det finns dom som köper en sån som första? Nästan alla som tar körkort köper 1000cc sporthoj, allra minst en 750. Så är det med dom jag känner iallafall.

Om man som jag är student på behöver man inte bekymra sig om sånt, man har ändå inte råd med nån plastraket. :(

..men som tur e har jag fortfarande sanslöst kul på min RD, så man ska inte klaga för mycke! :D

Förstår inte varför folk som köper en 1000R hoj ska klassas som idioter medans någon som köper tex. en R6:a är en smart person som vet sina gränser. Man kör ju ihjäl sig lika bra med båda hojjarna om man nu skulle krascha i full patte och som sagt så skiljer det mycket lite i accet.
Då kan man ju lika gärna köpa en 125:a vilket enligt många klassas som moppe, men du kan ju lika bra köra ihjäl dig i 180km/h (ostrypt)...

Låt honom köpa en gixxer som förstahoj, man behöver ju inte köra som en idiot på grund av några extra kubik.

Det bästa som någonsin kunde hända är att ALLA som tar hojkort oavsett ålder måste köra 25kw första 2 åren, dels sållar det bort alla puckon som bara vill ha hoj för att impa på brudarna och sen tror jag att olyckorna dramatiskt kommer minska, som försäkringspremierna.
Kan hända att det även bidrar till ökad RR:)

Jag tycker det är dumt att rekomendera en r6 framför en r1 visst har den mindre vrid så risken för sladd tillex är mindre däremot lockar en r6 till mer hård körning än en r1 då den är så klen så att man får varva som en dåre o då blir d lätt så att man gör det.
Jag åker Fzr 1000 som första hoj och tycker den är perfekt som det,lättkörd bra balans stark som en björn o d är d viktigaste då ett klent mellanregister är d tråkigaste man kan ha.Funderar på att byta till r1 för att dom är ännu mer lättkörd än fzr pga av bättre chassi bättre bromsar lägre vikt m.m
och att föräkringspremierna är dyra beror inte bara på nybörjare utan även dom som är 30+ o tror att dom är duktig på att köra,crash skrap skrammel sen stjäla bort,sänk premien och höj självrisken på stöld och vagnskada till 20tkr sen får vi se att stölder o krasher minskar.

ps.jag lever än trots 145hk som först hoj

Väx upp!

Håller med dig, 750'n är lite seg, blir nog att köpa en Busa med turbo och NOS till våren :p

eus skrev:
Men det är ju bara för att du inte kan köra :7peta :cool:

Nä, å det kan inte en nyböjare heller, men på en större hoj är det jävligt enkelt att komma upp i dom hastighterna. Och dom flesta som vill ha en GSXR 1000/R1 och liknande VILL köra på bakhjulet. Har man en klen hoj blir det aldrig riktigt höga hastigheter som kan ställa till det rejält.

It's better to burn out than to fade away.

*/ ?>
Nyheter
Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...

KTM firar 100 år av 6DAYS

KTM firar 100 år av 6DAYS® ...

Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Back