Observation från passagerarsätet (nära-olycka-upplevelse)

• Thread starter Thread starter SGM
  • Start date Start date

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...jag hade en lite väl aggressiv marksyning på crossbanan igår (highsider över ett hopp, det växte stora stenbumlingar i gruset på den banan...), så tanten fick ta över rodret på Våfflan på väg in mot Västerås för lite käk, och allmänt insupande av powermeet-atmosfär, allt medan jag satt och ojade mig.

Hon tar gamla stockholmsvägen ut mot Hälla, där vi blir omkörda av en lirare på sporthoj - med skjuts.

Lite längre fram kommer det ut en liten vit bil från vänster (från gatan in till akuten), det är väl 150 meter från mig, detta händer ungefär precis när hojen brakar förbi mig (där den lilla bilen åker ut blir den väg jag, och hojen färdas på enfilig vid ett övergångsställe, med andra ord - det blir lite trångt...).

Den vita bilen uppmärksammar inte att det kommer en båge farande bredvid mig, i en *bra* bit över 100 knutar (70-väg, det går ner till 50 vill jag minnas ungefär vid övergångsstället).

Hojen får slå på hejdarna, och det blir nästan en liten incident - vad gör hojåkarn' - han åker förbi (fortfarande enfiligt, med mötande trafik) och vevar med näven åt bilföraren.

Jag kan förstå i stundens hetta, att hjärnan inte fungerar som den skall - men det är ju precis det här som blir fel, och är orsaken till väldigt många onödiga olyckor, många åker alldeles, alldeles för fort för övriga trafikanter - jag har full förståelse för att föraren av den lilla vita bilen inte hann med att se hojen, fokus låg på min S80 som kom i laglig hastighet, inte på ljuspunkten som låg lite snett bakom som kom i dubbla tillåtna hastigheten...

Helt klart är inte alla mogna för att ta hojkort, och just där skämdes jag själv en smula för att vara del av kollektivet.

/J

Jag känner igen det där... Har hänt mig på hoj också... alltså, inte mig personligen, utan att någon jävla lirare/pilot/outlaw nästan torpederat en bil - just för att han gjorde som man inte får göra. Har också själv märkt att om jag tar det lugnt, följer hastighetsbegränsningen och ger mig själv marginaler så slipper jag sådana nära-krocken-upplevelser.

Visst finns det dumma bilister och olyckor kan ändå ske, men man kan göra så jävla mycket åt det själv. T.ex. att inte köra så fort att andra trafikanter inte hinner uppmärksamma en. Det där med att "bla-bla-bla-bilisterna-ser-oss-inte-whine-whine" är bara halva sanningen.

Vi har bara skyldigheter i trafiken, inga rättigheter. Och den största skyldigheten är att ta sig hem helskinnad från varje tur, så att vi slipper kosta en jävla massa pengar åt staten, förstöra för andra hojåkare med höjda försäkringspremier och sist men inte minst bespara våra vänner och anhöriga
sorgen.

"Hellre vara långsam än inte vara alls"

Visst finns det dumma bilister och olyckor kan ändå ske, men man kan göra så jävla mycket åt det själv. T.ex. att inte köra så fort att andra trafikanter inte hinner uppmärksamma en. Det där med att "bla-bla-bla-bilisterna-ser-oss-inte-whine-whine" är bara halva sanningen.

Vi har bara skyldigheter i trafiken, inga rättigheter. Och den största skyldigheten är att ta sig hem helskinnad från varje tur, så att vi slipper kosta en jävla massa pengar åt staten, förstöra för andra hojåkare med höjda försäkringspremier och sist men inte minst bespara våra vänner och anhöriga
sorgen.

Kunde inte sagt det bättre själv. Har sett samma typ av incident alldeles för många gånger genom åren och har väl gjort det själv någon gång också i mina yngre dagar. Skönt att det inte smällde dock trots hojförarens bristande omdöme, framför allt med tanke på hans/hennes stackars försvarslösa passagerare.

Har själv smällt ordentligt, med skjuts bakpå, rätt in i trafikljuset som fanns i korsningen Sveavägen/Vanadisvägen fast det var pga att jag vart trängd av en taxi som inte hade koll. Slutade dock gott trots allt efter 1½ veckas vistelse på Karolinskas intensivvårdsavdelning... Även om det inte var mitt fel så kan jag säga att jag har aldrig varit så rädd som jag var då, just pga att jag hade skjuts på.

Jag känner igen det där... Har hänt mig på hoj också... alltså, inte mig personligen, utan att någon jävla lirare/pilot/outlaw nästan torpederat en bil - just för att han gjorde som man inte får göra. Har också själv märkt att om jag tar det lugnt, följer hastighetsbegränsningen och ger mig själv marginaler så slipper jag sådana nära-krocken-upplevelser.

sorgen.

om man skulle sammanfatta hans körstil med en mening skulle det bli:
-ride it like you stole it-
eller?

om man skulle sammanfatta hans körstil med en mening skulle det bli:
-ride it like you stole it-
eller?

Haha, jag visste väl att jag skulle få skit för det där en vacker dag :P
Den kommentaren är ju bara där för att jag ska verka som en skittuff oUtlAW
som alltid kör skitsnabbt med kättingen i högsta hugg. Liksom en cover-up för att jag innerst inne är en skötsam jävla moraltant.

Men skämt åsido. Jag är ingen ängel hela tiden. Är det fri väg, fina "avåkningzoner" och så vidare tvekar jag inte att vrida på gasen. Men aldrig i stan. Aldrig i tät trafik. Inga dumma omkörningar med för små marginaler... Jag har inte haft hojkortet så länge, jag är ingen gÅsTrajDer. Man får välja sina tillfällen. Jag dömer inte hojåkare som väljer att köra fort när omständigheterna tillåter. Däremot blir jag ledsen och besviken på människor som totalt verkar ha tappat omdömet i trafiken... Har de ingen respekt och hänsyn mot andra trafikanter?

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back