OBS! Varning! MotoGP-resultatet Rio.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tamada!

Grymt kul att Tamada gick och vann! Förste japan som vinner ett MotoGP.
Får ta tillbaka min dissning av Bridgestonedäcken.
Sete och Rossi kraschar ut sig. Tightar till toppen ordentligt.

Kul!

Bifogat

• Rio-GP.jpg
    Rio-GP.jpg
    89.8 KB · Visningar: 233
Ja jäklar!

Det var ett kul race att se på. Tydligen så var det för ojämnt underlag för både Sete och Valentino då dom båda vurpade. Man kan ju gissa att dom uppdaterade Bridgestonedäcken hjälpte Makoto en del. Det såg ut att vara en klar skillnad i grepp när Makoto drog om Max. Fast sånt kan ju bero på olika inställda hojar också, så det är svårt att sia om.

Grattis Makoto Tamada!

Fast det gjorde inget att Rossi vurpade när Sete också gjorde det. Tamada kommer inte att utmana om titeln ändå. Kul att det vurpas, dock! Mer vurpor!

Mattias skrev:
Fast det gjorde inget att Rossi vurpade när Sete också gjorde det. Tamada kommer inte att utmana om titeln ändå. Kul att det vurpas, dock! Mer vurpor!
Sete vurpade ju redan på det andra varvet, medan Valentino vurpade efter att halva loppet var kört då han försökte att komma ikapp leadartrion. Kul med överraskningar iofs, även om jag inte önskar att någon ska vurpa.

Kul att Tamada fick vinna, väldigt kul också att flintisen från Rom inte har några problem att hålla Gayden bakom sig........

Chris Ash skrev:
Kul att Tamada fick vinna, väldigt kul också att flintisen från Rom inte har några problem att hålla Gayden bakom sig........

Det bästa var att, Biaggi äntligen kan göra ett riktigt symaptiskt uttalande vid Presskonf. Fick många plus poäng av mig!!.

Mvh//ZS

Äntligen lite framgång för Repsol Honda, smart kört av Nicky. Biaggi visar återigen varför han aldrig kommer att vinna VM, han är steget efter och har varken kunskapen eller modet att gå för vinst.

Lite framgång för Ducati också, men satan vilket amatörmisstag man gjorde med Bayliss under kvalet.

Nu kanske grinkenny kan sluta gnälla om Bridgestonedäcken? Fast nu är det väl fel på något annat.

Yamaha gjorde ingen glad, men man kan väl åtminstone ge fan i att torpedera varandra?

Last edited:
Zilversurfer skrev:
Det bästa var att, Biaggi äntligen kan göra ett riktigt symaptiskt uttalande vid Presskonf. Fick många plus poäng av mig!!.

Mvh//ZS
Absolut :tummenupp Har varit mkt gnäll från honom. Synd att inte Barros kunde hålla tempot och ännu mer synd att inte Kenny kunde hålla sig i topp. Det hade varit skoj.

Länge sen Repsol Honda (vilket trots allt är fabriksteamet) var så glada över en tredjeplats... :rolleyes:

/B

valmers skrev:
Äntligen lite framgång för Repsol Honda, smart kört av Nicky. Biaggi visar återigen varför han aldrig kommer att vinna VM, han är steget efter och har varken kunskapen eller modet att gå för vinst.

Lite framgång för Ducati också, men satan vilket amatörmisstag man gjorde med Bayliss under kvalet.

Nu kanske grinkenny kan sluta gnälla om Bridgestonedäcken? Fast nu är det väl fel på något annat.

Yamaha gjorde ingen glad, men man kan väl åtminstone ge fan i att torpedera varandra?

Visst Tamada var den snabbare av de två, det syntes tydligt racet igenom, men jag tror inte ens Biaggi försökte utmana honom när han såg att Sete och Rossi var ute ur racet. Tamada är ingen titelutmanare så han blev nog inte alltför bestört av att han klämde sig förbi på slutet.

Nu har Max definitivt kontakt igen vilket är kul och jag tror definitivt han blir minst lika farlig som Rossi och Sete under andra halvan av säsongen.

Chris Ash skrev:
Visst Tamada var den snabbare av de två, det syntes tydligt racet igenom, men jag tror inte ens Biaggi försökte utmana honom när han såg att Sete och Rossi var ute ur racet. Tamada är ingen titelutmanare så han blev nog inte alltför bestört av att han klämde sig förbi på slutet.

Nu har Max definitivt kontakt igen vilket är kul och jag tror definitivt han blir minst lika farlig som Rossi och Sete under andra halvan av säsongen.

Jag tycker mer att det känns som om Biaggi har gett upp. Såklart vill han vinna race, oavsett om den som ligger framför inte är aspirant på gp-titeln. Max har ju med största sannolikhet inte mycket att sätta emot sete och rossi, trots är enda anledningen till att de inte vann idag att båda kraschade. Biaggi hadeju säsongens första riktiga chans att vinna men blir ändå omåkt av Tamada och sen nästan lämnad på efterkälken faktiskt. Hade Biaggi varit så "hungrig" som eurosportkommentatorerna sa så borde han ha laddat lite extra för att vinna detta racet.

Coola Ola skrev:
Jag tycker mer att det känns som om Biaggi har gett upp. Såklart vill han vinna race, oavsett om den som ligger framför inte är aspirant på gp-titeln. Max har ju med största sannolikhet inte mycket att sätta emot sete och rossi, trots är enda anledningen till att de inte vann idag att båda kraschade. Biaggi hadeju säsongens första riktiga chans att vinna men blir ändå omåkt av Tamada och sen nästan lämnad på efterkälken faktiskt. Hade Biaggi varit så "hungrig" som eurosportkommentatorerna sa så borde han ha laddat lite extra för att vinna detta racet.

Droppa spekulationerna! Både Rossi och Sete kraschade och det är deras eget fel, Rossi dessutom när han höll på att bli avhängd och tog i som en gnu för att hänga med, kommer inte ihåg hur långt efter han var men han hade börjat tappa.

Tamada vann för att han var snabbare igår, då hjälper det inte att "ladda lite extra", man glömmer lätt att de åkte på 1.50 igår, men Biaggi som förare kan lätt åka 48 och 49 vilket han gjort på kvalet, det är alltså något annat som brukar begränsa mot slutet av ett race, oftast däck.

Chris Ash skrev:
... Tamada vann för att han var snabbare igår ...

Ja, eller så är det biaggi som är för långsam. Han kommer inte vinna VM genom att komma 2a, 3a eller 4a. På ett sätt hoppades jag att Biaggi skulle få vinna i Rio eftersom det på nåt sätt är hans tur att få stå överst på pallen. Det går dock inte att skylla på däcken eftersom andra förare kör snabbare hela racen igenom (menar nu under hela säsongen). Tråkigt men sant, Biaggi kommer nog aldrig att vinna MotoGP-klassen. Kanske något enstaka race men inte ens det verkar särskilt troligt.

Chris Ash skrev:
Droppa spekulationerna! Både Rossi och Sete kraschade och det är deras eget fel, Rossi dessutom när han höll på att bli avhängd och tog i som en gnu för att hänga med, kommer inte ihåg hur långt efter han var men han hade börjat tappa.

Tamada vann för att han var snabbare igår, då hjälper det inte att "ladda lite extra", man glömmer lätt att de åkte på 1.50 igår, men Biaggi som förare kan lätt åka 48 och 49 vilket han gjort på kvalet, det är alltså något annat som brukar begränsa mot slutet av ett race, oftast däck.
Spekulationer var det ja.... :rolleyes:
Biaggi blev avhängd, det är fakta. Körde precis lika tråkigt som vanligt. Närmar sig Rossi och Gibernau? Visst, men nästa rejs får han stryk igen, och tappar. Som en ickevinnare alltid gör.

Coola Ola skrev:
Ja, eller så är det biaggi som är för långsam. Han kommer inte vinna VM genom att komma 2a, 3a eller 4a. På ett sätt hoppades jag att Biaggi skulle få vinna i Rio eftersom det på nåt sätt är hans tur att få stå överst på pallen. Det går dock inte att skylla på däcken eftersom andra förare kör snabbare hela racen igenom (menar nu under hela säsongen). Tråkigt men sant, Biaggi kommer nog aldrig att vinna MotoGP-klassen. Kanske något enstaka race men inte ens det verkar särskilt troligt.

Det var bara för att bemöta ditt "ta i lite extra" som jag tog upp det med däck. Hade det bara varit att ladda fullt hela racet så hade det varit en annan sak. Men vilka däck man väljer, vilka inställningar man har på fjädringen med mera, körstil mm. Alla dessa är parametrar som påverkar hur ens racetempo ser ut, visst man kan göra det enkelt för sig och säga att Biaggi skyller på däcken "Tamada could open the throttle earlier than i could at the end of the race". Det behöver i sig inte vara fel på däcken men att Tamada som ju låg och sladdade en bit bakom tätklungan i början, förmodligen hade något hårdare däck eller en annan inställning som gav honom fördelar mot slutet, Biaggi var ju väldigt snabb i början men kunde inte riktigt komma loss "too hot" som han sade vilket tyder på att hans däck var lite bättre än alla utom Hayden(som ju hängde med fint i början) i inledningsskedet men att de fördelarna försvann efter några varv.

Men Tamada körde bra igår och jag tror Biaggi visste att han var snabbare och därför struntade i ett försöka utmana och riskera sina säkra 20 pinnar antagligen förgäves, man måste använda huvudet i racing också, vilket Rossi bittert fick erfara igår.

Rio är en ruskigt ojämn bana, så det är ganska lätt att studsa omkull, precis som Sete och Rossi gjorde. Biaggi var klart smart som stannade som tvåa, hade vart extremt dumt för Biaggi att nolla för en fight om förstaplatsen igår.
Trots det, så hade Tamade övertaget så fort han kom om och Biaggi hade nog inte kunnat göra mycket åt det.
Den som inte hade skallen med sig igår var faktiskt Rossi, en fjärdeplats är så jäkla mycket bättre än en nolla, särskilt när Sete redan var ute..

oFFkeFF skrev:
Den som inte hade skallen med sig igår var faktiskt Rossi, en fjärdeplats är så jäkla mycket bättre än en nolla, särskilt när Sete redan var ute..

Vilket ju är överraskande eftersom Rossi brukar vara smart på banan.

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back