OBS!!! Handledare med A-kort < 5 år är OK!

Hyperdrive

Time is the fire in which we burn
Gick med
28 Apr 2004
Hoj
MT-01 -05
Nu är det möjligt att jag har gjort bort mig lite men jag ville veta hur det
verkligen låg till så jag skrev en fråga till länsstyrelsen och svaret
kommer här:

"Det är som så att man ska ha haft körkort för den behörigheten som
övningskörningen avser i minst 5 år. Det har dessvärre/dessbättre
upptäckts att det finns ett fel i registret som gör det möjligt för en
person som inte har haft sin tex. A behörighet i fem år men som har
haft annan behörighet i fem år att bli handledare.

De personer som har blivit godkända redan är fortsättningsvis handledare
även om de egentligen inte skulle få vara det. Så det är ingenting som
vi kan återkalla, vi har ju redan godkänt dessa personer. Och så länge
man är godkänd så får man övningsköra.

Det vi måste göra i fortsättningen här på trafikenheten är att kolla upp alla
som söker som handledare manuellt i stället för att datorn gör det åt oss. "
(Kristin Modig, Länsstyrelsen)

Så ni som funderar på att prova om ni kan bli godkända bör skicka in ansökan
så fort som möjligt innan de hinner ändra sina rutiner. Grattis till oss andra
som redan blivit godkända!

Har inte reglerna ändrats nyligen.

Man skall ha haft kortet i tre år sammanhängande för att få vara handledare.

Vem får jag övningsköra med?
1. den som har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort samt har godkänts som handledare för den som övningskör, om du övningskör privat. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren.

2. utbildningsledare eller trafiklärare, om övningskörningen sker i trafikskola.

3. den som har fyllt 21 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst tre av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort, om övningskörningen sker inom polisväsendet eller Försvarsmakten.

Last edited:
Hyperdrive skrev:
kommer här:

Jag skickade in papperen förra veckan, tänkte att jag skulle chansa bara för skojs skull. Jag har haft lappen i 5år i Juli. Vi ringde och skulle höra om man kunde söka nån dispens. Det var tvärstopp på det. För 3 mån tycker man ju att man ska kunna få dispens, skillnad om det hade varit 1 år.

Jag chansade och ansökte härom veckan med det blev avslaget :(

Hyperdrive skrev:
kommer här:

Polaren chansade och skrev mitt namn i ansökan. Jag blev godkännd trots att jag inte har haft kortet i 5 år.

iuridae skrev:
Vem får jag övningsköra med?
1. den som har fyllt 24 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst fem av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort samt har godkänts som handledare för den som övningskör, om du övningskör privat. En ansökan om godkännande som handledare vid privat övningskörning kan dock avslås om körkortet har varit återkallat under de senaste tre åren.

2. utbildningsledare eller trafiklärare, om övningskörningen sker i trafikskola.

3. den som har fyllt 21 år och har körkort för fordon av det slag körningen avser och under minst tre av de senaste tio åren har haft ett sådant körkort, om övningskörningen sker inom polisväsendet eller Försvarsmakten.

DET är fakta :fakta

Jag fyllde 24 i måndags, i måndags blev jag godkänd som handledare för övningskörning med MC. Då har jag haft A-behörigheten i sex år, men bara obegränsad sen jag var 20. Men det är helt enligt reglerna säger länsstyrelsen....

Firefly skrev:
DET är fakta :fakta

Jag fyllde 24 i måndags, i måndags blev jag godkänd som handledare för övningskörning med MC. Då har jag haft A-behörigheten i sex år, men bara obegränsad sen jag var 20. Men det är helt enligt reglerna säger länsstyrelsen....

Det va märkligt, jag ansökte som handledare för en kompis förra året, och jag har haft mittt A-kort sen -98 (hösten), obegränsad sen -00 då.. men jag fick avslag pga av just det jag inte haft obegränsat tillräckligt länge :va

iuridae skrev:
Det va märkligt, jag ansökte som handledare för en kompis förra året, och jag har haft mittt A-kort sen -98 (hösten), obegränsad sen -00 då.. men jag fick avslag pga av just det jag inte haft obegränsat tillräckligt länge :va
Nya regler från och med Januari i år. Det du citerade är de nya reglerna.

Jag har haft kort för lätt mc sen jag var sexton (det utan effektbegränsning), och tungt kort sen jag var 23. Är 25 nu.

Får jag vara handledare?

ZpiX skrev:
Dom räknar från '01 ... Du måste haft kortet "obrutet" i 5 år.

inte... det beror om det anses vara en grov förselse eller inte

saxat från http://www.handledartips.com/information/fragor.asp

"Fråga: Jag blev av med mitt körkort för två år sen. Får jag övningsköra med min son trots detta?

Svar: Det beror på vilken anledning du blev av med körkortet och hur länge du var av med det.
Blev du tagen för rattfylleri eller något annat grovt trafikbrott så anses du inte lämplig att vara handledare förrän du haft ditt körkort igen i minst 3 år. Gjorde du dig skyldig till t ex en grov hastighetsöverträdelse så kan du få bli handledare under förutsättning att du inte var av med körkortet längre än 3 månader. Är du osäker så kontakta din länsstyrelse. Här nedan kan du läsa de lagar som reglerar möjligheten att bli handledare.

Man kan inte bli handledare om man fått körkortet återkallat under de tre senaste åren enligt:
Körkortslagens 5 kap § 3 punkt 1 - Grov vårdslöshet i trafik, grovt rattfylleri,
rattfylleri)
Körkortslagen 5 kap § 3 punkt 5 - Opålitlighet i nykterhänseende)
Körkortslagen 5 kap § 3 punkt 6 - Personliga förhållande olämplig t ex
misshandel, narkotikabrott)

Vidare kan man inte bli handledare om körkortet varit återkallat under de tre senaste åren med en sammanlagd spärrtid över 3 månader enligt:
Körkortslagens 5 kap § 3 punkt 2 - Smitning från trafikolycka)
Körkortslagens 5 kap § 3 punkt 3 - Upprepade trafikbrott t ex många hastighetsöverträdelser)
Körkortslagens 5 kap § 3 punkt 4 - T ex hastighet, rödljus, omkörning övergångsställe)"

Hyperdrive skrev:
kommer här:

Har testat men blev avslag..

morlock skrev:
Jag skulle då aldrig godkänna dig som handledare, galning. :D
Men lugn i smeten nu, skulle vara en exemplarisk handledare :D

Snacka för övrigt med vv idag om det, 3 års obruten följd va tydligen en grej som gällde nu, mot för 5 år tidigare. Om jag fatta det rätt :va

Verkar vara lite lotto det där med handledare.

Jag tog kortet 2001. 2002 ansökte jag som handledare åt 3 olika kompisar. Jag blev godkänd som handledare till 2 av dom men inte den tredje.

Jag ansökte som handledare nu igen åt en kompis i Tisdags. Ska bli spännande att se hur det går med tanke på att jag torskade lappen 4 månader i höstas.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna