Obligatorisk ABS? Vad tycks?

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Jag vet ärligt talat inte hur mycket folk kör i snitt, jag ligger långt över 2-300 mil/år. Och hur långt vi kör spelar ju föga roll för faktumet att 9/10 olyckor där mc och annat fordon är inblandat så är det en bil som är orsakande... DET i sig tycker jag tyder på att bilförare behöver få någon form av utbildning om att hojar faktiskt finns i trafiken, och att de ska titta efter dem med.
Lastbilar och bussar tenderar folk i bil att ha rätt stor respekt för, och upptäcka, men visst skulle det nog vara bra för att få folk att tänka efter att få känna på bromsträckan på en fullastad lastbil i 90.

Nu hänger jag inte med.... Vad du kör spelar ingen roll, vad jag kör(ca 2000 mil/år) spelar ingen roll, medelhojen rullar ca 2-300 mil år, om vi inte är ett regelbundet inslag i trafiken kommer inte övriga trafikanter att "leta" efter oss....
Den där siffran du har att 9/10 ggr är bilen vållande skulle jag vilja ha länk på.... Har du det?
En siffra du kan få är att i 7/10 dödsolyckor med med MC har mc föraren kört för fort. http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/llycksutveckling_mc.pdf
Om du som bilist står vid en stopp skylt, ser en hoj långt bort, bedömer att du hinner ut på den 50 vägen men hojen kommer i 100... Vems fel är det då? En sak är säker mc föraren gör sig illa....
Jag har faktiskt en kompis som dog för nåt år sen i ett liknande scenario, tyvärr.

Jag håller dock med dig att alla trafikanter skulle må bra att "prova" på att byta plats, framför allt cyklister och gående!

Ps. I förra inlägget har du en länk till bilprovningens siffror där du kan se medelsträcka på hojar som besiktigas
 
Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: H4

josman

Medlem
Gick med
2 Aug 2004
Ort
sthlm
Hoj
FZ1N-09. Fiddy 110cc
Dina pengar går redan till att betala andras valfrihet (drogmissbruk, förare utan körkort etc etc...) och förare utan ABS har de gått till sedan du började tjäna pengar och betala skatt skulle jag våga gissa.
Om du har svårt för tanken av att betala för andra genom skatt kanske det är dags att börja fundera på att flytta till något skatteparadis?

Eller menade du kanske att dina skattepengarna är så väl fördelade att det mest egala i dagsläget är att lagstifta om ABS tvång?

Man blir nästan mörkrädd att det finns så många som inte ser någon onytta med att lagstifta om saker som kan lösas effektivare på andra sätt...!

Absolut vet jag att mina stålar redan går åt skit men det här är ett enkelt sätt att lösa en liten liten del av "kostnads" kakan.
Helst skulle jag inte vilja ha någon lagstiftning alls där marknaden skötte det själv och ex försäkringsbolagen tog dubbellpremie för en hoj utan ABS, alla har egna sjukvårdsförsäkringar, då betalar jag för mig och du får göra vad du vill etc
Skatten kan gå till bättre saker som äldrevård etc

Jag hänger inte med, ABS räddar ju liv, om det finns folk som inte ser nyttan med det får dom väl betala för det men tvinga inte mig att pröjsa istället för att DIN valfrihet ska kosta pengar? Nu är det tyvärr så att marknaden inte fungerar och enda vägen att gå är denna....

Det många inte inser är att hojåkning är en hobby, finns ingen nytta med det, skulle mc:n ha uppfunnits idag skulle inte den godkännas...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nu hänger jag inte med.... Vad du kör spelar ingen roll, vad jag kör(ca 2000 mil/år) spelar ingen roll, medelhojen rullar ca 2-300 mil år, om vi inte är ett regelbundet inslag i trafiken kommer inte övriga trafikanter att "leta" efter oss....
Den där siffran du har att 9/10 ggr är bilen vållande skulle jag vilja ha länk på.... Har du det?
En siffra du kan få är att i 7/10 dödsolyckor med med MC har mc föraren kört för fort. http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/rapporter/llycksutveckling_mc.pdf
Om du som bilist står vid en stopp skylt, ser en hoj långt bort, bedömer att du hinner ut på den 50 vägen men hojen kommer i 100... Vems fel är det då? En sak är säker mc föraren gör sig illa....
Jag har faktiskt en kompis som dog för nåt år sen i ett liknande scenario, tyvärr.

Jag håller dock med dig att alla trafikanter skulle må bra att "prova" på att byta plats, framför allt cyklister och gående!

Ps. I förra inlägget har du en länk till bilprovningens siffror där du kan se medelsträcka på hojar som besiktigas

http://svmc.se/templates/NewsPage.aspx?id=9664

Vad gäller fortkörning finns det ett par undersökningar som visar att hastighetsöverträdelser sällan orsakar olyckor, bara ökar dödligheten.

Själv tycker jag inte att hur långt hojåkarna kör i medel är problemet, problemet är ju snarare att bilförarna dels inte ser sig om ordentligt, dels inte tittar efter hojar. Att det är ett mer sälllsynt inslag i trafiken med hoj betyder ju inte att man ska låta bli att titta efter dem, snarare att man kanske ska tänka extra på det för när man väl missar en hoj och kör ut framför dem så blir det ofta stora skador på hojföraren.
Och därför tycker jag att bilister borde vara tvungna att uppleva hur det är att köra hoj i trafik, samt hur lätt en hoj försvinner bakom en balk eller i den blinda vinkeln när man kör bil.
Om åtminstone några faktiskt tänker till av det har ju en liten vinst uppnåtts.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Är det marginaler så varför inte? Du pratar ju själv om marginaler med ditt abs-system vid en paniksituation?

Om abs är så jävla grymt varför bromsar jag bättre i en del fall utan?

så e de ;)

Jag utmanar dig på bromstest. Jag slår vad om 1000 pix att jag med mitt ABS-system bromsar bättre än dig på alla underlag utom grus (där jag förmodligen bromsar bättre än dig ändå, med ABS:en urkopplad....)

Kom till Sthlm och visa hur förträfflig du är på att bromsa :D
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag utmanar dig på bromstest. Jag slår vad om 1000 pix att jag med mitt ABS-system bromsar bättre än dig på alla underlag utom grus (där jag förmodligen bromsar bättre än dig ändå, med ABS:en urkopplad....)

Kom till Sthlm och visa hur förträfflig du är på att bromsa :D

Uppenbarligen har du praktisk erfarenhet både med och utan ABS både på asfalt och grusväg. Upplever du någon större skillnad i bromskapacitet på grusväg med standard däck för din hoj? En av testförarna i MC Folket som uppgav sig vara en erfaren förare med tiotusentals mil i bagaget på grus och snö. Han drog slutsatsen att han inte skulle koppla ur ABS systemet med standardbetonade äventyrsdäck även om han trodde sig kunna bromsa ifrån de allra flesta även utan ABS inkopplat.

Motorcyklarna man använt i testet var BMW F800GS och BMW R1200 GS med Michelin ANakee och Metzler Tourance vilket tydligen tillhör de vanligaste däcktyperna på äventyrshojar.

Förhoppningsvis kommer ett test längre fram där man testar bromsning/undanmanöver med grövre grusdäck för att se om man får ett annorlunda resultat jämfört med det man gjorde. Som sagt grabbar ni som är med i SMC får ju tidningen hemskickad. Inte alltid jag läser igenom tidningen, men ser jag något intressant brukar jag titta igenom artikeln i fråga.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Vi kan gärna göra bromstest om vi ses någon gång. Kan vara kul och lärorikt. I bromstest på torrt rakt fram har jag bromsat bättre utan abs än med.
Kandidater frugans Honda hornet ABS 2008 vs min gixxer från 2004.
Samma däck samma hoj? NÄ men vore det så bra system skall väl det överskina detta?
I o med att frugan håller på att ta kort så har vi övat broms en del tillsammans och jag var nyfiken på hur effektivt ABS systemet var.

Om jag spelar in det får jag dina pengar då? ;)

Grus kör jag inte på ;)

Om ABS systemen väger lika lite eller mindre än S1000RR så tar jag gladeligen emot det. Pratar vi regn eller broms med nedlägg så har jag gärna ett system som hjälper mig. Sedan vet man aldrig vad som händer i hjärnan i paniksituationer.

Jag motsätter mig dock iden om storebrorsfasoner och vill kunna göra valet själv. Om vi pratar marginaler så kan lika gärna de extra 9 kilo ABS systemet eller den ökade ofjädrade vikten vara till last vid en undanmanöver.

Det är rätt bra att ha med alla faktorer och inte bara tro det finns fördelar. Sedan inser väl jag med att TROLIGTVIS har jag mer hjälp av ABS i en paniksituation än en 9 kilo lättare hoj. Men det hänger ju även på situationen.

Dock om ABS systemet vore så otroligt fantastiska så kan man ju undra varför så många plockar av dem som tävlar. Kanske dem är onödigt rädda för vikt, vad vet jag. Eller att dem är jobbiga att reparera vid klotning. Men vore dem så otroligt bra som du vill påskina så hade dem suttit kvar.

Mina 17öre.

Jag utmanar dig på bromstest. Jag slår vad om 1000 pix att jag med mitt ABS-system bromsar bättre än dig på alla underlag utom grus (där jag förmodligen bromsar bättre än dig ändå, med ABS:en urkopplad....)

Kom till Sthlm och visa hur förträfflig du är på att bromsa :D
 
Last edited:

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Vi kan gärna göra bromstest om vi ses någon gång. Kan vara kul och lärorikt. I bromstest på torrt rakt fram har jag bromsat bättre utan abs än med.
Kandidater frugans Honda hornet ABS 2008 vs min gixxer från 2004.
Samma däck samma hoj? NÄ men vore det så bra system skall väl det överskina detta?

Det är här din jämförelse faller lite. Har själv haft en Hornet 08:a som första hoj med ABS, och det systemet gick in för tidigt, pulserade och ryckte som fan. Tvekar inte en sekund på att tom jag kan bromsa kortare med Duccen i en "tävling", dock är paniksituationer väldigt annorlunda...

Farsans ABS fireblade däremot, den bromsar perfekt.

I vilket fall som helst så kommer ABS rädda liv, även de sämre varianterna på streethojarna. För din egen skull borde du gå och prova en Fireblade med ABS, eller något liknande. Kom tillbaks till den här tråden och skriv vad du tyckte, för jag är nästan säker på att du kommer vara mer än nöjd.

På en gathoj är jag för ABS, på banhojar spelar det väl inte så stor roll. Där är det mer tycke och smak som för avgöra, faktan är iallafall att de bästa ABS systemen funkar så pass bra numera att det knappt någon skillnad på bromsprestanda, och med ABS blir även den oerfarna kapabel till att utnyttja de grymma bromsarna på dagens RR hojar, och det i alla situationer och på alla underlag :banana
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vi kan gärna göra bromstest om vi ses någon gång. Kan vara kul och lärorikt. I bromstest på torrt rakt fram har jag bromsat bättre utan abs än med.
Kandidater frugans Honda hornet ABS 2008 vs min gixxer från 2004.
Samma däck samma hoj? NÄ men vore det så bra system skall väl det överskina detta?

Varför skulle ett ABS-system kunna överskina en inbromsning under perfekta förhållanden?
Det är snarare under alla andra förhållanden som den överskiner med råge, du vet när det finns våta fläckar, lätt sand, grus, inbromsning vid kurvtagning osv osv osv.

Den som tror att ABS är för att korta bromssträckan rakt fram under perfekta förhållanden bör nog läsa på lite mer om vad det faktiskt handlar om.

Mina 2 cents.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Grus kör jag inte på ;)

Problemet med det är väl att även om man inte vill köra på grus så stöter man på skiten lite överallt på vägen där det inte hör hemma. Speciellt i korsningar och svängar där det definitivt inte ska vara. Och det är väl där det isf skulle hjälpa till för de som inte sitter på banrejsreflexer.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Den som tror att ABS är för att korta bromssträckan rakt fram under perfekta förhållanden bör nog läsa på lite mer om vad det faktiskt handlar om.

I den här frågan kan jag inte relatera till MC, men väl bil och där kan man ju säga att det ska rätt mycket till för att ABS ska gå in under optimala förutsättningar på en bil med bra bromsar och däck. Det är oftast på is, grus, sand, våt vägbana ABS går in och under normala förutsättningar på gata är man tacksam för det. Finns ingen människa som kan känna av underlaget så många gånger per sekund som ABS systemets sensorer. Sedan finns det så klart förutsättningar där systemet inte är tillräckligt intelligent för att göra precis allt rätt. Men det gör nog ingen människa heller under liknande förutsättningar. Att blanda in bana och avancerad gruskörning kanske inte är rättvist i den här diskussionen. Det är inte där lagstiftarna är inne och vill reglera. På bana och grusbanor gäller helt andra regler. Vad jag vet har man testat ABS inom F1 med framgång. Däremot tror jag inte det står något om ABS inom MotoGP. Men den diskussionen hör inte riktigt hit. Det är allmänna vägar som tänkt på med oerfarna förare i paniksituationer. Där lär ABS systemen rädda liv, precis som antisladd system räddar liv bland bilisterna.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Varför skulle ett ABS-system kunna överskina en inbromsning under perfekta förhållanden?
Det är snarare under alla andra förhållanden som den överskiner med råge, du vet när det finns våta fläckar, lätt sand, grus, inbromsning vid kurvtagning osv osv osv.

Den som tror att ABS är för att korta bromssträckan rakt fram under perfekta förhållanden bör nog läsa på lite mer om vad det faktiskt handlar om.

Mina 2 cents.

Så du tycker ABS är dåligt under perfekta förhållanden? :gnissla

Det är här din jämförelse faller lite. Har själv haft en Hornet 08:a som första hoj med ABS, och det systemet gick in för tidigt, pulserade och ryckte som fan. Tvekar inte en sekund på att tom jag kan bromsa kortare med Duccen i en "tävling", dock är paniksituationer väldigt annorlunda...

Den faller väl inte?

Lagen gäller ABS-tvång, inte att tillverkarna ska installera specifika ABS-system?
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Lustiga prioriteringar kan man tycka ibland?
Jag kan bomba bulten iklädd badbrallor o hjälm o det
är ok enligt lagen(inte bomba kanske)


Lagstifta om ABS bromsar är däremot prio 1 :va
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Så du tycker ABS är dåligt under perfekta förhållanden? :gnissla

Aah, den klassiska svart-vita synen här på SH, säger man att den inte är ämnad för en sak så måste den ju självklart vara kass på just den saken... :va

Jag skulle påstå att ABS är riktigt bra på min hoj under alla förutsättningar, så länge jag inte vill köra bakhjulssladd i ingång till kurvan eller leka med stoppies och annat skit.

Men dessa positiva grejer med ABS får mig ändå inte att supporta lagstiftningen, jag är fortfarande för fri marknad och att dessa saker inte skall lagstiftas... marknaden kommer ändå bestämma vad man vill ha.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag tror inte att man behöver lagstifta om det här. Folk kommer att vilja ha ABS på nyare hojar när de ser att de är tillräckligt bra för deras behov. Tycker man att ABS suger så kan man alltid göra som folk annars gör. De letar upp något äldre där det inte fanns något som hette ABS, servostyrning, antisladd etc. Jag ser inget problem i den här frågan egentligen. Det är ett i-landsproblem.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Nåja, TS tror ju att att ABS är bättre i ALLA situationer.

Om det skall komma en lag om abs kan det inte då komma en lag om att det inte får vara för tungt och att det skall vara effektivt i alla lägen då också? Som nämns i tråden är ju inte alla ABS-system lika bra och att den omnämnda bågen inte duger att jämföra med???

Nähe borde inte det systemet vara olagligt då?

Du kanske inte syftar på mig men jag försöker ju just säga det att det inte alls bromsar bättre i alla lägen. tex rakt fram i bra förhållanden. Finns folk här som inte greppar det.

Kanske ett testinstitut krävs ala ncap som ger betyg på systemen så man inte köper ett system som sitter på Hornet som uppenbarligen inte håller hög standard då?!


Varför skulle ett ABS-system kunna överskina en inbromsning under perfekta förhållanden?
Det är snarare under alla andra förhållanden som den överskiner med råge, du vet när det finns våta fläckar, lätt sand, grus, inbromsning vid kurvtagning osv osv osv.

Den som tror att ABS är för att korta bromssträckan rakt fram under perfekta förhållanden bör nog läsa på lite mer om vad det faktiskt handlar om.

Mina 2 cents.

Jag är för launchcontrol då en del inte verkar veta hur man kommer iväg snabbt och smidigt. Det borde sedan vara lag på: ryggskydd, bröstplatta och ställbar antispin, slipperclutch och quickshift.

Shiftlight givetvis också då en del inte verkar veta när man bör växla.

Sedan tycks väldigt många leta efter en växel till så växelindikator borde ju vara ett måste så att inte det händer en olycka då någon letar efter sista växeln.

Det borde vara obligatorisk launch control istället! :tummenupp

Håller med till fullo! precis som med bil.
I takt med att systemen blir bättre och lättare kommer det lösa sig själv.
Reduktion på premien får gärna påskynda processen men tvinga inte folk.
Tycker bara att den blåögda attityden och full tilltro till ett system skall vara bäst i alla lägen är skrattretande.

Jag tror inte att man behöver lagstifta om det här. Folk kommer att vilja ha ABS på nyare hojar när de ser att de är tillräckligt bra för deras behov. Tycker man att ABS suger så kan man alltid göra som folk annars gör. De letar upp något äldre där det inte fanns något som hette ABS, servostyrning, antisladd etc. Jag ser inget problem i den här frågan egentligen. Det är ett i-landsproblem.
 
Last edited:

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Nåja, TS tror ju att att ABS är bättre i ALLA situationer.

Om det skall komma en lag om abs kan det inte då komma en lag om att det inte får vara för tungt och att det skall vara effektivt i alla lägen då också? Som nämns i tråden är ju inte alla ABS-system lika bra och att den omnämnda bågen inte duger att jämföra med???

Nähe borde inte det systemet vara olagligt då?

Du kanske inte syftar på mig men jag försöker ju just säga det att det inte alls bromsar bättre i alla lägen. tex rakt fram i bra förhållanden. Finns folk här som inte greppar det.

Kanske ett testinstitut krävs ala ncap som ger betyg på systemen så man inte köper ett system som sitter på Hornet som uppenbarligen inte håller hög standard då?!
2017 är antagligen dom låsningsfria bromssystemen ordentligt förfinade jämfört med idag medans förarna fortfarande är lika dåliga på att bromsa utan hjälmedel...
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
absolut inte fel med det men för tillfället har jag inget som jag skulle vilja träna grus med och jag har inte tränat grus tillräckligt för att tycka att det var någon mening med att "tävla" mot ett ABS-system. Då är det bättre någon annan gör det som faktiskt kan bromsa i grus till skillnad mot mig.

Problemet med det är väl att även om man inte vill köra på grus så stöter man på skiten lite överallt på vägen där det inte hör hemma. Speciellt i korsningar och svängar där det definitivt inte ska vara. Och det är väl där det isf skulle hjälpa till för de som inte sitter på banrejsreflexer.

hehe jojo. Borde ju vara bra med obligatorisk träning utan systemen så gemene man vet vad man skall göra när systemet fallerar.
Hänt mig på en Renault Kangoo att ABS gav upp i fel läge. Kan säga att när man litar på att systemet skall fungera och vant sig av med att bromsa med känsla så är man inte så tuff. I detta fallet hade kransen till ABS systemets givare vänster fram spruckit och när inte systemet känner av rätt impulser så stänger det ner. När det händer i paniksituation är man jäkligt glad att man inte alltid kört med ABS vill jag påpeka.


2017 är antagligen dom låsningsfria bromssystemen ordentligt förfinade jämfört med idag medans förarna fortfarande är lika dåliga på att bromsa utan hjälmedel...
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Vi kan gärna göra bromstest om vi ses någon gång. Kan vara kul och lärorikt. I bromstest på torrt rakt fram har jag bromsat bättre utan abs än med.
Kandidater frugans Honda hornet ABS 2008 vs min gixxer från 2004.

Utan att veta så har väl Gixxern ett kraftigare bromssystem?
Blir lite å jämföra en S60 med ABS och en gammal Countacht utan..

Fast vågar inte säga att det verkligen är kraftigare bromsar på gixxern?:p


Sen förstår jag mig inte på alla er som är så rädda för en ABS lag?
Nr 1 så är den med 95% säkerhet då antagligen 95% av hojjarna 2017 kommer ha ABS original, om inte 100%.
Sen om ni nu är så jävla rädd för att ABSen ska lägga av varje gång ni bromsar så ryck ur säkringen för den då? Och äre försäkringen ni är rädd för så får ni väl pilla dit en trasig säkring;)
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Och här har du fel, varje gång någon idiot kommer på att lagstifta om något som borde säljas i större utsträckning kommer någon småvolymstillverkare i kläm. Eller du kanske inte har märkt det ännu, men i Sverige har vi inte speciellt många småvolyms fordon längre, det är mer eller mindre omöjligt att importera t.ex. kitcar byggen p.ga. sfro besiktning, och fullkomligt omöjligt(ur ett lönsamhetsperspektiv för småvolymstillverkare alltså) att typa dom som vanliga fordon p.ga. krav på krocktest och liknande.

Det skulle då vara en nackdel menar du? Exempelvis Caterham finns ju och de investeringar de har gjort är knappast enbart för den svenska marknaden. Visst det är en annan prisklass men billigt är sällan bra i dessa sammanhang, därav inte godkänt utan intyg.

Återigen fel!, om en produkt säljer så dåligt att man måste lagstifta för att utveckling och liknande ska vara lönsamt, då är det nog inte en så bra produkt som förespråkarna vill påstå.

Fast det varken säljer särskilt dåligt utan lagen och att produkten i sig anses bra är redan fastställt sedan tidigare. Tanken kanske snarare är att dom som behöver det bäst väljer det inte p.g.a. ..... ja någon ursäkt har de iaf.

Subventionering är ett betydligt vettigare spår, och med de påstådda liv och olyckor ABS skulle bespara så skulle det förmodligen bli självfinansierande om ABS nu verkligen är så fantastiskt som det påstås.

Visst det är väl en fin tanke även det men vem ska ha den då och hur ska det regleras så att exempelvis inte tillverkarna får stöd men tar lika mycket betalt för det?

I din värld kanske det stämmer, men det betyder inte att det är verklighet för alla andra människor som värderar saker lite olika.

Helt sant men i vems värld är det på något annat vis? En småhandlares ekonomiska situation kommer knappast att väga som ett tungt argument i sammanhanget.

Men du har antingen blivit hjärntvättad, är löjligt trångsynt eller har ett vinstintresse i att det säljs mer ABS.

Hehe ja du får gärna tro det men egentligen så är det som så att jag ännu inte ser problematiken med ett krav på ABS. Om någon kunde få fram något konkret som inte enbart bygger på spekulationer så skulle jag gladeligen läsa det men finns det någon organisation som har en chans att få gehör som har intresse av att lobba mot lagen och gör det?

Försök att inte ta detta som ett påhopp, men du har totalt missuppfattat vad valfrihet innebär. DU tycker inte att du hört några bra argument. DU underkänner andras åsikter. Tanken väger inte så tungt för DIG. Men då sätter du DINA åsikter över alla andras, DU väljer vad som är rätt för alla andra. Någon annan tycker det finns väldigt starka argument för att inte lagstifta om ABS, men DU tycker inte de argumenten är relevanta.

Valfrihet? Ja gärna, men man får bara välja precis det som DU vill...

Har DU hört några bra argument då? :) Jag letar ju som attans efter dom, övertala mig! Visst man kan tycka ditten o datten, lagen handlar väl mer om en samhällsnytta och då kan dom inte ta hänsyn till en miljon olika åsikter. Personligen är jag inte sen att se positivt på konstruktiv kritik som spelar roll men det presenteras ju aldrig. Naturligtvis är det ur MIN syn på det hela men jag försöker även sätta mig in i om det finns något konkret i andras spekulationer där de ska rädda alla som blir drabbade av denna lag, vilka de nu är.
 
Nyheter
Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Top