Obligationer, garanterad avkastning?

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Fill me in här... Det finns väl Obligationer med garanterad avkastning? + obligationer kan man väl sälja när somhelst? Har jag rätt?

Låt säga att man har 100 000:- som man vill placera för att helt enkelt få "lite" mer avkastning än på normal bankränta, vad ska man då göra? Jag vet att det absolut inte är en summa stor nog att göra en ekonomiskt oberoende eller så :) Men om det kan växa massa tusenlappar under ett år eller så, så är det ju trevligt!
Det skall vara säkert! Tips?
Aktier är för nervbitande och otryggt.

Kay skrev:
Fill me in här... Det finns väl Obligationer med garanterad avkastning? + obligationer kan man väl sälja när somhelst? Har jag rätt?
Jepp. Du ska ringa och snacka med riksgäldskontoret. http://www.rgk.se/

Räkna inte med många procent bara. Var också medveten om att obligationens värde är beroende av "ränteläget". Om räntorna stiger så faller obligationens värde, och vice versa. Avkastningen är alltså fast under löptiden men priset på obligationen kommer att variera, om än i lägre grad än en genomsnittliga aktie. Skit samma om du håller till lösen (då får du alltid tillbaka "insatsen"), men kan vara värt att beakta om du behöver sälja innan.

Kommer inte ihåg exakt hur dåligt det är, men jag vet att det är tillräckligt dåligt för att jag ska ha avfärdat det varje gång jag nystat i det. Kolla riksgäldskontoret.

Du är för övrigt lik din idol som jag såg live igår. Jag gissar alltså att han är din idol. :)

Bifogat

• senaste1[1].gif
    senaste1[1].gif
    81.3 KB · Visningar: 109
  • 1[1].jpg
    1[1].jpg
    104.8 KB · Visningar: 182
Hehe, mjo jag har fått höra att jag e lik Ferry Corsten innan faktiskt :)
FerryCorstenap.jpg

Men jag vetifan, måste ju vara så i och med att fler har sagt det, men jag tycker inte alls det faktiskt! Brukar väl vara så! Han är bra, men inte min idol, Buuren och Tiesto går före :)

On topic:

Äh vi kör på aktier istället ;) Finns det någon guru som har några aktietips på nätet eller så, som brukar ha rätt i sitt siande om aktier? Skulle helt förlita mig på någon som sysslat med det i halva sitt liv osv... Tips på bra aktietips-sida?

Kay skrev:
Äh vi kör på aktier istället ;) Finns det någon guru som har några aktietips på nätet eller så, som brukar ha rätt i sitt siande om aktier? Skulle helt förlita mig på någon som sysslat med det i halva sitt liv osv... Tips på bra aktietips-sida?

Hör med en kille som heter Peuter.

Kay skrev:

Låt säga att man har 100 000:- som man vill placera för att helt enkelt få "lite" mer avkastning än på normal bankränta, vad ska man då göra? Jag vet att det absolut inte är en summa stor nog att göra en ekonomiskt oberoende eller så :) Men om det kan växa massa tusenlappar under ett år eller så, så är det ju trevligt!
Det skall vara säkert! Tips?
Aktier är för nervbitande och otryggt.

Om du köper obligationer för 50,000 kr så kan du köpa en serie och då får du garantivinster ett par gånger per år.
Min erfarenhet är att man alltid tjänar lite extra på att ha obligationer jämfört med att ha pengar på ett bankkonto. Skulle du tröttna och vill ha pengarna så kan man ju alltid sälja dom innan en dragning för att få ut lite mer än vad man gav för dom.

Solan skrev:
Om du köper obligationer för 50,000 kr så kan du köpa en serie och då får du garantivinster ett par gånger per år.
Min erfarenhet är att man alltid tjänar lite extra på att ha obligationer jämfört med att ha pengar på ett bankkonto. Skulle du tröttna och vill ha pengarna så kan man ju alltid sälja dom innan en dragning för att få ut lite mer än vad man gav för dom.

Ahaa! Vad ligger garantivinsterna på? Vet du det?

Jag blev medlem i E-trade nu. Verkar vara en vettig och lätt sida att sköta sina affärer på...

För övrigt efter några timmars kvällssurfande så verkar ju www.traderinvest.com klockrena att "förlita" sig på vad det gäller aktietips, då de har rätt till 70% i sina aktietips. Fina stats!

Vill minnas att Akelius har ett bra sparalternativ just nu.

Du binder kapitalet på 5 år och garanteras 8.5% ränta (eller där omkring). Har för mig att den totala avkastningen på de 5 åren blev 33%.

Dvs sätt in 100'000 och ta ut 133'000 fem år senare.

Fördel: Trygg investering till god avkastning.
Nackdel: Pengarna är bundna.

SSB skrev:
Vill minnas att Akelius har ett bra sparalternativ just nu.

Du binder kapitalet på 5 år och garanteras 8.5% ränta (eller där omkring). Har för mig att den totala avkastningen på de 5 åren blev 33%.

Dvs sätt in 100'000 och ta ut 133'000 fem år senare.

Fördel: Trygg investering till god avkastning.
Nackdel: Pengarna är bundna.

Inget sparande med garanterad ränta på 8.5% är säkert. Man riskerar alltså pengarna man sätter in.

Det är möjligt att Akeilus inte täcks av någon bankgaranti osv. Så då kan man tappa pengarna om Akelius går i konkurs.

Men det är alltså inte fråga om en aktiefond där du riskerar att tappa ditt investerade kapital på grund av att marknaden går ner. Din avkastning är garanterad (räntefond).

SSB skrev:
Det är möjligt att Akeilus inte täcks av någon bankgaranti osv. Så då kan man tappa pengarna om Akelius går i konkurs.

Men det är alltså inte fråga om en aktiefond där du riskerar att tappa ditt investerade kapital på grund av att marknaden går ner. Din avkastning är garanterad (räntefond).
Sweborn har rätt. Det du beskriver är en sk money machine och såna finns inte på riktigt.

"Fonden placerar i Sveriges största privata bostadsbolag med 25 000 lägenheter. Marknadsvärdet av fastigheter minus skulder i Akelius Fastigheter AB är cirka två miljarder. Bolaget drivs på lång sikt. Akeliusgruppens bolag har under trettio år alltid levererat som lovat till hundratusen sparkunder."

http://fastigheter.akelius.com/spinner/index.cfm

Ett svenskt fastighetsbolag. Money machine eller inte, de själva kalkylerar uppenbarligen på att göra en avkastning på mer än de cirka 8.5% de betalar ut.

Det är ju liksom inte fråga om något Nigeriabrev här. Akelius har ju bedrivit sparverksamet länge.

SSB skrev:
"Fonden placerar i Sveriges största privata bostadsbolag med 25 000 lägenheter. Marknadsvärdet av fastigheter minus skulder i Akelius Fastigheter AB är cirka två miljarder. Bolaget drivs på lång sikt. Akeliusgruppens bolag har under trettio år alltid levererat som lovat till hundratusen sparkunder."

http://fastigheter.akelius.com/spinner/index.cfm

Ett svenskt fastighetsbolag. Money machine eller inte, de själva kalkylerar uppenbarligen på att göra en avkastning på mer än de cirka 8.5% de betalar ut.

Det är ju liksom inte fråga om något Nigeriabrev här. Akelius har ju bedrivit sparverksamet länge.

Verkar som att småspararna finansierar (finansierade) topplånen på Akelius fastigheter. Det blev säkert billigare för Akelius än att låna på bank. Förut. Det funkar så länge verksamheten går ihop, om det inte gör det tar bankerna sitt och småspararna får inte en spänn. Dessutom ligger sparbolaget utanför fastighetsbolaget, och förefaller också ligga utomlands.

Chris Ash skrev:
Hör med en kille som heter Peuter.

De sade nyss att alla aktieägare i Pricer, Rottneros och Potatismos (?) fått ett erbjudande från en schweizisk aktiemäklare att investera i en guldgruva i tjottahejti, folk har tydligen förlorat hur mycket som helst på denna bluff. Undrar om Peuter gick på det...

Angående aktietips:
Mitt tips är att du Kay skaffar dig 5st olika aktier som du noga följer under en längre tid. Du lär dig kursrörelserna och verksamheten och kan hoppa på/av vid någorlunda rätt (helt rätt träffar man aldrig :mad: ) tillfälle. Snabba klipp och impulsiva grejer lyckas sällan eller aldrig.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8