Obevakade övergångsställen

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Idag körde jag Sveavägen mot Sveaplan. Vid ett obevakat övergångsställe ville en flicka gå över vägen. Jag stannar, men ingen annan. Sveavägen är ju tvåfilig som bekant och tre eller fyra bilar passerar utan att stanna och flickan såg alldeles olycklig ut och vågade givetvis inte passera.

Vad tänkte bilisterna? Att jag stannat för att beundra paradgatans fasader eller vad? När den fjärde bilden passerat (eller vilken i ordningen det var) så började jag tuta på nästa bil som närmade sig och samtidigt körde jag över en liten bit och blockerade det andra körfältet och släppte över flickan.

Frågan är, hur bra är egentligen väjningsregeln, varför stannade inte biltesterna. Var dom fräcka och ville fram, eller kunde de inte föreställa sig att en MC stannat för en gångtrafikant eller var det så otäcka mekanismer som att bilister inte ser motorcyklister. Jag bara undrar…

Rätt surt att dra på sig följderna för omkörning vid obevakat övergångsställe. Om man nu skulle bli upptäckt! :rolleyes: Zebralagen är rätt korkad har det ju visat sig. När jag var i Gävle senast och skulle ta mig över Staketgatan så visar det sig att de städat bort varenda övergångsställe förutom de ljusreglerade. Färre olyckor när folk går kors & tvärs som de vill (och ser sig för!!). :tummenupp

Rätt surt att dra på sig följderna för omkörning vid obevakat övergångsställe. Om man nu skulle bli upptäckt! :rolleyes: Zebralagen är rätt korkad har det ju visat sig. När jag var i Gävle senast och skulle ta mig över Staketgatan så visar det sig att de städat bort varenda övergångsställe förutom de ljusreglerade. Färre olyckor när folk går kors & tvärs som de vill (och ser sig för!!). :tummenupp

Där slog du huvudet på spiken DIREKT:yoparty

Funkar inte i storstäder där alla kör som om det är sista minuten innan bolaget stänger innan en långhelg och flerfiligt,inte en jävel skulle komma över helskinnad då.

Reglera med ljus istället,blir nog billigare än att reparera alla som blir påkörda på övergångsställena.

Henrik

Även i Malmö har de tagit bort en massa övergångställen i stan. Folk som skulle korsa gick ju bara rakt ut utan att se sig för. Nu är det precis som Rogrrr sa, folk ser sig för innan de går över en gata istället.

När jag var i Gävle senast och skulle ta mig över Staketgatan så visar det sig att de städat bort varenda övergångsställe förutom de ljusreglerade. Färre olyckor när folk går kors & tvärs som de vill (och ser sig för!!). :tummenupp

Vilken anpassning, man tar helt enkelt bort övergångsställena (ett sätt att försöka uppnå nollvisionen)!

Vilken anpassning, man tar helt enkelt bort övergångsställena (ett sätt att försöka uppnå nollvisionen)!

Inte speciellt märkligt. Som jag minns det har zebralagen sin förebild på kontinenten, där antalet oövervakade övergångsställen är mycket lätträknade. Nåt miffo tyckte att idén med förgångsrätt var bra, men klarade inte av att varken skaffa sig rätt bakgrund, eller dra rätt slutsatser.

Alltså fick vi en icke fungerande kompromiss. Att de nu tar bort oövervakade övergångställen är inte en dag förtidigt.

ska man väja för cyklister vid obevakat övergångställe? Eller är det så att de måste leda cykeln för att jag skall stanna

ska man väja för cyklister vid obevakat övergångställe? Eller är det så att de måste leda cykeln för att jag skall stanna

Vad jag förstått ska man bara stanna för gångtrafikanter, cyklister kör ett fordon.
Å andra sidan stannar jag för allt som kommer på ett övergångsställe, (nästan) :)

Vad jag förstått ska man bara stanna för gångtrafikanter, cyklister kör ett fordon.
Så är det har jag oxå förstått; MEN

Om det smäller med en cyklist så åker du likförbannat dit, du kan aldrig komma ur en sits där du kört på en cyklist vid övergångsställe. Vårdslöshet i trafik.

Om det smäller med en cyklist så åker du likförbannat dit, du kan aldrig komma ur en sits där du kört på en cyklist vid övergångsställe. Vårdslöshet i trafik.
Svensk lagstiftning är underbar. Läste ni om han som lurat staten på 900,000:- i moms för importerade varor? Han åkte väl på en 7-8 års fängelse... Men slår du ihjäl någon får du sitta halva den tiden!

I LOVE IT!!!

Don´t get me started...! Det här med "Zebralagen" har ju slått tokfel ut!

Hur fan tänker folk ibland (oftast) när dom går pararellt med en väg och helt plötsligt gör en tvär 90-gradare utan att titta sig för eller på något sätt visa att dom tänker gå över?
Vad hjälper det att dom har lagen på sin sida (om dom nu har det) när dom ligger på sjuk- eller bårhus?

Det här som finns att läsa på Vägverkets sida är det nog få som känner till!

Vid obevakade övergångsställen har fordonsförare väjningsplikt mot gående. Gående får inte gå ut på övergångsstället utan att ta hänsyn till fordon som närmar sig.

Tanken är väl i sig god. Barn kan ju komma lättare över på ett säkert sätt liksom gamla, rörelsehindrade, blinda osv. men nja...

Så här står på Vägverkets sida om cykling på övergångsställe:

Övergångsställe

Det är inte förbjudet för dig som cyklar att korsa en väg på ett övergångsställe, men övergångsstället är tänkt för gående och det är därför olämpligt att cykla där. Om du kliver av cykeln och leder den räknas du som gående och då gäller samma regler som för gående. En cyklande som ändå korsar en väg på ett övergångsställe har alltid väjningsplikt både mot gående och mot fordon på vägen.

EDIT: Självklart stannar jag för fotgängare under ovanstående förutsättningar.

Last edited:
Funkar inte i storstäder där alla kör som om det är sista minuten innan bolaget stänger innan en långhelg och flerfiligt,inte en jävel skulle komma över helskinnad då.

Reglera med ljus istället,blir nog billigare än att reparera alla som blir påkörda på övergångsställena.

Henrik

Det där lät aningen naivt.
Med tanke på att flest antal påkörda vid övergångs ställen i Stockholm har varit vid ljusreglerade sådana så låter det inte helt rimligt. Ju mer som regleras ju fler trampar bara rakt ut utan att kolla då dem litar blindt på att tekniken fungerar. Många verkar också tro att ingen kan köra på dem bara för att det sitter en röd lampa på en pinne vid gatan.
Det finns för övrigt ingen lag som säger att föraren direkt skall stanna för alla gångtrafikanter. Gångtrafikanten skall söka kontakt med föraren och försäkra sig om att denna uppmärksammar personen som vill gå över gatan och att föraren hinner stanna på ett säkert sätt innan personen kliver ut i vägbanan. -Eller fattade jag det hela alldeles fel under körkorts utbildningarna? Vad säger Poliserna på forumet om detta?

Som en sidnotis angående blint förtroende för teknik undrar jag verkligen vad det kommer bli av de barn som nu åker skolbuss där busschauffören vet 200 meter innan om det finns barn i närheten och kan stanna för att barnen har en GPS transponder.
Att rödljusen vid övergångs ställen också automatiskt slår om till rött när barnen skall passera och andra finesser är ju skitsmart! -Ända tills tekniken fallerar och man inser att barnen börjat ta förgivet att bussen stannar, att ljuset slår om till rött osv....

Dessutom så finns det korsningar där både bilar och fotgängare har grönt ljus samtidigt, har flera sådana här i S-vall iaf... Men å andra sidan så är ljusen i denna stad helt sjuka!

Det kan man tycka. Men den lagen verkar lite ricklig.....
Åtminstone var den det -96 då jag cyklade över ett övergångställe för gående. Hävdade benhårt i rätten att alla oskyddade trafikanter ska visas företräde även om jag bröt mot lagen..
Det slutade med att jag fick betala halva hans självrisk, trots att hans bil hade skador i fronten å jag var den som helt klart blev påkörd..
Han fick inget mer än omaket att fixa bilen.

Tydligen fanns det prejudikat så dom klarade av allt ganska fort, å fann mig i att betala hans 2200:- Sura pengar.

lite Offtopic, *Larre*, din signatur är sjukt klockren!
www.skrivihop.nu borde ligga i en blinkande sticky överst i ALLA forum på SH :D

OnT igen:
Det jag har erfarenhet av är att bilister ofta är stressade som fan och skiter fullständigt i att stanna vid övergångställen. Eller, så kör det fort fram och tvärnitar när de upptäcker att någon är på väg över gatan!

Fotgängare brukar vara lite försiktigare - innan de utnyttjar sin rättighet att knalla rakt över gatan utan att se sig för - när de hör en radfyra på 12.000rpm närma sig.

Och omkörningar strax innan ett övergångsställe är nog lika illa som att ignorera rödljus och stoppskyltar, om inte värre.

Annars är jag särskilt förtjust i omsorgsfulla mödrar som använder sin barnvagn som en mänsklig sköld. :tummenupp

Cyklister kommer oftast i sån hög fart att man hinner knappast se dem t.ex vid höger sväng. Och de tar för givet att jag skall stanna för dem. HAr fått tvärnita flera gånger, för att inte köra över en cyklist. Och då kollar de surt på mig!? Vafan sakta ner farten eller gå av cykel jäveln!

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan