Obelastat häng; varför ?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Varför ska man kolla obelastade hänget ? Det har jag undrat o funderat lite över, men inte fattat varför; nån som kan förklara ?

Då o då i fjädringstips (nästan jämnt, faktiskt) står det att man ska mäta lastat o olastat häng. Enda skälet jag sett till att mäta olastat är att man ska kolla skillnaden mellan lastat o olastat för att se om fjädrarna är lagom hårda. I princip är det möjligt men inte i praktiken med dom råd som ges. I t.ex. Bike 9/10-03 s 95 (tror att Öhlins tips är liknande) står att olastat häng fram ska vara 25-30 mm o lastat 35-48. Isf kan skillnaden ligga mellan 5 o 23 mm och fortfarande vara ok. Men en fjäder som sjunker ihop 5 mm när jag kliver på hojen är drygt 4.5 ggr styvare än den som sjunker ihop 23 mm. Helt orimligt att bägge skulle vara någorlunda ok. Några 10-tals % kan vara ok, men inte 450 %. Dvs. helt oanvändbart råd. Nån som kan förklara ?

Sen borde det vara svårt, bl.a. pga friktion, att mäta hängen tillräckligt noggrant för att man ska kunna använda skillnaden. 1 mm fel i båda ger ju 2 mm fel totalt i skillnaden, o det är för mycket fel. 5 mm uppmätt/framräknat kan ju vara allt mellan 3 o 7 mm; inte heller det så värst vägledande.

Nån som kan berätta om, hur o varför man behöver mäta olastat häng ?
/u
 
(Har inget svar)

Undrar jag med. Jag köpte en Öhlinare. För att reducera häng med förare, var jag tvungen att förspänna enormt. Häng utan förare försvann till noll. Det blir ju rätt tydligt att fjäder är för klen för min vikt. Kan det vara så att det obelastade hänget är lite extra rörelseresurser, till för vid hårda inbromsingar? (Jag tokgissar fritt bara). Samtidigt står det i Öhlins manual att 125 racer ska ha noll i obelastat. Tror det var något med erergi förluster. Konstigt!

Jag skickade ett mail till Öhlins. Hoppas de svarar.
 
Fjädringsjusteringar i praktiken är ingen millimeter-vetenskap vilket lämnar stort utrymme för intervall. Inom dessa intervall bör sedan fjädrarna stämmas av för att ge önskvärda egenskaper.

Hänget utan förare är VIKTIGT. Som håkan nosar på det så blir egenskaperna under inbromsning sjövilda utan obelastat häng i hojen. Detta bevisar man för sig själv i praktiska testet även om teorin runt det hela känns bisarr emellanåt. Tex har jag för stor sag på min hoj med förare för stunden. Detta på grund av en för mjuk fjäder som tvingar mig att kompromissa med med skolboksrekommendationerna.

Vanlig tabbe annars som ger ungefär samma egenskaper som '0 obelastat häng' är för mycket returdämp då man via dämpningen stryper bakhjulets möjligheter att följa underlaget under inbromsning.

Håkan, slacka på fjädern så mycket du kan utan att gå utanför rek häng med förare så kommer du närmare sanningen iaf....
 
UrbanTiger skrev:
Nerlastningen borde i normalfallet ligga mellan 10-18 mm effterssom extremfallen med min-max kontra max/min inte är sannolika. Du kan ju alltid roa dig med att rita upp normalfördelningskurvor och anta att standardavvikelsen är 0,83 mm för olastat och 2,17 mm för lastat. Medelvärdet för olastat är ju 27,50 mm och lastat är 41,50 mm.

Sen är det bara att räkna ut om din hoj är normal eller inte.
Statistik har nog inte så mycket med saken att göra. (Utom möjligen om man vill ha fram 'sant' värde på häng genom att mäta många ggr o hoppas på att det är slumpmässigt var den stannar. Iofs en ide.) imho
/u
 
Chrille skrev:
Fjädringsjusteringar i praktiken är ingen millimeter-vetenskap vilket lämnar stort utrymme för intervall. Inom dessa intervall bör sedan fjädrarna stämmas av för att ge önskvärda egenskaper.

Hänget utan förare är VIKTIGT. Som håkan nosar på det så blir egenskaperna under inbromsning sjövilda utan obelastat häng i hojen. Detta bevisar man för sig själv i praktiska testet även om teorin runt det hela känns bisarr emellanåt. Tex har jag för stor sag på min hoj med förare för stunden. Detta på grund av en för mjuk fjäder som tvingar mig att kompromissa med med skolboksrekommendationerna.

Vanlig tabbe annars som ger ungefär samma egenskaper som '0 obelastat häng' är för mycket returdämp då man via dämpningen stryper bakhjulets möjligheter att följa underlaget under inbromsning.

Håkan, slacka på fjädern så mycket du kan utan att gå utanför rek häng med förare så kommer du närmare sanningen iaf....

Det där e lite märkligt. Jag kan förstå att 0 häng kan verka likartat som förmycket returdämpning, OM "0"-hänget skulle va vid belastning, men jag förstår inte hur det kan inverka vid belastning, ifall du vid belastning har "rätt" häng? :confused:
 
Chrille: ingen exakt vetenskap; köper det, förstås. Men tips som pekar på att 70 - 450 % variation i hårdhet är ok kan väl inte klassas som användbara. Vad är tanken bakom ? Varför bolla med såna tips ? Jag vill verkligen veta o fatta.
/u
 
Lokke skrev:
Det där e lite märkligt. Jag kan förstå att 0 häng kan verka likartat som förmycket returdämpning, OM "0"-hänget skulle va vid belastning, men jag förstår inte hur det kan inverka vid belastning, ifall du vid belastning har "rätt" häng? :confused:

Som sagt jag har bevisat det för mig själv med både förra och nuvarande hojen genom praktiska tester. Det enda som liknar en förklaring som jag kan komma på är att under inbromsning så ligger 80% eller mer av ekipagets vikt på framhjulet vilket bör innebära att ju hårdare man bromsar desto större inverkan på hojens egenskaper bör häng utan förare ha.
 
ulf_lundin skrev:
Chrille: ingen exakt vetenskap; köper det, förstås. Men tips som pekar på att 70 - 450 % variation i hårdhet är ok kan väl inte klassas som användbara. Vad är tanken bakom ? Varför bolla med såna tips ? Jag vill verkligen veta o fatta.
/u

Grunden i de tipsen är nog:
- det sitter en fjäder på hojen som du som landsvägsknutte med största sannolikhet inte kommer byta. Fjäderkonstanten blir då oviktigt men du har fortfarande intervallen att sikta på när du justerar.

Som rejsputte är det en annan femma. Ska man göra rätt så ska man (som jag förstått det) montera e fjäder som ger rätt häng med förare och utan, men den ska också vara så dimensionerad att den monteras med rätt "mängd" förspänning(rätt monterad längd). Utifrån det ska man sedan äknna sig fram beroende på vilken stil man har, vilken setup man gillar och hur fort man kör. Tex kör killarna i Veidec med fjädrar som är betydligt hårdare än killar i "vanliga" A-klasser.
 
Från Öhlins

Jag frågade varför man mäter/justerar obelastat häng. Sen frågade jag om 125 o glömde såklart ulf's 4,5 gånger styvhet. Skulle mejla en 3e gång men nu vågar jag inte längre. Sorry Ulf :D

-------------
Det finns flera anledningar till att man bör ha statiskt häng,

För att få negativt slag om man t.ex åker på ojämna vägar och vill ha
kontakt mellan däck och vägbana hela tiden.

För att få en marginal med avtagande fjäder kraft emot ändläget, för att få
ett progressivt tryck på däcken samt att få mer komfort.

För att få rätt balans mellan fram och bak fjädring, t.ex om man har för
lite häng i bak är det lätt att överbelasta framgaffeln.

Om ni kör road racing med std hojar bör ni följa de instruktioner som finns
i våran owners manual som finns på vår hemsida. och se till att ni har
fjädrar som passar er vikt.

När det gäller 125 road racing använder man väldigt lite slag på bakhjulet
för att få max effekt ifrån motorn, detta har med kedjekraften när
svingarmen rör sej att göra.

-------------
 
Chrille skrev:
Fjäderkonstanten blir då oviktigt men du har fortfarande intervallen att sikta på när du justerar.
Jamen jag kan ju inte justera lastat o olastat häng oberoende av varandra utan att byta fjäder eller banta alt gå uoo i vikt..

Tycker grundfrågan kvarstår: Varför ange rekommendationer både för lastat o olastat häng om man ändå inte kan använda sig av dom båda ? Och hur använder ni som racar er av såna tips ? Finns det kurser/seminarier i grunderna ?

(Undra på att det anses svårt ställa fjädringen med såna råd. jo, jag vet, det ÄR inte lätt, men varför ge felaktiga/vilseledande/dåligt underbyggda råd ? Vem är hjälpt av det ? Utom möjligen ev. fjädringsexperter som vill behålla sitt kunnande för sig själva. )

Frustrerad, men absolut inte på er som deltar i diskussionen.
/u
 
Håkan : de flesta (alla ?) skäl du fick fr Öhlins gäller lika väl (kanske tom mer) för lastat häng. Tyvärr.

Lastat häng förstår jag, det är ju fjädringens arbetspunkt sas. Men häng utan förare........
/u
 
ulf_lundin skrev:
Jamen jag kan ju inte justera lastat o olastat häng oberoende av varandra utan att byta fjäder eller banta alt gå uoo i vikt..

Tycker grundfrågan kvarstår: Varför ange rekommendationer både för lastat o olastat häng om man ändå inte kan använda sig av dom båda ? Och hur använder ni som racar er av såna tips ? Finns det kurser/seminarier i grunderna ?
.....

Huvet på spiken! Ska man finjustera båda hängen så SKA man byta fjäder. Att ge båda värdena indikerar ju vad som är fel på just din hoj...Naturligtvis ska de ange båda värdena för att väcka tanken hos dig...

På landsväg är det inte så noga. Fjädring är alldeles för svårt och folk bryr sig för lite ändå. Jag står helt på tex Bike'sida i det här läget då de iaf ger folk möjlighet att lösa det med mellanvägar. Dock skulle jag påstå att om jag bara skulle rekommendera den ena faktorn som prio ett så skulle det vara hänget UTAN förare som jag anser ska bli så bra som möjligt.

Inom tävlande lär vi oss genom att fråga Och exprimentera. På landsväg anser jag 3-vägsjusteringar vara totalt hjärndött.

Utöver detta så finns det olika teorier också så även om vi reder ute Öhlins standardrekommendationer så kan jag peka på flera SNABBA förare som skruvar annorlunda...
 
ulf_lundin skrev:
Håkan : de flesta (alla ?) skäl du fick fr Öhlins gäller lika väl (kanske tom mer) för lastat häng. Tyvärr.

Lastat häng förstår jag, det är ju fjädringens arbetspunkt sas. Men häng utan förare........
/u

Ja, jag tyckte inte svaren var några nyheter direkt. Med all respekt. För att vara från marknadsavdelningen var det rätt hyfsat endå :D Är det ingen som känner någon stötdämpar-värsting. Och som kan "pumpa" honom på info?
 
håkanolsson skrev:
Ja, jag tyckte inte svaren var några nyheter direkt. Med all respekt. För att vara från marknadsavdelningen var det rätt hyfsat endå :D Är det ingen som känner någon stötdämpar-värsting. Och som kan "pumpa" honom på info?

Nu har jag problem med läsförståelsen här men vad ska pumpas?

Behövs häng utan förare? JA
Har du rätt fjäder på så ska BÅDE häng med o utan förare stämma. Båda är relevanta som riktvärden/intervall.


Vad gäller frågan? Ulf's räkneexempel lämnar inget utrymme för proggresiv länkage och 400% är en fråga som känns ointressant i sammanhanget.
...
 
Chrille skrev:
Dock skulle jag påstå att om jag bara skulle rekommendera den ena faktorn som prio ett så skulle det vara hänget UTAN förare som jag anser ska bli så bra som möjligt.

Tycker att det är ju nog viktigare att du har rätt häng med hojen belastad med tillhörande pilot, för det är ju på det viset som hojen ska arbeta, speciellt för landsvägskörning. Om man börjar prata om ban/aktivkörning så kan ju kanske obelastat häng spela in (som riktvärden för att få fram rätt fjädrar om inte annat). Fastän du har rätt häng obelastat så kan det ju bli hur fel som helst när man sätter en tung förare med för mjuka fjädrar eller en för lätt förare med för skarpa fjädrar, på plats, m a o så blir det belastade hänget helt beroende på vilka fjädrar hojen har. Om du t ex har för mjuka fjädrar och säller in rätt häng med belastning så har du åtminstone kompenserat lite för dom mjuka fjädrarna, eller?
 
Ursäkta en oinvigds inlägg .....

Funderar på att köpa ny dämpare till min hoj eftersom jag nu skrapar kåpor vid lättare "bankörning". Kommer dock inte att köpa öhlins eftersom det är mer pengar än vad jhojen är värd...
Frågan är då : Vad är det för häng som skall mätas och hur görs detta enklast ?

//B
 
Hm, i vintras när Ebbe började åka på sin 660 (med org fjädring) så blev han avkastad lite titt som tätt, då ställde vi hänget och vips så höll han sig på hjulen efteråt....... det var förlite häng

Det verkar viktigt iaf.........
 
Lokke skrev:
Tycker att det är ju nog viktigare att du har rätt häng med hojen belastad med tillhörande pilot, för det är ju på det viset som hojen ska arbeta, speciellt för landsvägskörning. Om man börjar prata om ban/aktivkörning så kan ju kanske obelastat häng spela in (som riktvärden för att få fram rätt fjädrar om inte annat). Fastän du har rätt häng obelastat så kan det ju bli hur fel som helst när man sätter en tung förare med för mjuka fjädrar eller en för lätt förare med för skarpa fjädrar, på plats, m a o så blir det belastade hänget helt beroende på vilka fjädrar hojen har. Om du t ex har för mjuka fjädrar och säller in rätt häng med belastning så har du åtminstone kompenserat lite för dom mjuka fjädrarna, eller?

Håller med dig i vartenda ord men just pga den otroligt negativa verkan som 0-häng har på hojen under inbromsning så påstår jag personligen att jag hade kollat noga på häng utan förare och låtit resten bli som det blir. Speciellt på landsväg.

Risken är annars att man i en extrem situation upptäcker egenskaer hos hojen som är allt annat än önskvärda.

Går man sen till steg två och börjar skifta fjädrar(vilket enbart bör vara viktigt för den som skjutsar regelbundet eller väger MYCKET)så bör man genast titta på bägge faktorerna...

Men det här är mina åsikter.
 
Chrille skrev:
Behövs häng utan förare? JA
Har du rätt fjäder på så ska BÅDE häng med o utan förare stämma. Båda är relevanta som riktvärden/intervall.
Är det så enkelt att man i tipsen borde ange intervall för lastat ELLER olastat häng och och intervall för 'skillnaden mellan lastat o olastat intervall' ? Ex enl Bike: olastat häng fram: 25-30 mm, extra häng m förare: 10-18 mm. Fast även det blir för stort intervall, 180 % i hårdhet.

Om jag nu går bakvägen o frågar: En hoj har olastat häng 25 mm o lastat häng 35 mm o är perfekt för sin 67 kgs förare.. Om samma hoj byter förare till en 120 kgs, så ökar extra hänget (lastat-olastat) från 10 till 18 mm (120/67=1.8) o olastade hänget är förstås oförändrat. Är den fjädringen fortfarande ok för den tyngre ? Om inte; varför och på vilket sätt ska den ändras ?
/u
EDIT: hann förstås komma ett par inlägg under tiden jag skrev, men tycker frågan ovan kvarstår obesvarad.
 
Last edited:
ulf_lundin skrev:
Är det så enkelt att man i tipsen borde ange intervall för lastat ELLER olastat häng och och intervall för 'skillnaden mellan lastat o olastat intervall' ? Ex enl Bike: olastat häng fram: 25-30 mm, extra häng m förare: 10-18 mm. Fast även det blir för stort intervall, 180 % i hårdhet.

Om jag nu går bakvägen o frågar: En hoj har olastat häng 25 mm o lastat häng 35 mm o är perfekt för sin 67 kgs förare.. Om samma hoj byter förare till en 120 kgs, så ökar extra hänget (lastat-olastat) från 10 till 18 mm (120/67=1.8) o olastade hänget är förstås oförändrat. Är den fjädringen fortfarande ok för den tyngre ? Om inte; varför och på vilket sätt ska den ändras ?
/u
EDIT: hann förstås komma ett par inlägg under tiden jag skrev, men tycker frågan ovan kvarstår obesvarad.

Det löser man med en hårdare fjäder, eller med mer förspänning, men mer förspänning på en svagare fjäder ändrar hänget vilket kanske inte är optimalt.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top