Obalansi Mekaniken

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Hoj
08, KTM SuperDuke
(Nej, rubriken är inte felskriven... det är en referens till en saga)

Har på senare tid upptäckt en otäck känsla ibland när jag svänger. Jag hade lite för slapp kedja så jag spände den och jag var in och kollade däcktrycket men det var OK. Trots detta så fortsätter problemet.

Känslan är skitsvår att beskriva men det är ungefär som att hojen i vissa kurvor är påväg att släppa fastän jag inte alls ligger på speciellt hårt. Kan även beskrivas lite som att däcket ibland helt plötsligt skulle få navet ocentrerat... om någon förstår vad jag menar med det. Skitläskig känsla i alla fall. Nu slog det mig igår... Kan det vara att bakdäcket börjar bli lite slitet på mitten och att jag därför börjar få en kant och att det är den jag känner av ibland?

Är det någon som känner igen känslan?

Jag har upplevt den känslan med plattslitna däck, så ja. Inte så att det släpper riktigt, men det blir liksom lite instabilt, ett litet "vingel" när man kommer i en viss nedläggningsvinkel. Tar man i mera så försvinner det.

Så går det när man tourar för mycket på motorväg :)

Hade också tendens till det på mina däck innan jag bytte på de nya däcken står det "not for highway use" så jag åker nu för tiden bara små och kurviga vägar. :gnissla

Jag har upplevt den känslan med plattslitna däck, så ja. Inte så att det släpper riktigt, men det blir liksom lite instabilt, ett litet "vingel" när man kommer i en viss nedläggningsvinkel. Tar man i mera så försvinner det.

Har du slitet framdäck? Om det börjar bli lite spetsigt, kan man få den känslan att cykeln vill släppa greppet till en viss gräns. Jag märker ialla fall av det när framdäcket blir slitet.

Har du slitet framdäck? Om det börjar bli lite spetsigt, kan man få den känslan att cykeln vill släppa greppet till en viss gräns. Jag märker ialla fall av det när framdäcket blir slitet.

Nej, det är mest bakdäck jag brukar fila ner på mitten. Framdäcken brukar hålla sig hyfsat fint rundade. Vete fan hur jag kör, men det har antagligen med idogt tantskjutsande att göra. :)

Blir Michelin 2ct nästa gång jag köper däck i alla fall...

Ja, precis som du säger så är det som ett litet vingel ibland. Tycker dock inte att däcken är speciellt slitna (2-300 mil på touringdäck Battlax BT021 tror jag det är) och jag har inte tourat någonting alls egentligen. Använder den mest för nöjeskörning på små landsvägar. Dock så kör jag väl som en tant av äldre modell jämfört med vissa men visst fan lutar det lite ibland och lyckas åtminstone på bana utnyttja hela däcksbredden.

"......Känslan är skitsvår att beskriva men det är ungefär som att hojen i vissa kurvor är påväg att släppa fastän jag inte alls ligger på speciellt hårt. Kan även beskrivas lite som att däcket ibland helt plötsligt skulle få navet ocentrerat... "

Jag tippar på att din kedja har drabbats av "vintersjukan"......
Hojen har stått still under vintern och kondensvatten har samlats i den del
av kedjan som legat längst ner mot golvet.
Kondensvattnet har gjort att denna del av kedjan har angripits av "kondensrost",
När du sen börjar köra igen så slits denna del av kedjan fortare, och speciellt
i början av säsongen, och blir "längre" än den andra halvan av kedjan.

Det är därför du får känslan av att " däcket ibland helt plötsligt skulle få navet ocentrerat ".

Kolla det genom att hissa upp bakhjulet och snurra sakta hjulet, då kommer du att upptäcka att kedjan är mer "slack" på "halva" varvet.

Byt kedja, smörj den DIREKT EFTER varje åktur,och njut vidare av sommaren.

KentW

Kolla hjullager/svinglager medans du är igång. En hand på sadeln eller annat lämpligt ställe, andra handen på toppen av bakhjulet och försök vicka på bakhjulet i sidled.

Körde en hoj som hjulaxeln inte hade blivit åtskruvad på, och den betedde sig mycket olustigt, hehe...

Har du kollat så att hjulen spårar?

Njahhh... försökte göra det men det var så svårt att se eftersom däcken är olika breda. Tips på hur detta enklast görs mottages tacksamt!

Kollade dock naturligtvis så att det var lika många punkter synliga bakom hjulbultarna på båda sidor om svingen när jag spände kedjan!

Kolla hjullager/svinglager medans du är igång. En hand på sadeln eller annat lämpligt ställe, andra handen på toppen av bakhjulet och försök vicka på bakhjulet i sidled.

Körde en hoj som hjulaxeln inte hade blivit åtskruvad på, och den betedde sig mycket olustigt, hehe...

Hjulaxeln drog vi åt med momentnyckel så den känner jag mig trygg med + att den uppförde sig likadant både innan jag spände kedjan och efteråt så jag tror inte det är problemet.

Bra tips med hjullager och svinglager dock. Ska absolut kollas.

Last edited:
För att kolla om hjulen spårar så bör man vara två pers. lägg en rätskiva (Planka lång linjal, stålbalk) mot bakhjulet o mät sedan avståndet till framhjulet. kolla att du får samma avstånd på båda sidorna.

Njahhh... försökte göra det men det var så svårt att se eftersom däcken är olika breda. Tips på hur detta enklast görs mottages tacksamt!

Jag fick lära mig att det enklaste sättet är att släppa händerna när du kör o se om hojen kör fint utan att du trixar med styret. Om den inte spårar så ska det tydligen märkas rätt ordentligt.
Inte köra i 150 nu när du testar det här bara. :ajjabajja

Exakt sådär hade jag på min hoj förut. Jag ryckte och slet överallt för det kändes exakt som om ett lager var rökt nånstans. Det visade sig att däcken som var tämligen slut var boven i dramat. Bakdäcket var helt platt och framdäcket hade en förhöjning i mitten och spårade dessutom i varenda asvaltsskarv. Dessa däck satt på när jag köpte hojen, framdäcket var från 01
:näsblod

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back