Obalans i nytt däck efter några mil?

Raktor

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Hoj
ER6
Hej!

Detta är min första säsong med MC så jag tänkte säga hej med en liten fråga :)

Bytte rätt nyligen bakdäck på firma och det fungerade bra (har säkert tankat en 4-5 ggr sedan dess). Men nu tycker jag att bakdäcket börjar vibrera lite, eller mer med en viss intervall.

Jag har inte kört in i något hårt vid hög fart eller så som jag kan härleda det till.

Det är mer vid låg fart (50-60) som det märks och det känns rätt periodiskt (kanske med 1-2 sekunders intervall). Har fyllt i luft efter rekommendation (2.5 bar bak), men det är fortfarande samma problem.

Däcket är ett dunlop roadsmart 2.

Några teorier till vad som kan ha hänt uppskattas. Tänkte dra o snacka med däcksnubben idag o se vad de säger.

Om det är obalans vibrerar det hela tiden i en viss hastighet, och det brukar vara vid högre hastigheter (100+)
Har du tappat någon balanseringsvikt?
Har du kollat att bakaxeln är ordentligt fastskruvad och att bakhjulet är i linje med framhjulet?

Fast om jag hade tappat en vikt så hade det märkts mer vid högre fart?

Hur kontrollerar jag att det är fastskruvat ordentligt? Bara o dra åt så mkt man kan?

Jo, det är förmodligen ingen vikt som lossnat.

Jag tänkte mera om muttern har börjat gänga upp så att den sitter lite löst.
Den ska dras med rätt moment, det är inte bra att dra för hårt.
Om man använder nyckeln i den medföljande verktygssatsen brukar man hamna skapligt. Du ska kunna lossa muttern med samma nyckel, annars är det för hårt.

Kolla kedjan!

Det låter kanske mysko men kolla kedjespänningen!
Anledningen till det är att framförallt med en allt för slak kedja kan man få resonansfenomen som uppträder i "lägre" farter. När exakt det uppträder beror på kedjans längd, längd på länkar, massa och en del annat men framför allt längden spelar in.

Hmmm, när jag tänker efter så verkar det gå lite jämnare vid högre varvtal. Ska kolla. Tacksam för hjälpen!

Kolla kedjan som Rymdbörje skriver. Du har väl inte glömt smörja den? Om det kommer ett ljud eller vibration en gång i sekunden när du kör i 50 så är det inte hjulet. Jag har haft ett kasst bakhjulslager som högg till lite då och då.

Det var jag som blev nojjig efter däckbytet, verkstadssnubben sa iofs att jag inte var den första hehe.

Tack för alla svar!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...