Psychobiker
Sporthojsnörd
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
På min gixxer 600-98, började jag ana ett svajande ljud på motorn när jag var på väg ner till Skövde ifrån Östersund. Först trodde jag att jag inbillat mig, men väl där nere, när jag åkte vidare mot Göteborg, så kunde jag definitivt höra att motorn pendlar lite på varvet. Ytterst lite, inte så att det syns på varvräknaren iallfall, men man kan höra att den "svajar" lite, och även känna det i fotpinnarna. Speciellt tydligt blir det vid kraftig acceleration. Då är det nästan så acceleration blir stegvis. Är tillbaks i Östersund nu, och det har inte blivet värre på vägen upp från Göteborg. Fenomenet uppstår endast vid belastning, frikopplar man varvar den jämt och fint, så själva den delen av motorn verkar det inte fela på.
Mina teorier är följande;
- felbalanserat däck/hjullager slut. (har kollat men inte upptäckt nått)
-kullager i motorn, förmodligen växellådan isåfall. vid väldigt låga varv rasslar det en del ifrån vänstersidan av motorn, ungefär där drevet sitter. (har gjort en yttre koll, men det ser ok ut)
Nån som känner igen symptomen eller har nån bra idé om vad det kan vara
edit: Upptäckte nu när jag provkörde en sväng att det skramlar i växellådan när man kör långsamt <30 km/h, Inget bra!
Mina teorier är följande;
- felbalanserat däck/hjullager slut. (har kollat men inte upptäckt nått)
-kullager i motorn, förmodligen växellådan isåfall. vid väldigt låga varv rasslar det en del ifrån vänstersidan av motorn, ungefär där drevet sitter. (har gjort en yttre koll, men det ser ok ut)
Nån som känner igen symptomen eller har nån bra idé om vad det kan vara

edit: Upptäckte nu när jag provkörde en sväng att det skramlar i växellådan när man kör långsamt <30 km/h, Inget bra!
Last edited: