obalans i motorn?

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
På min gixxer 600-98, började jag ana ett svajande ljud på motorn när jag var på väg ner till Skövde ifrån Östersund. Först trodde jag att jag inbillat mig, men väl där nere, när jag åkte vidare mot Göteborg, så kunde jag definitivt höra att motorn pendlar lite på varvet. Ytterst lite, inte så att det syns på varvräknaren iallfall, men man kan höra att den "svajar" lite, och även känna det i fotpinnarna. Speciellt tydligt blir det vid kraftig acceleration. Då är det nästan så acceleration blir stegvis. Är tillbaks i Östersund nu, och det har inte blivet värre på vägen upp från Göteborg. Fenomenet uppstår endast vid belastning, frikopplar man varvar den jämt och fint, så själva den delen av motorn verkar det inte fela på.

Mina teorier är följande;

- felbalanserat däck/hjullager slut. (har kollat men inte upptäckt nått)

-kullager i motorn, förmodligen växellådan isåfall. vid väldigt låga varv rasslar det en del ifrån vänstersidan av motorn, ungefär där drevet sitter. (har gjort en yttre koll, men det ser ok ut)

Nån som känner igen symptomen eller har nån bra idé om vad det kan vara :confused:

edit: Upptäckte nu när jag provkörde en sväng att det skramlar i växellådan när man kör långsamt <30 km/h, Inget bra!

Last edited:
Det låter som en rimlig felorsak, var ungefär där jag tänkte börja leta.

Fan, det går inget bra för mig denna sommarn, nu får jag ju köra pocketbike till Deltaträffen!

/Pajje

Kolla kopplingskorgen.

Min 750 -00 vibrerade rejält på tomgång,och ännu rejälare med varvet.

Jag öppnade transkåpan och såg att de fattades 1/3 del av korgen.

Allt skrot låg nere i oljetråget.

lätt att kolla om inte annat,se till att ha en ny transpackning bara.
och du behöver INTE tömma ur oljan för detta.

Yep, det är det, och min TL ligger också i 1000 bitar, surt att behöva riva motorn på båda hojarna :(

TL som i Twin-Lego :D

Det kan inte vara så enkelt som drivpaketet då? Kan ge upphov till många spännande ljud och vibrationer. Min kedja börjar bli riktigt mjuk i sidled, och jag tror att någon länk kan ha skurit. Ger märkliga ljud samt samt ett rytmiskt knäppande i låga hastigheter.

Efter att ha gjort rent och dränkt allt i kedjeolja så höll det i alla fall hela dagen på Kinnekulle igår :tummenupp

/Dea

Jag är också inne på att det är din kedja som spökar. Kolla, kolla.

Hej hopp, nu har jag skruvat lite, och givetvis skall jag kolla alla "enklare" saker innan jag river motorn. Kedjan har ju gått 1800 mil nu, och på TL:en var det då det var dax att byta.
Hade av drevet nu, och det är faktiskt rätt slitet, ocb jag kunde inte höra några missljud eller känna nått glapp i axeln, så förhoppningsvis är det inte det. Skall dra igång den och se hur den låter med växeln.
Kedjan har jag fått justera ganska ofta nu, så den håller kanske på att ta slut.

Återkommer efter mer feösökning, måste åka till Midlanda nu och supporta tjejen som är där och kör med Bike-events.
(och oljebyte ärd et dax för iallafall)

/Pajje

Snurra hjulet och kolla om kedjan är lika spänd varvet runt. Jag sätter en spänn på att den inte är det.

Hade liknande problem...
på min va de yttre kopplingskorgen... på baksidan av den finns ryckutjämnare... den va slut...
bytte den.. så vart de som nytt...

//Snurra hjulet och kolla om kedjan är lika spänd varvet runt. Jag sätter en spänn på att den inte är det.//
Jag sätter inte emot.

Med bakom så menar du innanför eller?

Mattias, en spänn kommer på posten :tummenupp

Det var det näst sämsta drivpaket jag sett, riktigt pinsamt att jag inte kollat det tidigare, borde varit bytt för länge sen. Där fram var det tuppkammar, där bak så var topparna på många kuggar av, och lite tuppkam där med. Kedjan var ungefär lika ledbar oavsett riktning, och det gick att dra ut så man såg drygt halva tänderna på drevet (nästan hela på dom som var av).
När jajg spände kedjan, så blev den som en fiolsträng på nått ställe, gick knappt att dsnurra runt hjulet, medan den ett halvt varv senare hade 3-4 cm spel!!!

Imorron blir det nya grejor, skönt det var så enkelt.

Normalt bytar jag grejorna långt innan de blir så slitna, men har helt enkelt glömt bort att kolla det på denna hojen :rodnar

Tack för tipsen iallafall :tummenupp

/Pajje

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka