Obalans i framdäcket efter däckbyte

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Jag har fått obalans i framhjulet efter ett däckbyte. Upp till 90-100 går det bra men sen börjar det wobbla.
Har läst många trådar som tagit upp detta ämne och fått fram att det kan bero på exempelvis glapp i styrlager, vikter som trillat av, däck som inte spårar, dåliga hjullager mm. Men eftersom jag inte hade några som helst problem med detta innan jag bytte så kan man väl utesluta lager och gaffelalternativen :va
Jag hittade även en tråd där det var någon som sa att det satt en märkning på mc-däck och den märkningen skulle sitta vid ventilen för att allt skulle vara rätt. Stämmer detta? Jag tog en bild på den enda märkning som jag hittade på sidan och den sitter inte vid ventilen.

Jag har givetvis snackat med däckhandlaren som krängde på det och jag ska dit imorn så ska han göra om det. Men jag ville kolla om det är nån som har mer kunskaper. Så himla roligt är det inte att skruva av/på framhjulet så jag vill helst inte göra det mer än en gång imorgon.
 

Bifogat

  • DSC00101.JPG
    DSC00101.JPG
    202.2 KB · Visningar: 232

Gandalf

# 51
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
R1 -07, 660 -04
Till att börja med ska pricken på däcket vara vid ventilen.
Är nog bara att balansera om så funkar det ändå.

Finns många som tävlar som aldrig ballanserar nått utav däcken
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Men han balanserade ju hjulen förra gången. Borde han inte då kunnat kompensera för detta redan den gången?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det är ju lite känsligt hur man sätter fast hjulaxeln genom gafflarna så man inte "drar ihop" gafflarna mot varann, eller att de för den delen spretar isär. Har man varit vårdslös vid montering kan man även skada hjullager.
Om nu däckkrängaren gjorde rätt och balanserade, så borde det inte bero på däcket. Får man "offset" i sidled fel, så kan även bromsskivor ligga an mot belägg med vibrationer som följd.
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
om man tittar på din bild så ser man att däcket inte krupit ut riktigt. Det syns om man följer den kant på däcket som löper närmast fälgen. kanten försvinner bakom fälgen vilket jag tolkar som att det inte är korrekt monterat. Ut med luften och pumpa upp till 4 kg så att däcket poppar till och lägger sig i rätt läge, balansera och sedans tror jag att det kommer att funka.
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
om man tittar på din bild så ser man att däcket inte krupit ut riktigt. Det syns om man följer den kant på däcket som löper närmast fälgen. kanten försvinner bakom fälgen vilket jag tolkar som att det inte är korrekt monterat. Ut med luften och pumpa upp till 4 kg så att däcket poppar till och lägger sig i rätt läge, balansera och sedans tror jag att det kommer att funka.

Tyckte jag också.

Pupmpa 4 kg som sagt och släpp ut till det du ska ha, provkör.
 

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ser ur o sitta rackarns massa vikter på fälgen:va Hade du så där många när du hade det gamla däcket monterat?
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
om man tittar på din bild så ser man att däcket inte krupit ut riktigt. Det syns om man följer den kant på däcket som löper närmast fälgen. kanten försvinner bakom fälgen vilket jag tolkar som att det inte är korrekt monterat. Ut med luften och pumpa upp till 4 kg så att däcket poppar till och lägger sig i rätt läge, balansera och sedans tror jag att det kommer att funka.

Jag måste vara blind men var ser du det(nyfiken)?
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ah! på den här datorn funkar bilden, ja det ser verkligen ut som många redan påpekat! Ut och pumpa!
 

Mr Lang

Medlem
Gick med
10 Jan 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki Bandit 1200 -02, Monark 1256
Men jag stod bredvid när däckgubben gjorde det. Han fyllde på med ordentligt med luft så att det "poffade" till och däcket kröp ut. Menar ni att det ska mer ut. Givetvis hade jag ingen möjlighet att ta mig iväg till däckgubben idag :huvet
Får pröva att dra till macken och fylla på kg och sen släppa ut till rätt tryck.

Tack för tipset, om det nu hjälper

Ser ur o sitta rackarns massa vikter på fälgen:va Hade du så där många när du hade det gamla däcket monterat?

Nej, jag hade inte så många, men det var ju ett tag sen (och en dikeskörning) som dom blev balanserade sist.
 
Last edited:

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Men jag stod bredvid när däckgubben gjorde det. Han fyllde på med ordentligt med luft så att det "poffade" till och däcket kröp ut. Menar ni att det ska mer ut. Givetvis hade jag ingen möjlighet att ta mig iväg till däckgubben idag :huvet
Får pröva att dra till macken och fylla på kg och sen släppa ut till rätt tryck.

Tack för tipset, om det nu hjälper



Nej, jag hade inte så många, men det var ju ett tag sen (och en dikeskörning) som dom blev balanserade sist.

Ok.. Hade du inte skrivit dikeskörning o med den att fälgen kanske fått en snyting så hade jag protesterat villt om nån försökt sälja på mej ett nytt däck där det behövs 9-10 vikter för o balansera det nya däcket om jag visste att det inte behövdes innan o fälgen va rak..
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top